Sanumaria mainitsi uusimmasta Suomen kansan parittamiseen pyrkivästä ilmiöstä – espoolaiseen Citymarkettiin ilmestyneistä sinkkukoreista. Pakkohan asiaa oli rientää tutkimaan, ja totta tosiaan, olemassahan ne ovat! Ostoskorit, jotka kirkuvankeltaisella värillään ja kyljestään toljottavalla SINKKUKORI-tekstillä julistavat kantajansa olevan parisuhdetta vailla.

”Ennen vanhaanhan järjestettiin rusettiluisteluita, joiden avulla ihmiset saattoivat myös tutustua toisiinsa. Tämä on tällainen päivittäistavarakaupan versio rusettiluisteluista”, kuvasi kauppias Hesarin jutussa. Ja homma ilmeisesti myös toimii – kauppa oli jo joutunut tilaamaan lisää sinkkukoreja niiden oltua jatkuvassa käytössä. Nyt keltaisia koreja löytyy kaupasta jo 40-50 kappaletta.
Idea on kyllä hauska, mutta saako se tosiaan jäyhät suomalaiset puhumaan tuntemattomille? Hesarissa väitetään, että sinkkukoreja kanniskelevien välillä on virinnyt keskusteluja, mutta minun on jotenkin vaikea uskoa asiaa. Miten tuollaisessa tilanteessa voisi lähteä ketään pokaamaan? Mitä sitä saattaisi sanoa?
”Öö, moi. Kiva kori.”
”Öö, kiitti. Niin sullaki.”
”.Öö, no pantaisko?”
Tämän hehkeämpää tilannetta en osaa koreista kuvitella syntyvän, mutta ehkä olen vain jotenkin erityisen estynyt.
Ja peruspessimistinenkin olen. Ensimmäinen ajatukseni sinkkukoreista kuullessani ei nimittäin ollut lähelläkään rusettiluistelua ja jännittäviä mahdollisia kohtaamisia vihanneshyllyjen välissä. Sen sijaan muistelin niitä vähän surkeita perjantai-iltoja kauppanojossa, kassahihnalla kissanruokaa ja pari viinipulloa. Se tuntui toisinaan vähän masentavalta, ja voin vain kuvitella miten olo olisi korostunut jos kyseiset kissanruoat ja viinit olisi pitänyt latoa kassalle räikeästä sinkkukorista. Siinä olisi voinut epätoivo iskeä vähän vahvempaankin naiseen.
No, onneksi kaikilla on yhä vapaus valita se ihan tavallinenkin kori. Jään siis mielenkiinnolla odottamaan sinkkukorikokeilun tuloksia. Kuinka moni lyö ostoksensa yhteen, syntyykö tästä suhteita? Tuleeko cittaripariskunnista uusi muoti-ilmiö?
Tarttuisitko sinä sinkkukoriin? Mitä mieltä olet ajatuksesta?
Kuva: hs.fi