Ympäristö ja lapset

Ympäristöasioiden huomioiminen on tärkeässä roolissa aikuisten elämässä, mutta vielä tärkeämpää se on tuleville sukupolville, joiden edustajia jo omat lapsemme ovat. Panostamalla lasten ympäristökasvatukseen varmistamme sen, että he myös osaavat jatkaa aloittamaamme työtä ympäristön hyväksi.

Mitä ympäristökasvatus on?

Ympäristökasvatuksen tavoitteena on tukea yksilöiden elinikäistä oppimisprosessia siten, että heidän arvonsa, tietonsa, taitonsa ja toimintatapansa olisivat kestävän kehityksen periaatteiden mukaisia. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että lapsista ja nuorista pyritään kasvattamaan ympäristövastuullisia yksilöitä, heidän suhdettaan luontoon pyritään vahvistamaan ja heitä pyritään ohjaamaan kestävien elämäntapojen noudattamiseen.

Ympäristökasvatus alkaa jo ennen kouluikää varhaiskasvatuksen piirissä, ja se jatkuu läpi koko koulutusjärjestelmän aina korkeakouluun saakka. Vaikka ympäristökasvatus ei olekaan erillinen oppiaine, sisältää koko peruskoulun arvopohja ympäristökasvatuksen kannalta keskeisiä asioita, kuten luonnon monimuotoisuuden ja elinkelpoisuuden säilyttäminen, monikulttuurisuuden hyväksyminen sekä ihmisoikeudet ja tasa-arvo. Ympäristökasvatus on siten osa monia erillisiä oppiaineita, vaikka se yleensä mielletään erityisen tärkeäksi biologiassa ja maantiedossa.

Koulussa ja kotona

Ympäristöasiat ovat läsnä lähes kaikkialla yksilön elämässä, joten vastuuta ympäristökasvatuksesta ei voi jättää vain koulun harteille. Jokainen vanhempi voi tehdä oman osansa tietysti omilla arkisilla valinnoillaan esimerkkiä näyttäen, mutta myös keskustelemalla lapsen kanssa ja ohjaamalla häntä kestävämmän kehityksen mukaisiin ratkaisuihin.

Pienten lasten maailman on konkreettinen, mutta lapsen ajattelukykyä ei pidä aliarvioida. Jo pienikin lapsi ymmärtää, että roskien heittäminen luontoon on väärin, ruoan heittäminen roskiin on tuhlausta ja että itselle turhiksi jääneet vaatteet ja tavarat voi antaa jonkun toisen käyttöön.

Konkreettiset valinnat

Ympäristökasvatus on tehokkainta silloin, kun se on mahdollisimman kokonaisvaltaista ja lapsii oppii jo varhaisesta iästä lähtien ajattelemaan tekojensa ympäristövaikutuksia. Lapset auttavat mielellään aikuisia arkisissa puuhissa, kuten roskien lajittelussa ja pihan siivoamisessa. Kouluikäisille kannustavaa ja monin tavoin opettavaista puuhaa voi olla vanhojen tavaroiden myyminen kirpputorilla. Lapsi voi myydä omia, tarpeettomia lelujaan tai muita tavaroitaan ja hankkia saamillaan rahoilla jotain uusia tavaroita itselleen. Harkitsevainen lapsi saattaa myös säästää saamansa rahat ja sijoittaa ne myöhemmin johonkin itselleen merkitykselliseen asiaan, kuten harrastukseen.

Hyvinvointi Mieli Terveys Suosittelen