Miten opiskelija voi säästää rahaa ruokakuluissa?

Ruoka haukkaa suuren osan opiskelijan kuukausibudjetista. Tiukassa taloustilanteessa ja ruuan hinnan noustessa moni miettii, miten kauppalaskusta saisi nipistettyä.

Koska syömisemme vaikuttavat olennaisesti jaksamiseemme ja hyvinvointiimme, ei säästäjän tulisi tinkiä ruuan laadusta ja monipuolisuudesta. Nappaa tästä säästövinkit, joiden avulla syöt sekä terveellisesti että opiskelijabubjettiin sopivasti!


1.Vältä hävikkiä

Jokainen nahistunut porkkana ja homehtunut leivänkannikka on käytännössä hukkaan heitettyä rahaa. Niinpä fiksu opiskelija panostaa siihen, että ruokaa päätyy roskikseen mahdollisimman vähän.

Hävikin välttämisen A ja O on suunnitelmallisuus. Ensinnäkin on hyvä hahmotella itselleen viikkotasolla, mitä aikoo syödä. Viikon aikana syötävien opiskelijaruokailujen määrä, kotona tehtävät ruuat raaka-aineineen ja mahdolliset eväät tulee miettiä tarkkaan jo ennen ruokaostoksille lähtemistä.

Kauppaan kannattaa suunnata ostoslistan kanssa. Osta kerralla tarpeet listaa noudattaen ja heräteostoksia vältellen. Kaupassa ei myöskään kannata käydä joka päivä, vaan pari käyntiä viikossa riittää.

Siltä varalta, että jääkaappi joskus ammottaa tyhjyyttään, on kotona hyvä pitää jonkin verran kotivaraa. Kaurahiutaleet, tomaattimurska ja täysjyvämakaroni tai vaikkapa pakastepinaattikeitto säilyvät pitkään ja pelastavat turhilta pizzatilauksilta.


2.Vertaile hintoja

Opiskelijan kannattaa kiinnittää huomiota hintoihin kaupassa käydessään. Ensinnäkin itse kaupoissa on eroja: toiset kauppaketjut ovat halvempia kuin toiset, ja pienet marketit ovat monesti isoja kalliimpia. Eväsleipä kannattaa tehdä mahdollisuuksien mukaan jo kotona kioskilta, kahvilasta tai huoltoasemalta ostamisen sijaan.

Tarjouksia kannattaa metsästää järjen kanssa ja vertailla ennen kaikkea kilo- ja litrahintoja. Tarjousten kanssa tulee aina miettiä niiden mielekkyyttä: Älä osta isoa pakkausta, jos epäilet osan päätyvän roskiin. Älä myöskään sorru heräteostoksiin tai tuotteisiin, jotka voivat jäädä syömättä.


3. Suosi säästäväistä elämäntyyliä

Mitä säästäväisemmin elät, sitä enemmän rahaa jää myös terveelliseen ruokaan. Vältä heräteostoksia muutenkin kuin ruokaostoksista puhuttaessa.

Laita rahaa säästöön ja vältä korollisia osamaksuja ja lainoja. Vertailun perusteella perinteistenkin pankkien kulutusluotoissa ja luottokorteissa voi olla yllättävän kova korko. Esimerkiksi Korkotutka.fi:n vertailu osoittaa, että peruspankkien pientenkin kulutusluottojen todelliset vuosikorot nousevat usein jopa reilusti päälle 10 prosentin.


4.Hyödynnä opiskelijaruokailu

Kun rahasta on puutetta, moni opiskelija tinkii ruuan laadusta ja monipuolisuudesta. Salaattiainekset jäävät ostamatta, ja lämmin ateria tulee korvattua pelkällä välipalalla. Jotta arkena tulisi syötyä ainakin yksi lämmin ja monipuolinen ateria, kannattaa opiskelijan ehdottomasti hyödyntää Kelan tukema opiskelijaruokailu.

Opiskelijaruokailussa voi syödä paitsi oman makunsa myös terveysnäkökulmat huomioiden. Suosi terveellisempiä ateriavaihtoehtoja ja hyödynnä salaatti- ja raastepöytä mahdollisine lisukesiemenineen ja öljyineen.

Opiskelijaedut kannattaa hyödyntää myös liikkeissä ja ravintoloissa asioidessa. Monet yritykset eivät näitä etuja tuo välttämättä kovin näkyvästi esiin, vaikka niitä löytyisikin.


5.Kokkaa kotona

Useimmat opiskelijat syövät koulussa lounaan, mutta illalla ja viikonloppuna vatsan täytettä täytyy etsiä muualta. Niin houkuttelevalta kuin ravintolat, kotiinkuljetukset ja einekset tuntuvatkin, niiden hinta sopii huonosti opiskelijan kukkarolle. Myöskään terveellisyyden näkökulmasta jatkuva ulkona syöminen ja valmisruuat eivät ole kestävä vaihtoehto.

Kotona kokkaamalla on mahdollista valmistaa ruokaa terveellisesti ja edullisesti, kunhan ruuat ja niihin tarvittavat raaka-aineet valitsee fiksusti. Tarjousten hyödyntämisen lisäksi kannattaa tuotteissa huomioida myös sesongit. Sesonkiaikaan opiskelijakin voi hyvillä mielin päästä herkuttelemaan mitä erilaisimmilla hedelmillä, kasviksilla ja juureksilla. Jos vain mahdollista, kannattaa kesällä ja syksyllä suunnata myös marjametsään kaupan pakastealtaiden sijaan.

Ruokaa kannattaa valmistaa kotona juuri sen verran kuin sitä aikoo syödä. Joitakin ruokia on siis hyvä valmistaa vain kerta-annos, lämmitystä kestäviä ruokia taas voi kerralla kokata useammankin päivän tarpeiksi. Toisaalta, jos omistat pakastimen, voit hyödyntää myös sitä ja sujauttaa ruuantähteet säilöön. Muista kuitenkin säännöllisesti syödä pakastimen antimet, etteivät ne päädy unohdettuna roskiin!

Esimerkiksi Yhteishyvän verkkosivuilla on listattu useampiakin maistuvia reseptejä, joiden ainesosien hankkiminen ei pääse pahemmin lompakkoa rasittamaan.


6.Vähennä lihansyöntiä

Lihan syömisen vähentämiseen kannustetaan näinä päivinä osana ilmastotalkoita, mutta se kannattaa myös terveyden ja kukkaron kannalta. Opiskelija voikin pienentää kauppalaskuaan tutustumalla vaihtoehtoisiin proteiinin lähteisiin.

Opettele uusia kasvisruokia tai ala korvaamaan ainakin osa lihasta kasvisproteiinilla! Hyviä vaihtoehtoja kanan ja jauhelihan korvaajiksi ovat monissa ruuissa esimerkiksi soijarouhe, linssit, pavut, herneet ja kikherneet. Ne ovat edullisia ja lisäksi hyvin säilyviä. Esimerkiksi soijabolognesen ainekset on helppo pitää aina kaapissa.

hyvinvointi opiskelu
Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *