Potta päähän, tyypit! Muista kypärä.
Valistaminen on iloni! Meiliin pötkähti tiedote aiheesta, joka kolahti. Nimittäin muistutus kypärän käytöstä eri lajeissa.
Mä olen itse teininä jäänyt auton alle pyörällä, eikä päässä ollut kypärää. Aivotärähdystä ja tikattua päänahkaa kummempaa ei siitä onneksi seurannut, mutta kypärällä olisi voinut ehkäistä ainakin ne tikit. Sen jälkeen olen ollut viisaampi ja muistanut pistää potan päähän aina fillaroidessa.
Mielestäni kypärän käyttämättä jättäminen on samassa kategoriassa idioottimaista kuin tupakointi ja jatkuva limun juonti. Eikö?!!
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto eli Tukes on pyöräyttänyt koululaisten syyslomaviikon kunniaksi käyntiin #minäjakypärä-haasteen, johon voi osallistua Instagramissa ja Twitterissä. Kamppista tukevat ratsastaja Anna-Julia Kontio, lumilautailija Enni Rukajärvi ja BMX-pyöräilijä Jukka Mäennenä.
Tässä Tukesin kasaamat vinkit kypärän hankintaan:
- Kypärää hankkiessa on syytä kokeilla useita eri malleja ja valita se, joka tuntuu itselle mukavalta ja sopivalta. Kypärän on oltava oikean kokoinen ja napakka päässä.
- Kypärä tulee säätää huolellisesti ja asettaa päähän niin, että se suojaa otsaa.
- Oikein kiinnitettynä kypärä pysyy päässä eikä irtoa kaaduttaessa.
- Kirkasvärinen kypärä parantaa pyöräilijän näkyvyyttä liikenteessä.
- Kypärä on vaihdettava uuteen, jos siihen on kohdistunut voimakas isku, esimerkiksi kaaduttaessa. Vaikka vaurio ei ole ulospäin nähtävissä, kypärän iskunvaimennuskyky on silti voinut heikentyä.
- Vaikka kierrätys on suositeltavaa, älä osta käytettyä kypärää, jonka historiaa et voi varmistaa.
Kypärää hankkiessa kuluttajan on syytä varmistaa, että tuotteessa on CE-merkintä ja tuotteen mukana on suomen- ja ruotsinkieliset käyttöohjeet. Käyttöohjeessa pitää olla tuotteen tyyppitarkastaneen ilmoitetun laitoksen nimi, osoite ja tunnusnumero sekä tuotteessa viittaus standardiin EN 1078.
Ja joo, tukka menee huonosti kypärän alla. Mutta entä jos se juttu siellä tukan alla menee pilalle siksi, ettei käyttänyt kypärää?