Nimeni on Enne

vauva.jpg

 

Iltalehti uutisoi eilen erikoisista etunimistä (esim. Urhea, Temppu, Ruuti)  – myös niistä, jotka ei ole menneet läpi (kuten Karhunpoika, Armaani, Eversti). Papilta kysytään aina silloin tällöin kummallisista nimistä. 

Luovan kirjoittamisen harjoituksessa kirjoitimme etunimistämme. 10 henkilön otannassa yli puolet olivat tyytymättömiä vanhempiensa valintaan. Itsekään en ole niin ihastunut Minnaan. Nimellä vaikuttaa olevan merkitystä identiteetille.

Omilla lapsillani on vahanajan nimet, tosin nuoremman nimi on huomattavasti harvinaisempi. Nämä nimet tulevat vahvasti suvusta. Toiset nimet taas ovat osastoa ”alle 5”, eli erittäin harvinaisia. Toiset nimet taipuvat myös kansainväliseen muotoon helpommin.  

Vielä menee vuosia, ennen kuin lapseni muodostavat suhteen nimeensä. Mikähän kaikki siihen vaikuttaa, että omasta nimestä tulee oma tai vieras? 

Pidätkö nimestäsi? Inhoatko sitä? Oletko vaihtanut nimeä? Mitä ajattelet erikoisista nimistä? 

-Minna J.

Suhteet Ystävät ja perhe Mieli Ajattelin tänään

Nenäliinakauppias

800px-colloseum_through_the_city_street.jpg

Olin viime viikolla Roomassa. Paluumatkalla kohti lentokenttää näin taksin ikkunasta vilkkaasti liikennöidyn kadun liikenteenjakajalla seisovan miehen. Hän koputteli liikennevaloihin pysähtyneiden autojen ikkunoihin ja koetti myydä pieniä nenäliinapaketteja. Aika harvalla ohi ajavista on juuri sillä hetkellä nenäliinan tarve, kun kauppamies tulee kohdalle.

Päivittäin työpaikalleni tulee kerjäläisiä päiväkahville. Yleensä he ottavat kahvin mukaansa. Joskus istuutuvat tuulikaappiin kahviansa juomaan. Olemme pyytäneet heitä tietysti sisälle kahvittelemaan, mutta he vain pudistavat päätänsä. Liekö häpeä, joka saa heidät haluamaan kahvihetken erillään muista.

Nenäliinakauppias ei ollut kerjäläinen tai ehkä olikin, sillä nenäliinoista ei pohjimmiltaan ole kysymys. Mutta kuinka moni niistä, jotka kuulivat hänen koputuksensa näkivät hänessä vain kerjäläisen ja kuinka moni osaa nähdä kerjäläisessä itsensä? Siitähän tässä on pohjimmiltaan kysymys. Toisen asemaan asettumisesta.

Mietin oliko nenäliinakauppiaalla jossain vaimo ja perhe. Mietin millainen asumus hänellä on ja keiden luokse mies menee iltaisin. Mitä hän miettii öisin, kun uni ei tule silmään. Mietin itseäni myymässä nenäliinoja. Epätoivoisesti, tai toivorikkaasti, koputtelemassa autojen ikkunoihin, jos jossain olisi toinen ihminen, joka onnen ja terveyden päivinä muistaisi, että joskus hänenkin pitää pyyhkiä kyyneleitä tai niistää nuhaista nenää.

Kuva: Wikipedia

Suhteet Oma elämä Hyvä olo Raha