Hyvä olla yksin, tai: Kasva isoksi ja itsenäiseksi

Lilyn toimituksen palstalla pohdittiin sinkkuahdistusta. Jutun kirjoittaneen Heidin tapaan minullakin oli tapana siirtyä suhteesta toiseen melko sujuvasti vuosien ajan, ja seurustelinkin teini-ikäisestä alkaen kymmenisen vuotta lähes yhteen soittoon. Kunnes vihdoin keksin, että seksiä voi harrastaa suhteen ulkopuolellakin. Ei siis enää tarvetta pakottaa itseään suhteeseen seksikumppaninsa kanssa! Hurraa!

Sitten olinkin sinkkuna useamman vuoden.

oldmaid.jpg

Heidin tavoin minäkin kasvoin aikuiseksi parisuhteessa. Siinä prosessissa väistämättömiä muutoksia ei aina tullut havaittua, eikä tapanani ollut seisahtua pohtimaan, että kukas minä nykyään olenkaan. Sen sijaan toistin totuttuja toimintamalleja aina vain – toisinaan katastrofaalisin seurauksin.

Ymmärsin vasta äskettäin tämän olevan ainakin osasyy sille, miksi viime vuosien epämääräiset suhderäpellykseni kosahtivat kerta toisensa jälkeen jo alkumetreillä. Päässäni oli tietynlainen kaava sille millaista parisuhteessa tulee olla ja miten suhdetta suoritetaan. Ja ennen kaikkea sille millainen minä olen parisuhteessa ollessani.

Koetin siis soveltaa itseäni ja jokaista potentiaalista kumppaniani muottiin, jonka olin joskus aikoinani pienessä päässäni parisuhteelle luonut. Alkuperäinen malli lieni peräisin ensimmäisistä suhteistani, ja kuten arvata saattaa, moni asia ehtii muuttua ratkaisevalla tavalla vuosikymmenen aikana. Kuten elämäntilanne. Ja minä itse. Onko siis ihmekään, jos vanha malli ei enää toiminut?

prof.jpg

Olen miettinyt näitä asioita paljon viime aikoina. Siis sitä millainen ihminen olen nykyään, pitkään yksin oltuani, ja mitä nykyminä parisuhteelta kaipaakaan. Mitä tahdon, mitä tarvitsen, ja mitä kykenen toiselle ihmiselle antamaan. Ja vastaukset ovat kovin erilaisia kuin kymmenen vuotta sitten.

Pitkän sinkkuajan jälkeen parisuhteilun aloittaminen on omituista ja hankalaa, ja aiheuttaa toisinaan paniikkia. Mutta (silläkin uhalla, että kuulostan self help -oppaalta) tämän olen valmis toteamaan: kun tuntee itsensä hieman paremmin, on myös toisen ihmisen kanssa vähän helpompi olla.

Siispä Heidin sattuvasti asetelluista sanoista tulkoon uusi uskontunnustus kaikille parisuhdetta kaipaaville. Pysähdytään pohtimaan itseä ensin, ja sanotaan se sitten yhteen ääneen: ryhdyn seuraavaan suhteeseen vasta sitten kun tiedän, mitä elämältäni ja kumppaniltani tahdon.

Kippis sille, siskot!

marvel-comics-retro-love-comic-panel-proud-single-woman-aged.jpg

 

Kuvat: allposters.com

Suhteet Oma elämä Rakkaus Ajattelin tänään

She said it, tai: Äkäpussin suusta

Patrick:  Someone still has her panties in a twist.

Kat: Don’t, for one minute, think that you had any effect whatsoever on my panties.

Patrick: Then what did I have an effect on?

Kat: Other than my upchuck reflex, nothing.

tumblr_loh99ebwut1qcoqtho1_500.gif

Seuraa varsin epäcool tunnustus: rakastan 10 Things I Hate About You -leffaa. Syitä tähän rakkauteen on useampia (romanttinen komedia, Heath Ledger, tarvitseeko muka sanoa enempää..?), mutta tärkein niistä kaikista on leffan vahva, teräväkielinen naispäähenkilö.

Äkäpussi-Kat sanoo asiat niin kuin ne ovat. You go, girl!

10-things-i-hate-about-you-about-hate-quote-society-subtitle-favim.com-56257.jpg

julia.jpg

tumblr_lji9g7tsfn1qbj6a2o1_500_large.jpg

tumblr_lnqt6jllt41qhdn48o1_500.png

 

Millainen naispäähenkilön tulee teidän mielestänne olla? Mistä leffasta löytyy lempihahmosi?

 

 

Kuvat: tdalsgaard.tumblr.com, bloodybrilliantmoviecaps.tumblr.com

Suhteet Rakkaus Leffat ja sarjat Höpsöä