Salonkikelpoista seksismiä

Luultavasti jokainen on elämässään törmännyt seksismiin. Siis sellaiseen seksismiin, joka on helppoa tunnistaa seksismiksi. Kun europarlamentissa huudellaan, että naisten on ansaittava vähemmän, koska he ovat pienempiä, heikompia ja vähemmän älykkäitä, on helppoa suuttua. Ei ole mitenkään kauhean hankalaa huomata väitettä törkeäksi; sen tuomitsevat lähtökohtaisesti useimmat, edes kohtalaisella säällisyydellä siunatut ihmiset. En suoralta kädeltä muista, olenko koskaan henkilökohtaisessa elämässäni törmännyt yhtä räikeään ja avoimeen vähättelyyn.

Hankalammaksi homma muuttuu, kun seksismi on puettu salonkikelpoisempaan muotoon. En osaa sanoa tunnenko ketään, joka haluaisi asemoida itsensä samaan leiriin Janusz Korwin-Mikken kanssa. Sen sijaan tiedän useitakin ihmisiä, jotka hymisevät hyväntahtoisesti puheille siitä, perustuuko muumimamman ja muumipapan välinen kommunikaatio piirretyissä sovinistiselle asetelmalle, hyväksyvät vitsailun naisesta pitämässä kotona jöötä, ja turhautuvat, lähes loukkaantuvat, kun asioista huomauttaa ääneen. Että kyllä on mennyt vaikeaksi ja eikö mitään saa enää sanoa. Huumorintajutonta. Hankalaa. Ärsyttävää.

Niinä hetkinä meinaa kiehahtaa yli.

Luuleeko joku tosiaan, että ihan huvikseni kiertelen ympäriinsä paasaamassa asioista? Etten keksinyt mitään kivempaa harrastusta itselleni kuin seksismistä nillittämisen? No, öö, ei. Keksin sadoittain asioita, joita teen mieluummin. Se ei kuitenkaan muuta sitä, että ne asiat ovat olemassa. Niitä eivät yleensä ensimmäisenä huomaa ne, joihin ne eivät osu. Mies ei yleensä ole paras kertomaan naisiin kohdistuvasta vähättelystä tai valkoinen ihminen rasismista. Sillä, johon epäkohta kohdistuu, on ensiarvoista tietoa toisin kuin sillä, joka ei syrjinnän kohteeksi joudu. On jotenkin surkuhupaisaa aina välillä kuunnella korkeakoulutettuja nuoria miehiä, jotka kirkkain silmin kertovat, ettei lasikattoa todella ole.

Salonkikelpoisissa, pohjimmiltaan ihan hyvää tarkoittavissa sovinisteissa yksi todella turhauttava piirre on mielipaha. Koska he eivät itse ajattele tarkoittavansa pahaa, heidän puheisiinsa tarttuminen on hankalampaa. Kun koko luentosali naureskelee yhdessä luennoitsijan lohkaisemalle (huom. kehuvalle!) kommentille toisen tutkijan ulkonäöstä, on ikävää leimautua hankalaksi akaksi puuttumalla tilanteeseen – tai mikä vielä pahempaa, joksikin nipoksi tosikko-feministiksi. On helpompaa valittaa ja tajuta laittaa häirintälomake vetämään, jos kommentti on pahansuova tai sävyltään ikävä. Jos kyseessä on kepeä huulenheitto, miksi vaivautua? Eihän se pahalla sitä sanonut. Sehän oli kehu. Onpas nyt pikkumaista loukkaantua kohteliaisuudesta. Häirintälomakkeen täyttäminen tuntuisi hirveältä ylilyönniltä, kiusan tekemiseltä mukavalle miehelle. Huomattaakaan ei kehtaa. Ja niin ulkonäköä koskeva kommentointi saa jatkua.

Kaikki sovinistit eivät ajattele inhoavansa naisia. Se on niin itsestään selvää, että luulisi sen sanomisen olevan turhaa vuonna 2017. Eipä tunnu kuitenkaan olevan: jotenkin hämärästi edelleen seksistisiä kommentteja ja huomautuksia siivittää ajatus siitä, että ne olisivat ihan ookoo, jos kyseinen tyyppi on muuten ihan mukava heppu, eikä missään nimessä mikään naistenvihaaja. Seksismi ei ole yhtään sen vähemmän seksismiä silloin, kun sitä harrastaa muuten ihan tavallinen ihminen, eikä mikään creepy sikailija. Todistetusti myös itseään feministeinä pitävät tyypit saattavat olla kykeneviä ihan täysimittaiseen slut-shamingiin. Tyypin mukavuuden ei pitäisi millään tavalla olla relevantti syy väheksyä seksismiä tai sulkea siltä silmät. Pikemminkin päinvastoin: hyvä vaan, jos on kyseessä on ihan perusmukava ihminen. Sehän tarkoittaa sitä, että se saattaa itse asiassa ottaa palautteen tosissaan ja korjata käytöstään, tarkastella omia asenteitaan. En voi väittää, etten itse olisi ikinä heittänyt tai nauranut ajattelematta mukana seksistiselle kommentille. Toisinaan olen nauranut myös niille kommenteille, jotka ovat kohdistuneet itseeni, ja vasta jälkikäteen uskaltanut ajatella asiaa. Enemmän olen kuitenkin pahoillani siitä, että olen itse harrastanut aivan törkeää seksismiä erityisesti teini-ikäisenä pätiessäni, ja nauranut mukana joskus silloin, kun olen tuntenut oloni epämukavaksi.

Seksismiä ei ole pelkästään ikävään sävyyn kommentoiminen, vaan naisen ulkonäön esiin nostaminen asiattomasti työhön liittyvissä yhteyksissä voi olla sitä. Pätee myös muumimammaan, sivumennen sanoen: vaikka muumimamma olisi muumiperheestä kertovissa piirretyissä se todellista valtaa pitelevä takapiru, muumipapan mammalle antamat käskyt ovat silti outoja vuonna 2017. Naisten idealisoiminen ja mystifioiminen ovat nekin seksismin muotoja. Oletteko kuulleet sanontaa, että mies on perheen pää, mutta nainen kaula, joka päättää minne pää kääntyy? Se ei ole mikään feminismin riemuvoitto, se on sukupuoleen sidottua valtapeliä ja ominaisuuksien olettamista.

Samaan hengenvetoon kaikki muutkin ikävät asiat, joilla olen kivaa tunnelmaa viime aikoina ihan silkkaa ikävyyttäni pilannut. Se on se tasa-arvoharrastelu, kuulkaas, pahasta.

Rakastin Skamia, kuten ilmeisesti puolet Suomesta. Se ei muuta faktaa, että senkin raikkaaseen maailmaan oli toisella tuotantokaudella kuljetettu mukaan myytti, jossa tytön kieltoa ei tarvitse ottaa tosissaan – kyllä siitä ei:stä kyllä:n saa, kun tarpeeksi kauan jaksaa jankata. Kun tyttö sanoo, ettei voisi vähempää kiinnostaa, jäbän kannattaa inttää. Lopussa se kiitos seisoo. Öö, mitä?

Ryhmäteatterin Peer Gynt näytelmänä oli ihan jees. Peer Gyntissä lavalla nähdyt naishahmot sen sijaan olivat pelkistetyt huora, madonna ja äitihahmo, joiden olemassaololla ei ollut muuta funktiota kuin suhde mieheen. Itse asiassa olisi hieman liioittelua puhua edes henkilöistä, kyse oli ennemminkin jonkinlaisesta taustakankaasta.

Ja ne muumit. Pidän muumeista valtavasti, erityisesti Muumipappa ja meri -kirjasta. Miettikää nyt silti vähän: muumiperhe muuttaa karulle saarelle keskellä merta vain siksi, että muumipapan on saatava tuntea itsensä urheaksi uudisraivaajaksi, perhettään suojelevaksi urooksi. Viis siitä, että muiden elämät ovat muumilaaksossa mallillaan, jos miehen mittaa ei voi turhan suojatussa ympäristössä machoilemalla osoittaa.

Kylläpä tuntui ikävältä: Skam, Peer Gynt, muumit. On pakko olla aika ikävä akka, jos näistä kehtaa huomauttaa. Lista ei kuitenkaan ole tyhjentävä. Vastaavia esimerkkejä löytyy aina lelulaatikoista uutisiin, politiikkaan, Anna Kareninaan, jopa feminismin ikoniin Peppiin.

Masentavaa on, etteivät esimerkit lopu kesken. Vielä masentavampaa on, jos niistä huomauttaminen leimataan heti kättelyssä vääräksi ja ikäväksi. Ei se sitä tarkoita, että olisin lopettanut Skamin katsomisen tai hylännyt muumit. Mutta jos maailmassa vain avoimen pahansuovasta seksismistä saa sanoa ääneen, ollaan aika syvällä suossa: ihan perusmukavat tyypit, ja sitten toisaalla ne ikävät nillittäjä-feministit. Luultavasti tämänkin postauksen lukee joku ja pyöräyttää silmiään. Sitten klikkaa itsensä eteenpäin. Ja ajattele, niin helppoa se voi olla – jos seksismin ei koe rajaavan omia mahdollisuuksia, sen ohittaminen on helppoa. Siitä on varaa olla välittämättä. Se on etuoikeus, jota itse ei välttämättä koskaan tiedosta, ellei ole valmis kuuntelemaan. Toisilta ei kysytä, kiinnostaako seksismi vai ei. Se rajaa mahdollisuuksia ja määrittää tiettyjä tilanteita joka tapauksessa. Onneksi olkoon siis sille, jonka mielestä koko seksismistä puhuminen on turhaa nillittämistä ja vouhottamista: olet niin etuoikeutettu, ettei asiaa ole tarvinnut kohdata. Kannattaa kuitenkin miettiä, onko toisiin kohdistuvan vääryyden ylläpitäminen ookoo sillä perusteella, ettei se ole vaikeuttanut omaa elämää.

Jos kukaan ei koskaan huomauta sopimattomasta vitsistä, sen kertonut ei koskaan kenties huomaa toiminnassaan mitään ongelmaa. Ja niin seksismi saa yhä jatkua.

Puheenaiheet Ajattelin tänään Syvällistä Uutiset ja yhteiskunta

Rakkaudesta

DSC05968pieni.jpg

Olen tässä viime aikoina vähän miettinyt sellaisia, no, suhteellisen suurisuuntaisia asioita. Kuten vaikka rakkautta. Parisuhteita. Seksiä. (I couldn’t help but wonder…)

Se lienee ihan luonnollista siinä kontekstissa, jossa kuvaamani arjen mukaan herään aamuisin, luen aamukahvin ajan bell hooksin Rakkaus muuttaa kaiken helliäkseni kivistäviä aivoparkojani ja sitten vetäydyn sellaiseen ihmeelliseen tilaan, jossa ei ole maailmassa muuta kuin minä, kasa oppikirjoja, liberaali seksuaalietiikka, Sukupuolikasvatustyöryhmän mietintö vuodelta 1979 ja subjektiksi tuleminen – joo, ei mennä siihen.

Tai tavallaan kyllä. Oikeastaan tämä liittyy niihin kaikkiin, ainakin välillisesti. No Sex and the Cityn Kaikki eivät etsi parisuhdetta osui johonkin sellaiseen kohtaan, joka oli kutittanut jo muutenkin. Postaus oli hyvä ja osui naulankantaan siinä, että perinteinen parisuhdemalli ei ole 1) itsestään selvä tapa järjestää elämä 2) läheskään kaikkien toivoma tai etsimä.

Silti huomasin ajattelevani tätä bell hooksia lukiessani.

bell hooks kirjoittaa rakkaudesta tavalla, joka tuntui aluksi häkellyttävältä; paljon intiimimmältä kuin vaikkapa seksistä puhuminen. Henkilökohtaiselta, avoimelta, itsensä alttiiksi laittavalta. Kuinka usein jonkun kuulee artikuloivan sanoiksi sen, että kaipaa ja haluaa rakkautta? Kuka sanoo self-help-maailman ulkopuolella, ettei maailma voi selvitä ilman rakkautta?

Olen ollut maailman hirvein ihmissuhdeneuvoja. Jossakin vaiheessa onneksi vihdoin tajusin, ettei oman kokemusmaailman perusteella kannata mennä kauheasti henkseleitään paukuttelemaan saati sitten neuvomaan ketään ihmissuhteissa, sen verran kämäsiä vetoja olen toisinaan itse elämässäni esittänyt. Pitkään olin kuitenkin vakaasti sitä mieltä, että kavereiden päähän on ihan hyvä tolkuttaa itsekseen pärjäämisen eetosta. Että parisuhteen kaipaaminen on lähtökohtaisesti jotenkin nurinkurista, kuin sanoisi, ettei itsekseen oleminen riitä itselleen. Me ollaan kaikki ihan kokonaisia ilman parisuhdettakin.

Totta kai ollaan. Sen tolkuttaminen ei sen sijaan tarkoita sitä, etteikö parisuhdetta elämäänsä saisi kaivata. Kukaan ei ole vaillinainen siksi, että ei parisuhdetta ole löytänyt tai sellaista halunnut. Mutta onko sen toisteleminen erityisen rakastavaa tai myötätuntoista, se on asia erikseen. Ihan niin kuin rakkauden kaipaaminen paljastaisi jonkinlaisen perustavanlaatuisen heikkouden. Mikä se heikkous on? Toisten ihmisten tarvitseminen elämässään? Aina välillä on parempi kuunnella ja osoittaa ymmärtämystä kuin yrittää ratkaista toisen ihmisen kaipuu, saati potkia sitä toista voimaantumaan tyypiksi, joka passittaa aamulla satunnaisen heilan matkoihinsa ja alkaa laittautua illan treffeille toisen kanssa.

Samalla kun korostamme itsenäisyyttä, päädymmekö juhlimaan yhä rankempaa yksin pärjäämisen vaatimusta? Ei ole nimittäin ihan sattumaa, että myös liberaalin seksuaalietiikan läpilyöminen ajoittuu samaan aikaan yksilöllistymiskehityksen ja individualismin kanssa. Jokaisen on etsittävä jatkuvasti omaa minuuttaan, kehitettävä ja tarkkailtava itseään.

Nikolas Rose sen sanoi myös, kun siirsin bell hooksin sivuun ja siirryin tottelevaisesti graduni pariin. There is a pervasive sense that, whatever might be gained by stressing the autonomy and rights to self-actualization of each and every one of us, something is lost: the ways of relating to ourselves and others that were encompassed in such terms as dependency, mutuality, fraternity, self-sacrifice, commitment to others. Siinä, se se oli, se mitä en ollut osannut pukea sanoiksi.

Samalla kuin saamme lisää vapautta – tai, rumemmin ilmaistuna, olemme velvollisia oppimaan vapaiksi – meidän oletetaan tulevan tietynlaisiksi, tietynlaisiin resursseihin pääseviksi, valintoja tekeviksi, ennen kaikkea individualistiksi ja omillaan pärjääviksi yksilöiksi. Totta kai se tarjoaa hyviä asioita, enemmän liikkumatilaa, vähemmän oletuksia, vähemmän valmiiksi tehtyjä päätöksiä puolestamme. Mutta ihan kaikkea ei tarvitse ajatuksesta ostaa.

Halusin aika pitkään olla kovis, koska se oli aina coolimpaa. Abikronikoista päätellen onnistuin tässä parhaiten silloin kun olin kaikista onnettomimmillani ja yksinäisimmilläni (maailman suurin kohteliaisuus oli anonyymi olit niin cool etten uskaltanut pitkään aikaan jutella sulle mitään). Cooleinta oli pärjätä yksin ja olla pyytämättä tai tarvitsematta keneltäkään mitään.

No, monet asiat eivät ratkaisevasti muuttuneet siinä vaiheessa, kun olin kammennut itseni parinkymmenen toiselle puolen. Vaikka olen ollut aikuisiästäni enemmän erilaisissa parisuhdevirityksissä kuin sinkku, olen aina ollut taipuvainen pitämään kaikista cooleimpana niitä, jotka ovat yksin eivätkä kaipaa muita. Tästä olen kirjoittanut jo aikaisemminkin täällä.

Toivotan tervetulleeksi kyllä perinteisen parisuhdekaavan kritiikin ja etenkin, herra paratkoon, sen Disney-muodon, jossa tulemme huijatuiksi etsimään jotakin kummallista, tahdonvastaista hyökyä, joka vain tapahtuu ja vie jalat alta – ja sivumennen sanoen, sallii kutsua rakkaudeksi kaikkea äärimmäisen vahingollisia suhteita, joissa kumpikin kohtelee toistaan huonosti tai parin ei alun alkaenkaan kannattaisi olla yhdessä. Mutta entistä syvemmän yksin pärjäämisen kulttuuri kuulostaa puistattavalta vaihtoehdolta. Vaikka en olisi parisuhteessa, en haluaisi elää yksin.
 

DSC05982pieni.jpg

Parisuhteen ympärillä leijuva oletusarvo on ärsyttävä, mutta mikä siinä vituttaa eniten? Oletus siitä, että tarvitsisimme jonkun toisen elämäämme? Se kun tuppaa useimpien meistä kohdalla olemaan ihan totta.

Tavallaan haluaisin väittää muuta, koska se tulee niin selkäytimestä. Haluaisin olla nuori ja dynaaminen ja cool ja itsenäinen ja kova ja tehdä liikaa töitä loputtomasti ja käydä yksin elokuvissa ja pärjätä aina, mutta kun en voi rehellisesti väittää niinkään. Vaikka nautin yksinolemisesta ja tarvitsen sitä melko paljon, ilman muita elämäni ihmisiä ei olisi mitään. Kukaan ei tarvitse parisuhdetta ollakseen kokonainen ihminen, jos se erikseen tarvitsee ääneen sanoa, mutta jokainen tarvitsee muita ihmisiä.

Parisuhde ei ole yhtä kuin rakkaus. Rakkautta voi löytyä muualtakin; esimerkiksi on edelleen vaikeaa ymmärtää, miksi ystävyyssuhteet näyttäytyvät jotenkin toissijaisina romanttisiin suhteisiin. Tavallaan Sinkkuelämässä ollaan oikeilla jäljillä, vaikka samalla siinä tarjoillaan malliesimerkkejä myös toisten ihmisten välineellisestä kohtelemisesta, kulutuskulttuurista, sukupuolistereotypioista nyt puhumattakaan. Silti siinä ei eletä yksin, vaan soitellaan kavereille mihin kellon aikaan tahansa ja pyydetään turvaksi yökylään, kun pelätään kummituksia.
 

DSC06034pieni.jpg

Mutta myös parisuhteen haluaminen on ihan ookoo, eikä sitä pitäisi tulkita merkiksi jonkinlaisesta riittämättömyyden tunteesta. Se ei ole yhtään sen huonompi vaihtoehto kuin soitella kavereita kummitusvahdeiksi. Kummassakin on kyse samasta, elämän jakamisesta muiden ihmisten kanssa, yhteydestä, keskinäisestä sitoutumisesta. Itse olen tullut aika pitkän matkan kyynikosta muikkeliksi, joka kyynelehtii La La Landille salaa elokuvateatterissa (se on kuulemma kavereiden mielestä ihan ookoo niin kauan kun en ilmoittaudu kursseille etsimään sisäistä enkelijumalatartani tai intoile Coelhon Alkemistista).

Oman feminismini pointtina ei ole tehdä maailmasta yhtään kovempaa paikkaa kuin se jo valmiiksi on. Ja siksi en toivo feminismin sotkeutuvan samoihin bileisiin uusliberalismin kanssa, en edes retoriikan tasolla.
 

DSC06002pieni.jpg

Suhteet Oma elämä Rakkaus Ajattelin tänään