Myymättömän tuotteen tarina
Tervetuloa FiiniFröökynä verkkokauppaan ja liikkeeseemme Ylistaron Halpa-Aittaan, seuraa myös Facebookia ja Instagramia.
Miksi joku tuote ei mene kaupaksi? Mitä sille lopulta tapahtuu ja minne se päätyy?
Ennen viime viikon inventaariota pidimme kolmen päivän tempauksen, jossa myytiin tämän kauden loppuja ja edelliseltä sesongilta jääneitä tuotteita 10 eurolla tai alle. Lisäksi 50 eurolla sai ostoskassillisen täyteen vaatteita.
Mutta mitä tapahtuu tuotteille jotka eivät vaan mene kaupaksi? Virhehankintojakin nimittäin sattuu, tosin onneksi melko vähän. Voi olla, että tuote on malliltaan monelle huono, materiaali tai väri ei miellytä – puhumattakaan yksittäisistä kappaleista, joista on hankala päästä eroon. Joskus syy miksi tuote ei myy, jää mysteeriksi.
Jos hintalapussa lukee 5 euroa eikä yhtäkään myydä, pitää reilusti myöntää itselleen, ettei se mene kaupaksi millään hinnalla. Tänäkin vuonna rekkeihin jäi roikkumaan muutamia vaatteita. Niitä kiikutetaan varastoon ja taas uuden syksyn koittaessa samaiseen aletelineeseen roikkumaan. Ei hyvä.
Kerään säännöllisesti meillä kauan roikkuneet vaatteet, isken ne jätesäkkiin ja alan miettimään sopivaa lahjoituskohdetta. Niin myös tänä vuonna. Aikaisempina vuosina olemme lahjoittaneet vaatetta muun muassa kirkon diakoniatyöhön, SPR:lle, Pelastakaa Lapset ry:lle jne. Olisiko sinulla vinkata joku kohde, joka kaipaisi lahjoituksia?
Joskus heikosti kaupan menevä tuote voi myös yllättää. Hyvä esimerkki on tuo kuvan käärmetunika. Se tuli syksyllä, ei taidettu myydä kuin muutama. Käärmetunika päätyi miinus 50 prosenttia -telineeseen, lopulta 10 euron telineeseen ja siitä vielä 50 euroa/säkki -telineeseen. Kukaan ei huolinut käärmekuosia itselleen.
Sitten pistin sen tunikan viime viikolla päälleni: yllättäen kaikki myytiin jo aamupäivän aikana ja lisääkin olisi mennyt. Lopulta yksi asiakas halusi ostaa viimeisen kappaleen päältäni. Tämä ei muuten ole eka kerta. Kaikki vaatteet pitäisi olla minun tai myyjien päällä, niin ne menisivät paljon paremmin kaupaksi kuin jos ovat rekeissä.
Yksi ihmetyksen aihe on, että miksi jostain ennalta-arvaamattomasti tuotteesta tulee hitti? Sellainen oli tuo tähtineuletakki, jota myytiin yli 800 kappaletta. Ostin sitä aluksi vain 30 kappaletta, kun ajattelin ettei kukaan tykkää enää tähtikuviosta. Hämmästyin, sillä siitä tuli meidän kaikkien aikojen paras myyntihitti. Kun liikkeemme täytti 50 vuotta, järjestimme Facebookiin arvonnan, jossa palkintona oli kolme eriväristä tähtineuletakkia. Tuo arvonta keräsi huikeat 37 000 kommenttia!
Tämän viikon asuksi valitsin khakinvärisen tunikan, joka jostain syystä sytytti minua vasta kun näin sen kolmannen kerran. Se on vähän boheemi ja monikäyttöinen kesämekko. Toimii hyvin niin nahkatakin ja saappaiden kanssa kuin klassisemmin korkkareiden kera.