Varmasti hyvää asiakaspalvelua: Lännen laatuikkuna

image.jpeg

Kun saa hyvää palvelua, siitä pitää pitää meteliä. Tommy on loistava! Tommy ei tiennyt päätyvänsä blogiini toteuttaessaan loistavuuttaan! Tämä ei siis ole ns. blogiyhteistyötä.

Puolitoista vuotta sitten aloittelimme kodinvaihtoprojektia, johon ensimmäisenä osana kuului Mummulan remppaaminen ja kevyt modernisointi. Ikkunat täytyi vaihtaa. Kilpailutin satakuntalaisfirmoja, ja ainoa edustaja, jota meidän auttamisemme (kyllä, kun asiakkaalla on tarve, hyvän tuotteen myyjä on korvaamaton apu) kiinnosti, oli Tommy Kujanpää. Pihla tekee ikkunoita ja ovia suomalaisena mittatilaustyönä ja tyylivalikoima on sopivan laaja, joten 80-vuotiaaseen pihariviinkin löytyi nätit ja hyvät ja sopivat ikkunat. Eikä siinä kaikki! Olemme vähän herkkänokkaisia asiakaspalvelun suhteen, minkäänlaista alentuvuutta tai mielistelyä emme kestä, ja mielipiteen muodostamme hetkessä. Minä tietysti olen aina valmis antamaan kaikille uuden mahdollisuuden ihmisinä… mutten anna idiootille rahojani. Mutta Tommylla oli homma hallussa. Jos ei mies jo olisi onnellisesti perheellinen ja meillä olisi sopivan ikäinen tytär, olisimme heti ottaneet miehen vävyksemme (ikä on tässä sivuseikka). Tältä mieheltä ostaisimme myös käytetyn auton. Hän taas ei möisi meille isoäitiään.

Ja vielä: otimme Pihlalta myös asennuksen. Toimituksen päivämäärä piti, ja asentajat tulivat paikalle ajallaan, olivat tehokkaita ja ammattitaitoisia ja siivosivat jälkensä, mikä ei ole mikään itsestäänselvyys. Lisäksi osasivat keskustella asiakkaan kanssa kuin ihmisen kohtaisivat. Vanhan tiilirakenteisen talon ikkunoiden vaihtaminen ei ole käsittääkseni ihan jokapäiväistä hommaa, ja silti lopputulos oli täysin mallikelpoinen.

No. Nyt ollaan tässä remppabudjetin myöhäisvaiheessa, jossa lopulta pystymme taas investoimaan vähän arvokkaampiinkin juttuihin. Ulko-oven vaihto on ollut tehtävälistalla, ja on ihan loogista hoitaa homma alta pois ennen talvea. Kenelle siis soitetaan? No Tommylle!

Haaveilin pariovista, koska sellaiset talossa on alun perinkin ollut, mutta tajusin itsekin, että oviaukko olisi niille liian kapea. Keittiösaarekkeen ympärillä esitettä katsellessamme kerroin edelleen, että meinasin sellaista peiliovea, jossa olisi kaksi pystysuoraa juttua, mutta kun haluaisin myös lasin johonkin, niin jotenkin kuvittelin oven viereen levikettä. Kunnon myyjä mutristi suutaan vähän ja ihan arvostavasti sanoi, ettei oikein usko sen olevan hyvä idea, ja Mies säesti. Ei sillä levikkeellä olisi mitään tarkoitusta ja hintakin vaan nousisi turhaan. Saivat ylipuhuttua. Mutta ei harmittanut, koska siinä silmiemme edessä oli ovi, jossa oli kaksi pystysuoraa ikkunaa, ja joka ei tyylinsä puolesta ollut ihan mahdoton. Värin valintakaan ei ollut vaikeaa. Toimitus on syyslomaviikolla, ja ne fiksut asentajat tulevat pian toimituksen jälkeen.

Nettikaupastakin saa Pihlaa tilata, mutta jotenkin kyllä tämmöisen itsekin ikkunoita ja ovia valmistaneen ihmisen osaamiseen on niin helppo turvata, että mielelläni pyydän sen kahvikupilliselle kertomaan omat näkemyksensä asioista, ennen kuin pistän rahaa palamaan.

* * * * * 

Olin muuten kerran sellaisenkin toisen alan myyjän puheilla, jonka mielestä minun makuni oli outo, minkä hän myös ääneen lausui. Hän kuvitteli oikeasti, että joksus palaisin liikkeeseen sen jälkeen, kun hän oli minulle kaakeleitaan myynyt selvästi omaan parempaan ja tylsempään makuunsa ja pettämättömään liikemiesvainuunsa nojaten. Ihan tosi. Onko jollain varaa semmoiseen? Ostaako joku joltain jotain sen jälkeen, kun myyjä on arvostellut ostajan?

Siihen kokemukseen peilaten tämä tämänpäiväinen oli kerta kaikkiaan onnellinen hetki. Kiitos.

 

hyvinvointi mieli sisustus