Totuuden hetki, tai: Jeminalla on poikaystävä

Hyvä Mies™ on ollut kuvioissa nyt viitisen kuukautta, ja minä koetan yhä sopeutua tilanteeseen. Ja kuten edeltävästä lauseesta huomaa, en vieläkään puhu parisuhteesta enkä sano meidän olevan yhdessä, vaan käytän sitkeästi kiertoilmauksia. Ystäväni tietävät meidän ”hengailevan”. Äitini on kuullut miehestä jonka kanssa ”vietän aikaa”. Sen pidemmälle en ole puheissani päässyt.

boyfriend.png

Kyse ei kuitenkaan liene rajoittuneesta sanavarastostani, vaan vähän rajoittuneesta minusta.

”Jeminalla on poikaystävä, Jeminalla on poikaystävä”, lällätti läheinen ystäväni viikonloppuna. Lällätyksen aiheutti ilmoitukseni jättää baarireissu väliin ja jäädä sen sijaan kotiin katsomaan telkkaria Hyvä Mies™ seuranani. Minä kiemurtelin kiusaantuneena tuolillani ja yritin hyssytellä: äläs nyt, shh, älä käytä sitä sanaa! Kunnes lopulta myönsin, vähän vastahakoisesti ehkä ja ihan ensimmäistä kertaa, että no joo… Niin kai mulla on.

Totuuden hetki oli koittanut. The B-word, boyfriend, on tällaisella itsekseen olemiseen tottuneella ihmisellä ollut pitkään pannassa. Ajatus sekä sanasta että miehestä jota se sana nyt minulle merkitsee, tuntuu yhä omituiselta. Mikä tää juttu muka on! Minähän vain sählään nuorempien miesten kanssa ja joskus tsägällä skoretan! Että mitä, ihmissuhde, minullako muka?

Säännöllisin väliajoin näitä ajatusketjuja seuraa pieni paniikki: Eikä, mä en kestä, en mä osaa! Ahdistaa, henki ei kulje, pakko päästä pois!

naked.png

Toistaiseksi nämä friikahdukset ovat kuitenkin aina tasaantuneet. Tajusin nimittäin paniikin syyn olevan jonkinlainen identiteettikriisi, jonka kehitin miettiessäni sitä miten paatuneesta yksinolijasta nyt yhtäkkiä saisi parisuhteeseen sopivan. Muutos ns. sinkkutytön identiteetistä jonkinlaiseen mysteeriseen parisuhdeidentiteettiin tuntui mahdottomalta. Kuin tunkisi sitä kuuluisaa nelikulmaista palikkaa pyöreään reikään. So not gonna happen.

Kunnes lopulta ymmärsin – eihän mikään ole oikeastaan muuttunut. Sohvalla telkkaria katsellen vietetyt illat ovat ehkä vähän lisääntyneet, mutta identiteettini, se ei ole karannut minnekään. Minä olen yhä ihan sama minä.

Ja kas – hengitys kulki heti helpommin.

 

Kuvat: someecards.com

Suhteet Oma elämä Rakkaus Ajattelin tänään

Kansainvälinen naisiin kohdistuvan väkivallan vastainen päivä

Perjantaina, 25. marraskuuta vietetään Kansainvälistä naisiin kohdistuvan väkivallan vastaista päivää. Suomessa tämän vuoden teema on ”Raiskaus on raiskaus kotonakin”, eli seksuaalinen väkivalta lähisuhteissa. Lisätietoja löytyy Valoa, ei väkivaltaa -saitilta.

no_violence_against_women_by_pincel3d.jpg

Lataa täältä tapahtumakalenteri ja valitse yli 60:stä kynttilämielenosoituksesta sinua lähinnä oleva. Helsingissä kynttilämielenosoitus järjestetään muun muassa Kolmen sepän aukiolla, missä on nähtävissä myös Silent Witness-näyttely.

”Silent Witness -näyttelyssä muistetaan entisten ja nykyisten kumppaneiden surmaamia naisia. Kaikki näyttelyn 17 hahmoa symboloivat suomalaisia naisia, jotka menehtyivät parisuhdeväkivallan seurauksena vuonna 2010 (Oikeispoliittinen tutkimuslaitos, Martti Lehti, 26.10.2011). Nämä naiset eivät ole vain nimettömiä ja kasvottomia lukuja väkivatatilastoissa. He elivät ja hengittivät; heillä oli perhe, ystäviä ja unelmia.

Nyt naiset ovat vaienneet iäksi eivätkä voi enää kertoa tarinaansa.

 

Aiheeseen liittyen suosittelen lukemaan Anu Partasen joitakin vuosia sitten Imagessa julkaistun, perheväkivaltaa käsittelevän artikkelin nimeltä Aivan tavallinen perhe. Kivaa luettavaa se ei ole. Mutta lukekaa se silti.

stop.jpg

Ja miehellekin on kampanjassa tilaa. Men working to end violence against women -teemaisella White Ribbon -sivustolla mies voi muun muassa luvata ettei koskaan harjoita tai hyväksy naisiin kohdistuvaa väkivaltaa, eikä myöskään siitä vaikene.

 

Kuvat: pincel3d.deviantart.com, blog.bitcomet.com

Suhteet Rakkaus Ajattelin tänään Syvällistä