Samanlaiset erilaiset.

Esikoinen oli aikoinaan oikea liinailulapsi. Jos vatsa vaivasi, oli väsy tai äitikaipuu niin lapsi liinaan! Saatiin tyytyväisenä liinassa tuhiseva lapsi ja omat kädet jäi vapaiksi. Liinaa käytettiin kotona mm. ruokaa tehdessä, yhteisillä päikkäreillä (lapsi liinassa ja minä puoli-istuvassa asennossa sohvalla), sekä kauppareissuilla. Kehtosidonta ja vauva oli tyytyväinen!

 

Kuopusta varten liina kaivettiin esiin ja näin jo meidät kaupoilla ja kaupungilla liikenteessä liinan kanssa. Kotona ajattelin liinan olevan kätevä, kun vauvan saisi pidettyä lähellä, mutta kädet olisivat vapaat muuhun touhuamiseen. 

Ensimmäiset liinan sitomiset olivat vielä hiukan muistelua ja oikeanlaisen vauvan asennon hakua. Sitten se alkoi sujua!

Meidän kuopuksemme ei ole vielä oikein innostunut liinailusta. Ja luulen tietäväni syynkin. Tämä tapaus kun ei ole sellainen äidin syliin käpertyvä luttana, vaan TAHDON NÄHDÄ MAAILMAA-luttana. 😀

Sylissä halutaan olla, mutta pystyssä. Täytyy nähdä olan yli tai olla vatsallaan sylissä niin, että saa katseltua halutessaan ympärilleen. Eli ei auta muu kuin opetella toisenlainen vastasyntyneellekin sopiva kantoasento, jossa vauva on pystyasennossa. 

 

Vauvamme menee yöunien suhteen isosiskonsa tyylillä, eli 1-2 syöttökertaa yöunilla on riittävä ja ollaan iltakukkujia. Sen sijaan hän ei pötköttele mielellään yksiksensä lattialla tai sitterissä, kuten siskonsa teki. Siinä ei ole kiva seurata toisten touhuja vaan on päästävä syliin katsomaan läheltä! Ja ai kamala jos väki poistuu sitterin ympäriltä. Silloin pitää ilmoittaa, että nyt jäin yksin! 😀

Onneksi tämä vauva on kuopus. Isosiskoa seuratessa on hommaa ja isosisko saa pidettyä pikkusiskon tyytyväisenä. Luulen, että vuoden päästä pikkanen kipittää jo tuhatta ja sataa isosiskonsa perässä! 😀

 

Samanlaiset erilaiset. Omanlaiset. Niin rakkaita kumpikin. <3

Suhteet Oma elämä Lapset

Lasten nimet.

Olen aikaisemminkin kertonut esikoisemme nimen tarkoituksen, mutta nyt kun kuopuksen kastejuhla lähenee (pappi kävi tänään), voisin kertoa kummankin tytön nimien tarinat. 

Esikoisemme nimi koostuu meidän vanhempien kirjaimista. Se on myös automerkki, mikä monelle miehelle varmaan ensimmäisenä mieleen tuleekin. Nimi löytyy kuitenkin jo 16 tyttölapselta. T:n saadessaan nimensä, oli kaimoja muistaakseni alle kymmenen. 

T:n nimi tarkoittaa alati muuttuvaa vuorovettä ja ilmeisestikin saamenkielessä nimi tarkoittaa taikaa/taikauskoa. 

 

Kuopuksemme nimi muodostuu periaatteessa minun nimikirjaimistani, eikä pieni A jää siskolleen kakkoseksi nimensä suhteen. Hänen nimensä tarkoittaa arabialaisen alkuperän mukaan paluuta/vierailijaa. Nimen saksalainen muoto tarkoittaa jaloa vierailijaa ja Ranskassa nimi tulkitaan usein mukaelmaksi vanhan keisarikunnan hallitsijan puolison nimestä. On myös samanniminen ooppera.

Samannimisiä naisia on väestörekisterin tiedon mukaan Suomessa alle 1000. Eli sekin on suht harvinainen, vaikkei ihan yhtä uniikki kuin siskonsa nimi. Tarkoituksenamme ei ole ollutkaan etsiä mahdollisimman erikoisia nimiä, vaan sellaiset jotka itseä miellyttää, joita ei ole jokatoisella luokkakaverilla tulevaisuudessa, mutta joista myös tietää heti lapsen sukupuolen ja kyseessä on ihmisen nimi eikä esim. kaupunki, hedelmä tai mauste. (Sellaisissakaan nimissä ei ole mitään pahaa, mutta ei vain ole meidän juttu.)

🙂

 

Esikoisemme toinen nimi on sama kuin minulla ja serkullani, eli tulee meidän suvun puolelta. 

Kuopuksen toinen nimi tulee taasen mieheni äidiltä. 

 

Onko teidän lapsillanne suvussa kiertäviä nimiä tai ihan ”itse” keksittyjä erikoisempia nimiä? 🙂

Suhteet Oma elämä Lasten tyyli