Sisko pilasi kaiken

sisko.jpg
Tyttäreni, 7v., oli piirtänyt kerhossa kuvan perheestään, josta löytyi hamsteri, marsut, sisarpuolet, mummi ja ukki ja pari pehmolelua, mutta sanoi unohtaneensa kohta 2v. pikkusiskon. Vanhingossa. Luultavasti ylitulkitsen, mutta aloin miettiä oliko se kuitenkin tiedostamaton harras toive?

sisko1.jpg
Tuo samainen lapseni sai olla kuusi vuotta kaiken huomion keskipisteenä. Pikkusisaren syntymän jälkeen kyseinen paikka on luonnollisesti ollut mennyttä, mutta pikkukakkonen toi tässä perheessä mukanaan muitakin kurjia tapahtumia, joilla on ajallinen yhteys, vaikka ne eivät siskosta johtuneetkaan. ”Toi on niin ärsyttävä, mutta en voisi elää ilman sitä” olen kuullut lapseni sanovan siskostaan useampaan kertaan.
kuva_8.jpg

Tarkastelen mielenkiinnolla siskojen välisiä suhteita. Ystävien ja tuttujen. Aika harvoin näkyy toteutuvan ”siskoni on paras ystäväni läpi elämän” – klisee. Minulla on itselläni yksi sisko, ei veljiä. Meillä on niin paljon ikäeroa, että olemme tavallaan syntyneet eri perheeseen. Meistä on tullut hyviä ystäviä, mutta oikeastaan vasta kun minustakin tuli aikuinen ja äiti.

kuva_9.jpg

Äidilläni on neljä siskoa. Toisella mummollani on 4 siskoa. Serkuistani 11 on tyttöjä (4 poikaa). Itselläni on kaksi tyttöä ja lapsillani on myös 2 isosiskoa, sellaisia, jotka eivät asu meillä vaan käyvät viikonloppuisin ja lomilla. Paljon, paljon naisia. Itse luulin pienenä, että naiset voivat saada vain tyttövauvoja. Jossain kohtaa ymmärsin, että jostain niiden poikienkin on tähän maailmaan tultava.

sisko2.jpg

Millainen suhde sinulla on siskoosi? Kuinka paljon vaikuttaa se, onko iso- tai pikkusisko? Mikä on tärkeää siskossa? Oletko kaivannut siskoa?

Ps. Osallistu käyttäjäkyselyyn, voit vaikka viedä palkintolipuilla siskosi leffaan!
Pss. Kirjablogissani oli joskus vähän siskosteemaa, jos haluat siis lukea kivoja sisko-kirjoja, täällä muutama vinkki.

Suhteet Ystävät ja perhe Mieli Ajattelin tänään

Jumalanpalvelus on tylsä

kirkon_ikkuna_pieni.jpg

Jumala ei tarvitse ihmisen kirkossakäyntejä. Ihminen ei ole Jumalalle mieluisampi, jos hän käy usein kirkossa. Toivon, että usein kirkossa käyvät tekevät sen itsensä vuoksi, eivät uhriksi Jumalalle tai yhteisölle. Minä käyn kirkossa vapaa-ajallani harvoin, koska jumalanpalvelus on mielestäni tylsä. Se ei ole ainoa totuus jumalanpalveluksesta. Se on vain minun kokemukseni. Sanotaan, että jumalanpalvelukseen pääsee sisälle paremmin, jos tietää millainen teologia eri osioiden taustalla on. Minä tiedän. Ei auta.

Pidän muutamista virsistä. Oikein kovastikin pidän. Mutta suurin osa virsistä on minun korvaani tympeitä. Olen yrittänyt käydä erityisjumalanpalveluksissa, joissa virret on korvattu muilla hengellisillä lauluilla tai sovitettu uuteen sointiin. Mutta niissäkin jaksaa käydä vain kerran. Vaikka kaikki messut olisivat jazzmessuja tai metallimessuja, en menisi kirkkoon sunnuntaisin.

Saarnat ovat usein elämälle vieraita, liian teologisia tai aliarvioivat kuulijan. Tasokasta ja tunteisiin vetoavaa puhetta tulee radiosta ja tv:stä päivittäin. Miksi sitä ei saada saarnastuoliin? Hyvä saarna voisi pelastaa tunnin istumisen kirkossa, mutta usein saa pettyä. Ehtoollinen on tärkeä, mutta sen voisi tarjoilla ilman sitä jumalanpalvelusta siinä ympärillä.

Me emme mene jumalanpalvelukseen, jotta voisimme palvella Jumalaa, vaan jotta Jumala voisi palvella meitä. Harvoin tulen palvelluksi tavallisessa jumalanpalveluksessa. Se ei ole Jumalan vika. Ihmisten menot ei miellytä minua. Olin toisten Oisko tulta -blogistien kanssa taizé-henkisessä iltahartaudessa maanantaina. Yksinkertaista laulua, jota sain vain kuunnella. Ei puhetta, jossa kukaan kertoo minulle edestäpäin yhtään mitään. Ääneen luettu teksti, jota sain miettiä itse hiljaisuudessa. Ei selittelyjä. Pimeää ja paljon kynttilöitä. Ja ennen kaikkea, hartaus oli lyhyt. Jumala palveli minua.

Nanna H.

Meillä on meneillään lukijakysely. Käyhän vastaamassa!

Suhteet Oma elämä Suosittelen Ajattelin tänään