Yksinäisyys lemuaa pahemmalta kesäisin

976698_10200631659586979_58414568_o.jpg

Iltaisin kävelen pitkin katuja ja puristan puhelinta kädessäni. Tekisi mieli puhua jollekin, mutta ei ole ketään kelle soittaa. Siskon mies on juuri tullut työreissulta, äidillä on talo täynnä muita huolehdittavia, ystävä kelluu tuoreen parisuhteen kuplassa, jonne on noloa puhelinsoitolla tunkeutua.

Tietysti voin soittaa heille ja heidän lisäkseen kymmenille. Olen onnekas, en ollenkaan yksin, tiedän sen. Mutta vaikka kuinka vakuutan itselleni, että elämässäni on lukuisia ihmisiä, niin yhdellekään heistä en osaa soittaa ilman asiaa, vain sanoakseni että minulla on ikävä ihmisen ääntä. Maailma ympärillä näyttää olevan täynnänsä onnellisia parisuhteita ja perheitä. Parisuhteita ja perheitä ja talokauppoja ja tutkintoja ja virkoja ja juhlia. Yksinäisyys lemuaa pahemmmalta kesäisin. Sen mustuus on tummempaa muiden aurinkoisia kesäkuvia vasten. Talvella kaiken voi kätkeä kiireeseen.

Kuljen katuja ja kaipaan ihmistä puhelimeni pikavalintaan. Pensasaitojen ja ikkunoiden takana ihmisillä on elämänsä, joissa voin vierailla niihin kuulumatta. Pois lähtiessä olo on helpottunut, sillä seinien sisällä on vielä katuakin vaikeampi olla. Yksinäisyys on helpompi kestää yksin. Silloin sen voi piilottaa ja siltä voi piiloutua. Useimmiten yksinäisyyden limainen varjo, häpeä, löytää minut silti. Hävettää kaivata ja surra, olla yksin ja tarvitseva. On säälittävää huutaa ikäväänsä, jos kukaan ei vastaa huutoon. Tunnen olevani paha, kun en osaa vipittömästi iloita sekä ystävieni onnesta että omasta elostani.

Huokaus nousee sen ainoan puoleen, jonka edessä en tunne häpeää.

Jumalani, anna minulle ihminen.
Ja jos sellaista ei ole, niin anna voimaa rakastaa itseäni.
Näytä tie, jota on hyvä kulkea yksin.

Ole kanssani kaikki päivät elämäni loppuun saakka.
Aamen.

– Mirka Maaria

Suhteet Rakkaus Ystävät ja perhe Syvällistä

Muista kysyä

img_7150.jpg

Olin ekumeenisessa konferenssissa Ruotsissa.  Otin osaa workshoppiin, jonka pitivät yhdessä nuoret naiset Anna Frost ja Sidra Chaudry. Toinen heistä on muslimi toinen kristitty. He  toimivat aktiivisina Friends of Salaams nimisessä järjestössä. ( www.salaams.vanner.blogg.se)  Salaam tarkoittaa rauhaa.

Salaamin ystävät  eivät  yritä käännyttää toisiaan omaan uskoon tai heidän pyrkimyksenä ei ole luoda uutta yhdistysuskoa. He vahvistavat kunkin omaa uskonnollista identiteettiä ja samalla kohtaavat omia ennakkoluulojaan toisinajattelijoita kohtaan – tai siis heidän kanssa. He eivät vain keskustele tai väittele,  vaan tekevät yhdessä työtä rauhan ja suvaitsevaisuuden edistämiseksi. Järjestön jäsenet mm. laittavat yhdessä ruokaa ja rukoilevat yhdessä.

Nämä kaksi naista ohjasivat meille harjoituksen, jossa asetuttiin istumaan tuoleille sisä- ja ulkopiiriin. Sisäpiiriläiset vastasivat ensin kysymyksiin ja ulkopiiriläiset kuuntelivat ilman kommentteja ja vastaväitteitä, he tekivät ainoastaan muistiinpanoja . Sitten osia vaihdettiin.

Sisäpiirissä saimme vastata mm. kysymyksiin:

1)    Mitä ajattelen uskonnollisesta dialogista?

2)    Mitkä ovat mielestäni positiivisia asioita omassa uskonnossani?

3)    Mitä ongelmia oma uskontoni voi aiheuttaa?

4)    Oman uskoni kauniit traditiot….

Pohtiessani puhuin paljon itselleni, omat kantani selkiytyivät ja samalla kuulin muiden eri tavoin uskovien näkemyksiä.. Arvostan kovasti kristinuskossa  armoa, rakkautta ja anteeksiantoa. Ne tuovat syvää merkitystä ja niiden syventymisessä riittää purtavaa koko maallisen matkan ajaksi. Samalla tiedostan, että kulttuurini on kovin individualistinen, myös uskontoni näyttäytyy kovin yksilökeskeisenä. Liian. Individualismin seurauksena on ainakin syntynyt lukuisia uusia kirkkokuntia ja liikkeitä. Ei kai aina voi perustaa uutta ryhmää kun toisen naama alkaa ärsyttämään tai toinen on vähän eri mieltä? Pitäisi oppia sietämään erilaisuutta paremmin. Niin tai siis  vielä enemmän. Rakastamaan erilaista.

Matka kohti erialisuuden ymmärtämistä ja ehkä jopa rakastamista kulkee sitä kautta, että uskallan kysyä lisää toisen maailmasta ja kehottaa häntä kertomaan, että ymmärtäisin paremmin.  Miksi sinulle tuo ja tuo tapa tai käsitys on niin tärkeä?

Aito kunnioittava uteliaisuus luo yhteyttä. Huomasin sen itse harjoituksen aikana.  Samaa metodia voi käyttää työtoverin maailman ymmärtämisessä. Eikä tarvitse mennä edes työpaikalle asti.  Omalta puolisolta ja lapsiltakin  voisi enemmän kysyä, mikä hänen tavassaan olla on hänelle tärkeää. Ihmettely on pop. Ihmettely taitaa olla yhdistävä tekijä Salaamin ystävissä. Mikä ihme siinä on niin vaikeaa?

Minna T.

kuva: Juha Antikainen

Suhteet Oma elämä Mieli Työ