Kuolema voi olla feministinen projekti

Death positivity -liikkeessä naiset ottavat kuoleman haltuun.

Blogissa on ollut hiljaista, ja se johtuu muun muassa toisessa maassa järjestetyistä hautajaisista, joiden parissa suurin osa viikostani kului. Täysin sattumalta olin ennen hautajaisia lukenut paljon niin sanotusta death-positivity movementista eli kuolemapositiivisuudesta, ja niinpä elämän rajallisuuden miettiminen muodostui ikään kuin vahingossa viime viikkojen teemaksi.

Osittain death-positivity movementin vaikutuksesta ja osittain siksi, että nuo hautajaiset olivat itse asiassa oikein kaunis ja edesmenneen henkilön näköinen tilaisuus, tämä teema ei siihen liittyvästä surusta huolimatta ole tuntunut niin synkältä kuin voisi kuvitella. En ole aiemmin hirveästi kelaillut kuolemaa, mutta nyt olen pohtinut paljon sitä, miten elämän päättymiseen suhtaudumme – sekä sitä, voisiko lähestymistapamme olla feministisempi. Sillä juuri siitä kuolemapositiivisessa liikkeessä on pitkälti kyse.

fromheretoeternity.jpeg
Death-positivity movementissa on kyse siitä, että kuolemaan pyritään suhtautumaan avoimemmin, siitä pyritään puhumaan avoimemmin ja sitä opetellaan taas pitämään luonnollisena asiana. Aihetta hyvin taustoittavassa Bustin artikkelissa puhutaan paljon liikkeen juurista, ja liikkeessä aktiivisesti toimiva kuraattori Sarah Chavez ilmaiseekin asian hyvin sanoessaan, että kuolemapositiivisuudessa omaan kuolevaisuuteen opetellaan suhtautumaan uudella tavalla, hyväksyvästi.

Ja mitä tekemistä tällä sitten on feminismin kanssa? Sitä minäkin ensin mietin, mutta esimerkiksi tuossa Bustin artikkelissa Chavez osoittaa mielenkiintoisia yhteyksiä feminismin ja kuolemasuhteemme välillä: länsimaisissa kulttuureissa kuolemasta on vieraannuttu ja se suorastaan kielletään, ja etenkin naisten kohdalla painotetaan nuoruutta sekä kaikenlaisen ikääntymisen häivyttämistä. Näin katsottuna oman kuolevaisuuden hyväksymisestä tulee siis suorastaan radikaali teko, joka hylkää pyrkimyksen ikuiseen nuoruuteen.

Myös Caitlin Doughty, feministi ja yksi kuolemapositiivisen liikkeen johtohahmoista, korostaa usein tätä naisten ruumiiden kontrolloinnin aspektia. Erilaisten kulttuurien kuolemasuhdetta käsittelevässä From here to eternity -kirjassaan Doughty kirjoittaa siitä, miten kuoleman jälkeisestä ruumiin hajoamisprosessista voikin löytyä jotain vapauttavaa:

”Women’s bodies are so often under the purview of men, whether it’s our reproductive organs, our sexuality, our weight, our manner of dress. There is freedom to be found in decomposition, a body rendered messy, chaotic, and wild.”

Tämä on aika hurja ajatus, mutta myös kaunis. Olen miettinyt sitä paljon viime päivinä.

Feministisessä suhtautumisessa kuolemaan ei myöskään ole kyse ainoastaan ruumiista sinänsä, vaan myös meistä elävistä. Siis esimerkiksi siitä, kuka työtä tekee ja mihin hintaan. Caitlin Doughtyn mukaan eri sukupuolten edustajat ovat tässäkin asiassa epätasa-arvoisia: silloin kun miehet huolehtivat kuolleista, he ovat ammattilaisia ja saavat arvostusta sekä rahaa työstään. Naisten huolehtiessa kuolleista sitä pidetään hoivatyönä, joka tehdään usein kotona ja josta ei makseta palkkaa. Hautausalalle haluavilla naisilla on myös edelleen vaikeuksia edetä miesvaltaisella alalla.

Kaiken kaikkiaan kuolemapositiivisuusliike on aivan älyttömän kiinnostavaa settiä! Caitlin Doughty pitää suosittua Ask a Mortician -YouTube-kanavaa, ja jos feminismin ja kuoleman yhteenkietoutuminen lainkaan kiinnostaa, suosittelen tutustumaan Doughtyn matskuun. Tämä Death & Feminism -video on hyvä alku:

Millaisia ajatuksia kuolemapositiivisuus teissä herättää?

Jatka lukemista:
nainen menee pilalle vanhetessaan

 

seuraa blogia myös Facebookissa ja Bloglovinissa.

Suhteet Oma elämä Suosittelen Uutiset ja yhteiskunta

Millaisia vaatteita feministi voi ostaa?

Tällä viikolla alkoi taas Vaatevallankumous-kampanja, jolla pyritään kiinnittämään huomiota siihen, kuka vaatteemme valmistaa – ja millaisissa oloissa. Se on äärettömän hyvä kysymys, ja viime aikoina olen herännyt pohtimaan sitä ja ylipäänsä kuluttamisen etiikkaa nimenomaan feministiseltä kannalta. Feministinä uskon tietysti siihen, että tasa-arvon tulisi koskea ihan kaikkia, ei siis vain minunlaisiani ihmisiä omassa välittömässä elinpiirissäni. Niinpä esimerkiksi hikipajoissa työntekijöiden hyvinvoinnin kustannuksella valmistetut vaatteet eivät varsinaisesti ole sellainen valinta, jonka takana koen voivani feministinä seistä.

Vaatevallankumous

Kuva: Fashion revolution

 

Olenkin nyt tullut lopullisesti siihen tulokseen, etten enää osta halpaketjujen vaatteita. Siinä missä tahdon palkkatasa-arvoa sukupuolten välille tässä maassa, tahdon luonnollisesti myös turvalliset työolot ja hyvän palkan jo valmiiksi heikommassa asemassa oleville ihmisille maapallon toisella puolella. Ja sellaisia harvoin löytyy suurten ketjuliikkeiden tuotteiden taustalta.

Kuten Hesarin Vaatevallankumousta koskevassa jutussa todetaan, viiden euron paita ei yksinkertaisesti voi olla eettisesti tuotettu. Minulle halvan vaatteen todellisen hinnan maksaa joku muu: usein työntekijät ja ympäristö.

Vaikka esimerkiksi H&M:n kaltaiset suurbrändit ovatkin viime vuosina petranneet paljon sijoitustaan erilaisilla tuotannon eettisyyttä mittaavilla listoilla, parannettavaa on vielä runsaasti. Monet firmat myös kikkailevat sijoituksiaan ylöspäin ulkoistamalla tuotteiden valmistuksen alihankkijoille ja sanomalla, että alihankkijoiden tulee sitoutua noudattamaan firman laatimia eettisiä ohjeita. Tuotanto-oloja ei kuitenkaan välttämättä valvota, ja niin suuryritys pesee kätensä: he voivat väittää panostavansa eettisyyteen, mutta todellisuudessa vain vähän muuttuu.

Muun muassa tästä syystä olen viime aikoina pyrkinyt pohtimaan kulutustottumuksiani enemmän ja ostamaan vielä entistäkin vähemmän. Olen aina hankkinut vaatteeni mieluiten käytettynä, ja nykyään yritän uutta ostaessani suosia kotimaassa valmistettua tai varmasti eettisiä merkkejä. Ajattelin pitkään, että opiskelijana ja freelancerina minulla ei ole sellaisiin varaa, mutta sittemmin olen tajunnut muutoksen olevan eniten kiinni ajattelutavastani – ja yksinkertaisesta matematiikasta. Kun ostan vuodessa vain muutaman vaatteen, minulla on varaa maksaa niistä enemmän.

Tämä ei tietenkään ole kaikille taloudellisesti mahdollista, mutta veikkaan, että monille minun kaltaisilleni ihmisille se sitä on, kunhan vain opettelemme suhtautumaan käyttämiemme vaatteiden hintaan eri tavalla. Halpaketjut ovat vääristäneet käsitystämme siitä, mitä vaikkapa t-paita maksaa, ja vaatii työtä saada käsitys kohtuullisesta hinnasta nyrjäytettyä takaisin paikalleen.

Kotimaisen ostaminen ei tietenkään pelasta maailmaa, eikä kaikkea ulkomailla tuotettua pidä boikotoida – esimerkiksi Bangladeshin kaltaisissa maissa vaateteollisuus on monille ihmisille ainoa tulonlähde. Siksi onkin tärkeää äänestää lompakollaan ja tukea tuotteensa eettisesti toimivia merkkejä. Toisaalta kaikki vastuu ei myöskään voi olla vain kuluttajalla, vaan muutoksen tulisi lähteä vaateteollisuudesta sekä päättäjistä, jotka sen sääntöihin voivat vaikuttaa.

Siksikin Vaatevallankumouksen kaltaiset kampanjat ovat niin tärkeitä. Viisi vuotta sitten alkaneen Vaatevallankumouksen johdosta vaateteollisuudessa on tehty jo paljon parannuksia, mutta kuten Puhtaat vaatteet -sivuston raporteista käy ilmi, työtä tarvitaan vielä paljon. Vaatevallankumoukseen osallistuminen onkin yksi tapa lähettää äänekäs viesti siitä, että meitä kiinnostaa, kuka vaatteemme valmistaa – ja että feministeinä emme tahdo, että ostamiemme vaatteiden halpa hinta on revitty jonkun muun selkänahasta.

 

Lue, miten voit itse osallistua Vaatevallankumoukseen. Kampanjan Facebook-sivuilta löytyy myös paljon kiinnostavaa tietoa ja erilaisia tapahtumavinkkejä.

 

 

seuraa blogia myös Facebookissa ja Bloglovinissa.

Muoti Ajattelin tänään Uutiset ja yhteiskunta Trendit