Rakkautta ensisilmäyksellä, tai: Onko sitä?

Opin juuri, että suurin osa amerikkalaisista uskoo rakkauteen ensisilmäyksellä.  En ollutkaan aikoihin miettinyt tätä omituista konseptia. Rakkaus ensisilmäyksellä! Aikamoista höpöhöpöä, sanon minä.

quote.jpg

Tiedän kyllä, että on täysin mahdollista luoda silmänsä johonkuhun ensimmäistä kertaa, ja päättää, että tuon minä haluan. Mutta se ei ole salamarakkautta. Sen sijaan love at first sight -ilmiön sijaan kyseessä on mielestäni pikemminkin lust as first sight. Siis silkka himo. Niinpä aina kun kuulen jonkun puhuvan ensisilmäyksellä syttyneestä rakkaudesta, tekee mieleni sanoa: ehei, tahdoit vain riipiä tyypiltä vaatteet päältä, myönnä pois! Ja jos tyyppi oli mukava vielä vaatteet päällä ja myöhemminkin, ja rakastuit tähän, se on hienoa. Mutta ei se silti tarkoita, että kyseessä olisi rakkaus ensisilmäyksellä.

Asiaan vaikuttaa toki myös se, miten kukakin sanan ’rakkaus’ määrittelee. Englanninkielen sana love esimerkiksi on aika ympäripyöreä, ja sitä käytetään kuvailemaan montaa erilaista tunnetta. Oma mielipiteeni on se, että ensisilmäyksellä voi ainoastaan ihastua. Ihastuminen kun ei varsinaisesti perustu mihinkään konkreettiseen, ja ihastustunteiden herättämiseen riittävät usein jo vetoava ulkonäkö ja olemus. Ihastumista saattaa sitten seurata rakastuminen (siis tunteiden hiljattainen syveneminen, joka ei pysähdy edes toisen luonteeseen tarkemmin tutustuessa) ja sen jälkeen, jossakin vaiheessa, rakastaminen = rakkaus.

Monet tuntuvat pitävän tätä jotenkin liian monimutkaisena tapana katsoa asioita ja määritellä tunteita, ja puhuvat rakastamisesta välittömästi uuden kumppanin tavattuaan ja tähän hullaannuttuaan. Itselleni moinen ei koskaan tulisi mieleenkään, sillä pidän rakkautta ja rakastamista tunteena joka kehittyy ajan myötä, eikä todellakaan voi syntyä hetkessä. Hetkessä voi ihastua kuoreen. Mutta rakkaus perustuu pelkän kuoren sijaan koko ihmiseen, kaikkeen tässä, sekä omaan yhteensopivuuteen kyseisen ihmisen kanssa.

looks.jpg

Lisättäköön vielä, että tunnen kyllä ihmisiä, jotka kokevat rakastuneensa ensisilmäyksellä, enkä minä suinkaan koe tarvetta jatkuvasti ns. sataa heidän paraatinsa päälle. Jokainen määritelköön itse omat tunteensa, enkä minä koskaan riennä etusormi ojossa luennoimaan tällaisille henkilöille, että ETKÄ RAKASTUNUT, OOKSÄ IHAN TYHMÄ. Mutta omaa mielipidettäni en piilottele. Sillä rakkaus ensisilmäyksellä? Niin. Höpöhöpöä.

Uskotko sinä rakkauteen ensisilmäyksellä? Miksi uskot tai et usko?

 

Kuvat: izquotes.com, lolimage.com

Suhteet Oma elämä Rakkaus Ajattelin tänään

He said it, tai: Antikapitalistiset feministinoidat

rosie.jpg

”[Feminism is] a socialist, anti-family, political movement that encourages women to leave their husbands, kill their children, practice witchcraft, destroy capitalism and become lesbians.”

– Pat Robertson

 

Pakkohan näitä Robertsonin kaltaisia hulluja, patriarkaalisia jeesustelijajenkkejä on rakastaa. Ah, tuota sanan säilän heilutusta!

Kaikki maailman antikapitalistiset feministinoidat, yhtykää!

 

 

Psst! Järkipuhetta varten kurkkaa She said it -postaukset:

Miksi prinsessat ovat perseestä

Orgasmi viikossa

Kortsujen käyttö pähkinänkuoressa

#1 Rule of a Lady

Meissä ei ole mitään vikaa, ei ainuttakaan

Tytöt tahtoo supersankareita

Äkäpussin suusta

Läskimörkö helvettiin

Tosirakkausmyytti

 

Kuva: allposters.fi

Suhteet Rakkaus Ajattelin tänään Uutiset ja yhteiskunta