Kolme yritysten pilaamaa etunimeä
Naisten nimet ovat äärimmäisen yleisiä niin yritysten kuin tuotemerkkienkin niminä. Useimmiten se ei suuremmin vaikuta nimen muuhun käytettävyyteen. Esimerkiksi Sini on niin yleinen nimi, ettei useimmille tule siitä etunimikäytössä mieleen siivoustuotteet. Jos yritykselle otetaan harvinaisempi nimi, voi nimen käyttökelpoisuus etunimenä olla uhattuna.
Ainu on vauvatarvikkeita myyvä yritys – ja kaunis etunimi. Mutta mene siinä nyt nimeämään lastasi Ainuksi, kun saat koko pikkulapsiajan kuunnella kettuilua siitä, miten nappasit tyttäresi nimen rintapumpun kyljestä.
Lapsi ja pupu – ei kuitenkaan Ainu-pupu
Tutta taas myy lasten vaatteita, ja yritysnimenä jälleen etunimi. Monelleko tulee ensin mieleen ihminen ja sitten vasta vaatemerkki nimen Tutta kuullessaan?
Meira on kahvi- ja maustealan yritys, jonka nimi on todennäköisesti alun perin napattu mausteyrtti meiramista. Meira on kuitenkin myös harvinaiseksi jäänyt etunimi.
En usko, että yhdenkään näistä nimistä suosio kasvaa lähivuosina tai -vuosikymmeninä. Suosionousu on mahdollinen aikaisintaan sitten, kun nimien kaupallinen käyttö on loppunut ja ne ovat unohtuneet.