Parempaa viiniä

viinipuu.jpg

Viinipuun hoitamiseen kuuluu, että ajallaan kaikki leikataan pois. Siellä ne talvisin törröttävät, rumina torsoina. Ulla kirjoittii tiistaina viinistä ja me olemme molemmat kulkeneet useasti samoissa etelän maisemissa. En lakkaa hämmästelemästä sitä, miten niistä töröistä voi saada mitään hedelmää.

Onneksi ihminen ei etukäteen tiedä, mitä hänellä on edessään. Silloin kun on terve, elämänsä kunnossa, ystävien ympäröimänä, seesteinen, eniten onnellinen, rakastunut, saa aikaan hyvää tai menestyy – silloin on syytä pomppia riemusta, nostaa malja, hengittää syvään ja painaa tuo hetki mieleensä. Mutta ihan kuin viinipuulla: riisuttuna paljaaksi kaikesta edellä mainituista ei toivo kuitenkaan ole mennyt. Tulee vielä uuden sadon aika.

Sillanpään pääkirjoituksessa mietittiin Nelson Mandelan elämää. Mandela olisi voinut tavattoman monta kertaa luovuttaa. Hyviä hetkiä antaa periksi olisi ollut isän kuollessa, äidin antaessa hänet pois, rahattomana mustana 22-vuotiaana Johannesburgissa, lapsen kuollessa, avioerossa, elinkautisen vankeusrangaistuksen saatuaan, 26 vuotta tuomiota istuttuaan, ennen kolmannen avioliiton solmimista. Näyttää kuitenkin siltä, että monella tapaa riisutusta elämästä kasvoi jatkuvasti uutta hedelmää käsittämättömistä vastoinkäymisistä huolimatta.

Viehätyn sankaritarinoista ja ihmeellisistä elämänkohtaloista. (Mandelan elämänkerta Pitkä tie vapauteen kannattaa ehdottomasti lukea) Riipun heltiämättä kiinni siinä, että leikkaamalla ja riisumalla voi lopputuloksena olla parempi sato, paremmat hedelmät, parempi viini.

”Hän leikkaa minusta pois jokaisen oksan, joka ei tuota hedelmää, mutta jokaisen hedelmää tuottavan oksan hän puhdistaa liioista versoista, jotta se tuottaisi hedelmää entistä enemmän.” Joh.15:2

Juhannustaika: jos seisoo kännissä veneessä, voi nähdä rannalla tulevan leskensä. Älkää tehkö niin. Muilla tavoin viettäkää mahtava juhannus, maistakaa viinissä sen kaikki vaiheet arvostaen niitä!

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Mieli Kirjat

Soita sukulaiselle, terveisin poliisi

vanhus_yksin_pieni.jpg

Tuttavani kertoi nähneensä vuosia sitten Helsingin teatterikorkeakoulun ilmoitustaululla vanhan naisen jättämän ilmoituksen. Nainen pyysi teatterikorkeakoulun opiskelijoita näyttelemään pientä maksua vastaan hänen ystäväänsä kahvilassa tai konsertissa. Tämä tarina nousee mieleeni aika ajoin ollessani yksin syömässä ja se saa minut surulliseksi.

Suomessa joka toinen päivä vanhus tekee itsemurhan. Vuosittain noin 160 ikäihmistä päätyy tähän ratkaisuun. Kaikissa muissa ikäryhmissä itsemurhien määrät ovat kääntyneet laskuun pahimmista vuosista, mutta vanhusten kohdalla näin ei ole. Yksi vanhusten itsemurhien syy on yksinäisyys. Ongelmat voivat olla moneen muuhunkin liittyviä, mutta jos ei ole ketään kenelle niistä puhua, kaikki päätyy taas yksinäisyyteen.

Tänään uutisoitiin siitä kuinka Turun poliisilla oli ollut synkkä aamu. Jopa neljästä asunnosta löytyi kotikäynnin yhteydessä kuollut vanhus. Osa oli ollut kuolleena jo pidemmän aikaa ilman, että kukaan oli heitä kaipaillut. Poliisi kehottikin tiedotteessaan ihmisiä pitämään yhteyttä naapureihin ja sukulaisiin.

Vaikka vanhuksen jättämä työpaikkailmoitus pyöriikin mielessäni usein, se ei helpota soittamista sukulaiselle, jonka tiedän olevan yksin. Saatan merkitä kalenteriini päivän, jolloin olen päättänyt hänelle soittaa. Puhelu ei vaan synny luontevasti. Mielessäni mietin ennen puhelua aiheita joista voisin hänen kanssaan keskustella. Ja olen puolisolleni sanonut, että minun ärsyttää, kun keskustelukumppani ei oikein kuule mitään. Kun puhelu on päättynyt, tunnen huojennusta siitä, että hetkiseen ei tarvitse soittaa. Samalla tiedostan, että joku päivä minä voin olla se, jolle kukaan ei enää soita.

’Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.’ Matt. 25:36

Suomessa elää yli 30 000 vanhusta vailla minkäänlaista juttukaveria.

Nanna H.

Suhteet Oma elämä Ystävät ja perhe Mieli