Retriitti, iso ja pieni

utr.jpg
Olin retriitissä. Sellaisessa missä ollaan kolme päivää ihan hiljaa. Syödään hiljaa. Siellä ei tapahdu mitään. Olen niin nettiriippuvainen, että varotoimeksi jouduin jättämään puhelimenkin suljettuna kotiin.

Teen normaalisti noin kahdeksaa asiaa yhtä aikaa. Minulla on kaksi lasta ja kalenteri täynnä. Luen jatkuvasti kirjoja, harvoin pysähdyn. Nyt oli hetki aikaa kuunnella missä menen. Pelotti.

Levottomuus ei lakkaa samaan tahtiin hiljaisuuden kanssa. Minun piti tarkastaa vielä se…unohdin hoitaa…Ahdistus tiukensi otettaan kummallisen nopeasti pompottavan sydämen mukana. Jos en kestäkään hiljaisuutta? Muistuttelin mieleeni viisaat sanat: jos hajoaa, niin retriitti on sille oikein turvallinen paikka.

Istuin valmiiseen pöytään ja söin ihanaa rakkaudella valmistettua ruokaa. Huomasin olevani niin väsynyt, että en jaksanut vaihtaa vettä huoneeni nuupahtaneelle ruusulle. Eikä minun tarvinnut. Kävelin auringon paisteessa kallion päälle, lauloin ikivanhaa virttä muiden kanssa. Huokasin rukouksen, kuuntelin vastausta. Luin Raamatusta huolenpidosta, mutta kaikessa ympärilläni tuo huolenpito tuli todeksi.

Sotisi retriitin ideaa vastaan kertoa kaikesta mitä löysin. Mutta vaikeaan kohtaan elämässä virtasi raikasta vettä. Kun aloin katsella omaa menoani kauempaa ja ulkopuolisena – tunsin suurta myötätuntoa itseäni kohtaan: tuossahan on vahva nainen. Se on iso hyppäys arjesta, jossa harvoin riitän omiin mittoihin.

En onnistu luomaan arjesta sellaista, etten kaipaisi pysähtymistä. Minä olen erittäin taitava ohjelmoimaan ja viihdyttämään itseni uuvuksiin. Harvoin voi kuitenkaan irrottautua useammaksi päiväksi. Siksi yritän käydä kirkossa ainakin joskus ja tehdä kaiken edellä mainitun pienimuotoisesti siellä.

Aasinsilta ontuu, mutta yksi pieni breikki arkeen on mahdollinen Pop-messussa sunnuntaina (Temppeliaukion kirkossa klo18 liturgina minä, saarnaamassa Meri-Anna ja artistivieraana Jepa Lambert). Erilaisia kirkollisia tapahtumia on toki ympäri Suomea kaikkialla, mutta suosittelen tuota, koska olen itse siellä.

Jos et pääse paikalle, mutta sinulla rukouspyyntö, jonka haluaisit jakaa, niin jätä se kommentteihin. Minna T. on mukana messussa ja lukee tänne jätetyt huokaukset ja huolet.

Hiljaisuuden retriiteistä lisää täällä.

Minna J.
Kuva: Mikko Saari

Hyvinvointi Hyvä olo Matkat Ajattelin tänään

Jumalan kämmenellä

hands_pieni.jpgHindulaisten jumaluuksista suurin osa on naisia. Tämä joskus nähty johtuvan siitä, että perinteisesti hindulaisessa maailmassa lapset kasvavat naisten ympäröiminä. Isät eivät osallistu pienten lasten elämään niin paljon ja tämä vaikuttaa kuulemma vielä aikuisenakin käsitykseen jumalten sukupuolesta.

Suomalaisessa keskustelussa samasta teemasta kirjoitti vuosia sitten Matti Hyrck kirjassaan Mielen kuvat Jumalasta. Jos lapsena vanhemmat ovat kehuneet vain silloin, kun kokeesta on tullut kymppi tai urheilusuoristus on mennyt nappiin, saattaa ymmärrys Jumalasta olla samanlainen. Jumala vaatii ja Jumalan rakkaus on ehdollista. Jos toinen vanhempi on asunut erossa perheestä, muistanut vain syntymäpäivinä, jos silloinkaan, saattaa tuntua, että Jumala on ehkä olemassa, mutta Hän on etäällä omasta elämästä. Tai sitten Jumala on rakastava, anteeksiantava ja hyväksyvä, koska omat vanhemmat ovat olleet sellaisia.

Viime aikoina olen kuullut entistä enemmän puhetta siitä kuinka vanhemmat, yleensä nimettöminä, kertovat kuinka omasta lapsikatraasta joitakin lapsia on vaikea rakastaa samalla tavoin kuin toisia. Jokainen jolla on sisaruksia tietää sen, miten vanhempien suhtautuminen on toisenlaista kuopuksen, esikoisen tai sen keskimmäisen kohdalla, vaikka ei puhuttaisikaan siitä, että joku lapsista olisi jäänyt rakkautta vaille. Tuttua tämä on Raamatussakin esimerkiksi Kainin ja Abelin tai Martan ja Marian kertomuksissa.

Entä mitä se tekee lapselle, kun aikuisten maailman häpeäsäännöt langetetaan lapsen kannettaviksi. Lapsi ei saa olla vain lapsi, vaan hänestä tulee ”lehtolapsi” tai” äpärä”. Näitä juoruja on kuiskittu yhden jos toisenkin suomalaisen kylän raitilla ja aiheutettu lapsille murhetta, joka painaa vielä aikuisena. Miltä näyttää silloin Jumala?

Koskaan ei kuulemma ole liian myöhäistä saada onnellinen lapsuus. Kaikki voi muuttua ja jokainen meistä voi olla hyvä kokemus Jumalasta toiselle ihmiselle. Parin päivän ajan suomalaiset ovat käyneet tykkäämässä facebookissa 875 grammaa nimisessä ryhmässä erään vauvan tarinasta. Yli 15 000 on tykännyt kuvasta, jossa vanhemmat kampaavat tyttövauvan tukkaa ensimmäisen kylvyn jälkeen. Kuva sai minut liikuttumaan. Suuret kädet hellimässä pientä ja avutonta ihmistä. Sellainen on hyvä mielikuva Jumalasta.

Suhteet Oma elämä Ystävät ja perhe Mieli