Elämä on pelkkää kaaosta

Tänään meidän keittiössä näyttää tältä.

img_0455.jpg

Elämäni on juuri nyt pelkkää muutosta: uuden pelkoa ja iloa, remppaa, pakkauslaatikoita ja siivoamista, uutta työtä. Kaikki on hajallaan.

eteisesta_keittioon.jpg

Voiko elämänsä sulloa pakkauslaatikoihin? 

img_0460.jpg

Tavaroita läpikäydessä palautuu mieleen kaikenlaista. Erilaiset tapahtumat, hetket ja ihmiset ovatkin yhtäkkiä tässä. En voi olla katsomatta vanhoja valokuvia, lukematta rakkauskirjeitä, tunnustelematta mummon tekemään pitsipeittoa. Ihania, hyviä muistoja. Tällaista on ollut minun elämäni!

Joitakin laatikoita en olisi halunnut löytää. Kaikkea sitä säästääkin. Mutta vaikka kaiken ikävän heittäisi pois, sekin on minun elämääni. Muistot eivät ehkä palautuisi mieleen näin paljaina, mutta siellä ne olisivat. Minussa, osa minua.

Muuttaessa on ilo miettiä sitäkin, mitä oikein haluaa omistaa. On vapauttavaa laittaa tavaroita kiertoon, antaa niille uusi elämä. Sitten on niitä mööpeleitä, joita ehdottamasti haluaa kuljettaa mukanaan. Tärkeisiin huonekaluihin ja esineisiin liittyy usein jokin tarina. Sohva onkin enemmän kuin pelkkä sohva.

Muuttaessaan jättää myös monia arjen ihmisiä taakseen. Ikävä tulee: maisemaa ja ihmisiä, työtä ja kotikirkkoa. 

ulkona.jpg

Muuttolaatikoiden keskeltä on välillä matkattu remppaamaan uutta. Minulle on ollut tärkeää, että olen voinut vähän maalata ja tapetoida. Uusi koti on tullut tutummaksi, omaksi. Silti pelottaa tuntuuko se kodilta. Onko uudessa oma olo? Miten valon suunta siellä kulkee, miltä maisema ikkunasta näyttää? Kuulunko minä sinne?

Syvimmän väsymyksen hetkellä olemme kääntäneet kasvot valoon. Tulevassa aurinko on sama, omat ihmiset ovat samoja, elämän mieli on sama. Luojan kiitos, jotakin pysyvääkin on!

wp_20130310_007.jpg

Mari Inka

 

Hyvinvointi Sisustus Mieli

Tee parannus! Naura!

331293_2377721175500_29485402_o.jpg

 

Osallistuin Inuit Mask Dance -kurssille. Perinteisessä inuiittitanssissa etsitäään yhteys omaan eläimelliseen puoleen. Opettaja, grönlantilainen inuiitti, Elisabeth Heilmann-Blind näytti matalassa haara-asennossa keppi poikittain suuussa miten päästää esiin kolme perusolotilaa – seksuaalinen halu, aggressio ja huumori.   

 

http://www.youtube.com/watch?v=LtEHYoq2UFs

 

Huumori, nauru ja leikki ovat paitsi yksilön kannalta elintärkeitä niin ne sitovat ihmisiä myös toisiinsa. Ne luovat yhteisöjä tai kertovat kuulumisesta yhteisöön.   On olemassa huumoria, jota ei ymmärrä kuin toinen saman kulttuurin kasvatti. Minä nauran esimerkiksi tälle: http://ohosiioni.blogspot.fi/2011/10/ote-wanhasta-suwiseurasaarnasta.html Nauru kertoo kenen kanssa sinun kannattaa elämäsi viettää. Kaipaan siskojani usein vain siksi, että heidän seurassaan nauran vatsani kramppiin. 

 

Nauru voi parhaimmillaan kaataa totalitaarisen hallinnon tai auttaa parantamaan sen aiheuttamia haavoja. Nero nimeltä Charles Chaplin teki jo vuonna 1940 satiirin Hitleristä, elokuvan Diktaattori. Elokuva sisältää kuuluisan päätöspuheen lisäksi mielettömän parodiapuheen.  
 

 1480880.jpg

Kuva täältä

Luin Blaine Hardenin kirjoittaman kirjan Leiri 14: Pako Pohjois-Koreasta. Vavahduttavinta kirjassa oli leiriltä paenneen Shin Dong-hyukin hämmennys muiden ihmisten tunteista ja häpeä omasta tunteettomuudestaan, jota hän piti merkkinä epäinhimillisyydestä.

”Olen kohoamassa eläimen tasolta, (…) mutta edistys on todella hidasta. Joskus yritän itkeä tai nauraa muiden lailla kokeillakseni, tuntuuko se joltain. Mutta kyyneleet eivät virtaa eikä nauru pulppua sisältäni.” 

Vaikka kaikki pohjoiskorealaiset näkisivät Diktaattorin tai lukisivat George Orwellin omituisen paikkansapitävän dystopian Vuonna 1984, niin mitään ei välttämättä tapahtuisi. Huumoria ymmärtääksen ihminen tarvitsee älyä. Minkälaista huumoria aivopesty ja aliravittu ihminen käsittää? Onko totalitaarisessa maassa naurulle sijaa? Onko mitään syytä nauraa?

 

Huumori paljastaa ihmisen arvot nopeasti ja huomaamatta. Eräs ystäväni kertoi, miten hän saa eniten iloa pyhäinhäväistyksistä, pyhäksi korotetun retoriikan tai kuvaston karnevalisoinnista. Ymmärrän sen. Nautin siitä, miten nauretaan kumoon asiat, jotka on korotettu sille kuulumattomaan arvoon. Niin tehdään esimerkiksi täällä: http://kimjongillookingatthings.tumblr.com/ tai täällä: http://hairprotest.org/ Nauru on parasta maailmanparannusta. Pidän myös kirkostani erityisesti paitsi silloin, kun se osoittaa välittävänsä heikommasta, niin silloin kun se nauraa itselleen.

 

– Mirka Maaria

 

JK: Tarkoitukseni ei ole sivuuttaa Pohjois-Korean tilannetta kepeästi. En vain keksi mitä muuta voin tehdä vielä kuin tietää ja rukoilla. Aina kun käännän ajatukseni pois sieltä tai jostain muualta, jossa kärsimys on laajaa ja syvää, niin huokaan pienen rukouksen. En tiedä, teenkö minä sitä heidän vuokseen. Ehkä ennemmin siksi, että sitten osaan ja  jaksan taas jatkaa omaa arkeani, vaikka tiedän heidän arkensa olevan sietämätöntä. Minun tehtäväni on nauraa, koska voin.  

 

 

 

Kulttuuri Kirjat Leffat ja sarjat Uutiset ja yhteiskunta