Sukupuolittamisesta, tai: Älä naisistu, älä miehisty

Virpi kirjoitti Punakynää-palstalla GQ:ssa julkaistusta artikkelista, jossa ladeltiin miehille ohjeita siitä millaisia näiden pitäisi olla. GQ:n toimittaja Victoria Coren kärjistää kai ihan huvin ja urheilun vuoksi, mutta täytyy sanoa, että alan olla aika kyllästynyt artikkeleihin, joissa listataan miten ”naisten tulee olla sitä-ja-tätä” ja ”miesten pitää olla sellaisia-ja-tällaisia”.

Sillä loppupeleissähän kyse on tästä: me olemme kaikki ihmisiä. Sukupuolesta riippumatta. Ja että olisi kiva, jos yrittäisimme kaikki olla hyviä, kohteliaita, mukavia, rakastettavia ihmisiä.

Siinä kaikki. Vaatimukset. Miehille ja naisille.

earth.jpg

Ja sitä paitsi, GQ:n artikkeli on muutenkin täyttä kuraa. Heti ensialkuun toimittaja kehottaa miehiä feikkaamaan: 

”[Y]ou should look strong and optimistic to the friend, boss or bank manager. And nobody wants to see you shrieking at the sight of a spider.”

En usko, että kenenkään pitäisi esittää optimismia ja vahvuutta ystävillee. (Pomolle ehkä, ja pankinjohtajalle.) Mutta tämä pätee niin miehiin kuin naisiinkin. Ja se hämähäkistä huutaminen – joo, ei kai se ole kauhean seksikästä. Keneltäkään. Mutta jos tosissaan pelkää hämähäkkiä, niin sitten pelkää. En näe mitä hyötyä siitä voisi potentiaalisesti olla, että kehottaa jotakuta jemmaamaan pelkonsa.

gender-equality.jpg

Eivätkä loistavat neuvot lopu tähän.

”In relationships, a woman wants to believe you’re a big, brave fella who’ll take care of her. We’re not morons, we know you’ll be pretending some of the time, and we want to take care of you too. We don’t want you to lie, under any circumstances.”

Siis emme tahdo että valehtelet, ikinä, mutta tahdomme että teeskentelet? Joopa joo. Victoria hei, lakkaa puhumasta paskaa sukupuoleni nimissä! Jos vaan kaikki sanottaisiin suoraan, että tykätään pitää huolta toisistamme, vaikka vuorotellen? Jooko? Stoppi kaikenlaiselle teennäisyydelle!

Näiden artikkelin suurten, kertakaikkiaan viturallaan olevien linjausten lisäksi minua hämmästyttivät ehkä eniten kirjoittajan pienet, typerät vinkit.

”Your watch should have hands, not digital numbers. Your car should be manual, not automatic. You should never, ever eat ’ready meals’.”

Siis mitä helvettiä? Milloin siitä tuli tärkeää, että millaista kelloa joku pitää ranteessaan? Ja ketä tällainen edes kiinnostaa?? En liene kummakaan, että nykyihmiset ovat monesti niin perusteellisen onnettomia. Jos joku todella koettaa elää tällaisten kuviteltujen sääntöjen mukaan, ja samalla vaatii tällaisia ihmeellisyyksiä toisilta, ei lopputuloksena voi olla mitään hauskaa.

”We want to believe that it’s just about possible you could fight off a grizzly bear.”

Öö, ei? Harmaakarhuilla ei ole niin mitään tekemistä sen kanssa, millaisen ihmisen tahdon sänkyyni tai ihmissuhteeseen kanssani. Ei niin mitään.

gender_equality.png

Ja lopussa, kaikkien näiden neuvojen jälkeen, seuraa tämä:

”You must also exercise moderation, of course, in masculinity. Don’t be a parody of a guy.”

Siis kerrottuaan ensin miehille, miten olla parodia miehestä, Coren kehottaa näitä olemaan olematta sellaisia? Ei taida olla helppoa olla mies nykyään. Ei ole helppoa olla nainenkaan. Eikä ihme – jos omaa identiteettiä pitää lähteä rakentamaan sukupuolen pohjalta, jos itseään tulee peilata jatkuvasti asioihin joita ihmiseltä odotetaan vain koska tällä sattuu olemaan tietynlainen kromosomipari, joutuu oma persoona jossakin vaiheessa väistämättä törmäyskurssille näiden vaatimusten kanssa.

gender_equality_by_peacefreak99.jpg

Miksi me olemme näin sukupuolittuneita? Miksi se, millaiset sukuelimet meillä on, määräisi muka käytöksestämme tällä tavalla? Kuka yrittää ahtaa meitä näin pieniin lokeroihin?

Ja miten sieltä lokerosta pääsee pois?

 

/end rant.

 

Kuvat: tgem.wordpress.com, feministactivism.wordpress.com, freemethodfeminst.com

Suhteet Oma elämä Ajattelin tänään

Sänkileukainen enkeli, tai: Yksipuolisten ihastusten lista

Tänään en ole osannut keskittyä oikein mihinkään. Olen nimittäin rakastunut.

Rakkauteni kohteella on siivet selässä, ja se laulaakin kuin enkeli. Sellainen sänkileukainen, seksikäs enkeli. Kirjoitettuani pari päivää sitten kusipäisistä muusikoista, on ihan varmasti kohtaloa ja johdatusta, että törmäsin nyt täysin toisenlaiseen.

smithburrows.jpg

Rakkauteni kohteen nimi on Tom Smith. Tom on kuvassa vasemmalla, ja me kohtasimme muutama päivä sitten Smith & Burrows -parivaljakon soittaessa konsertissa joululevyään. (Kyllä, kuulitte oikein. Joululevyä. Mutta voi pojat, jos kaikki joululevyt olisivat sellaisia kuin heidän on, olisi minulla niitä kaapit täynnä.) Suuressa hallissa, joka muuten sattui olemaan entinen kirkko, miehen ääni kaikui vatsani pohjaan saakka.

Kyseisen, Annankin hehkuttaman Funny Looking Angels -levyn voi muuten kuunnella ilmaiseksi täällä. Suosittelen erityisesti numeroita viisi ja kuusi, ihania covereita biiseistä Wonderful Life ja Only One. Se taisi olla juurikin Wonderful Life, jonka aikana rakastuin Tomiin. 

Mutta okei, koska en ole musabloggari, jätettäköön musiikkivouhotus muille. Sen sijaan olen ihmissuhdebloggari, ja ajattelinkin käyttää tätä hyvänä tekosyynä listata muita miehiä, joita olen vuosien saatossa rakastanut  – raastavan yksipuolisesti, tietysti. (Prinssi Ericistä te jo tiedättekin.)

Nolot paljastukset alkakoon än yy tee nyt!

1. Kapteeni Planeetta

250px-captain_planet.jpg

Lieneekö tätä lapsuuteni haaveiden kohdetta kiittäminen ympäristötietoisuuteni aikaisesta heräämisestä? Ensimmäiset ekoajatukseni liittyivät luultavasti Kapteeni Planeettaan ja toivoon tehdä tähän vaikutus kierrätystaidoillani. Kasaritukkaakin oli pakko rakastaa.

2. Cutter

cutter.jpg

Koska olen aina ollkut nörtti, ja lisäksi ylpeä siitä, tunnustan häpeilemättä pitäväni sinihipiäisten piirroshahmojen lisäksi myös seksikkäistä sarjakuvahaltioista. Olen rakastanut ElfQuest-sarjakuvaa jo vuosia, ja muistan Cutterin olleen usein läsnä tyttövuosieni vielä varsin viattomissa fantasioissa.

3. Ari Sulander

ari.jpg

Toivon totisesti, että lukijoissa on vuoden -95 kultahuuman kokeneita, sillä he ehkä ymmärtävät esiteinin Leijona-hurahduksen. Muuten tätä kohtaa ei voi selittää millään tavalla.

4. Ronan Keating

imgronan_keating4.jpg

Teini-minä ei tiennyt mitään ihanampaa kuin Boyzonen Ronan. Muistan kelanneeni MTV:ltä videolle nauhoittamiani konsertteja edestakaisin, kunnes vanha VHS-nauha sanoi poks ja kului puhki. Nyyh.

5. Johnny Depp

johnny-depp.jpg

Ja tämä kohta tuskin kaipaa selityksiä…

 

Kuten listasta näkyy, miesmakuni on siis varsin laaja ja kattaa kaiken takatukkaisesta ekosakarista ihanaan indie-enkeliin. Komeus on katsojan silmässä, ja hajataittoisen Jeminan katse on avoinna ihan kaikille. Edes piirroshahmoja ei täällä syrjitä!

Kenestä te olette pimeässä menneisyydessänne haaveilleet? Kuka oli teinivuosienne ykkösrakkaus? Jakakaa nolot ihastuksenne kanssani!

 

 

Kuvat: flickr.com, wikipedia.org, elfquest.com, merkkipaikka.fi, swotti.com, ouchpress.com

Suhteet Oma elämä Rakkaus Höpsöä