Mitä päässäsi liikkuu?

Milloin viimeksi olet pystähtynyt tarkkailemaan, mitä päässäsi oikein liikkuu? Mielessä jyllää jatkuvasti ruuhkainen ajatusliikenne. Ajatukset ovat niin itsestäänselvä osa meitä, että harvoin tähän ajatusliikenteeseen tulee kiinnitettyä sen suurempaa huomiota. Ihminen itseasiassa prosessoi vain pientä osaa ajatuksistaan tietoisesti. Ajatuksilla on kuitenkin suuri voima, jota ei tulisi koskaan aliarvioida. Ajatukset vaikuttavat vahvasti muun muassa ihmisen tunnemaailmaan ja elämänlaatuun. Ihmiset, jotka ajattelevat pääosin myönteisiä ajatuksia, kokevat usein myös elämänlaatunsa paremmaksi. Lisäksi ajatukset vaikuttavat ihmisen tunteisiin. Oletko koskaan huomannut, että ajateltuasi jotakin kurjaa asiaa, alat myös tuntea olosi kurjaksi? Välillä tulee vatvottua kielteisiä ajatuksia ja tunteita, mutta mitä jos antaisimme yhtälailla huomiota myös niille iloisille ja ihanille asioille.

”The mind is everything. What you think you become.” – Buddha

On olemassa sanonta, että olet mitä syöt, mutta oikeastaan voitaisiin myös todeta, että olet mitä ajattelet. Myönteiset ajatukset ovat kuin mielen ruokaa. Mitä enemmän syötämme laadukkaita ajatuksia päähämme sitä parempi mieli. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki kielteiset ajatukset ja tunteet tulisi väkisin kääntää myönteisiksi. Kaikki ajatukset ja tunteet ovat sallittuja. 80/20 -periaate toimii tässäkin asiassa hyvin. Riittää, että  suurin osa tai vähintäänkin yli puolet ajatuksista ovat myönteisiä. Ajatukset heijastuvat myös elämänkulkuumme. Ne ajatukset, joihin käytämme eniten energiaa, käyvät toteen elämässämme. Ajatukset ikään kuin vetävät puoleensa kaltaisiaan asioita. Jos keskitymme enimmäkseen kielteisiin ajatuksiin, ilmaantuu elämäämme aina vaan yhä enemmän kielteisiä asioita. On ehkä pelottavaa, mutta silti totta, että ajatuksemme luovat todellisuutemme.

”Whatever you hold in your mind on a consistent basis is exactly what you will experience in your life”

–  Tony Robbins

Ajatuksia tulee ja menee, mutta ehkä tärkeintä on, että ei anna kielteisille ajatuksille valtaa. Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää usein toistuviin kielteisiin ajatusketjuihin. Ajatusketjut ovat usein hyvin automatisoituneita ja niillä on pitkä historia. Tiedostamalla omat kielteiset ajatusketjut voi lähteä muuttamaan niitä myönteisempään suuntaan. Olemalla omien ajatustesi boss voit vaikuttaa omiin ajatuksiisi ja valita yhä useammin myönteisiä, mieltä ravitsevia, ajatuksia. Oman elämänsä boss pyrkii valitsemaan ajatuksia, jotka saavat hänet innostumaan, inspiroitumaan ja iloitsemaan. Näin myös elämänlaatu paranee ja unelmat käyvät toteen.

hyvinvointi mieli hyva-olo ajattelin-tanaan
Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *