Opintosuunnitelma

Opiskelua

Kuvittelen, että jos kysytään onnelliselta ja elämäänsä tyytyväiseltä vanhukselta neuvoa opiskeluihin, vanhus vastaisi, että kannattaa opiskella, koska opiskelu avaa mahdollisuuksia. Se, mitä kannattaa opiskella, riippuu sitten siitä, mikä on itselle ominaista ja mikä itseä kiinnostaa – pelkän rahan perässä töihin pyrkiminen ei tuota onnea. Onni tulee siitä, että tuntee tekevänsä jotain järkevää ja kokee osaavansa tehdä sitä.

Opettajan ammatti oli ennen vanhaan joko kutsumusammatti tai sitten varma suojatyöpaikka taatuilla loma-ajoilla. Uskallan sanoa, että harva rahan tai kesäloman perässä opettajaksi ryhtynyt on pysynyt alalla. Minä en koskaan tunnustanut itselleni tuntevani kutsumusta alalle, mitä nyt kasiluokkalaisena totesin, että kyllä ehkä opettajana pysyisi kaikkein parhaiten kiinni siinä, mikä on oikeasti tärkeää, eli nuorisolaisten villityksissä. Ei keskimääräinen pankkitoimihenkilö todellakaan tiedä fidget spinnereistä, jos ei satu olemaan koululaisen vanhempi.

Minä opiskelin englantilaista filologiaa, sosiaalipsykologiaa ja tiedotusoppia, koska ne olivat mielenkiintoisia juttuja. Ihmiset ja vuorovaikutus, varsinkin sanojen ja kulttuurikonstruktioiden tasolla. Minä en ole sillä tavalla pomotyyppi, että haluaisin kertoa muille, mitä tehdään, vaan enemmän minua kiinnostaa ”miksi” ja ”miten”. Siksi kuvittelin itseni mielummin asiantuntijaksi, joka työskentelee osan ajasta kulissien takana, mutta vuorovaikuttaa sitten muun ajan, jotta suunnitelmat ja ideat tulisivat todeksi. En opiskellut opettajaksi heti, koska mielikuvani ihmisten mielikuvasta opettajasta ei minusta sopinut minuun. Sitten vasta opiskelin, kun oli työttömyysuhan – eli rahan – takia pakko.

Tässä sitä nyt sitten ollaan, tilanteessa, jossa ammatti on muuttunut kutsumukseksi. Opettajan ammatti on muuttunut; se on nyt ihan luvan kanssa sellaista ohjailua, mistä minä tykkään. Minun päässäni opettajan ammatista on löytynyt se, joka minua kiehtoo; nuoret aikuiset ovat pääsääntöisesti ihania, ja niiden kanssa vuorovaikuttaminen on aika ylellistä. Sitä pysyy aika nuorena.

Aloitan maanantaina täydennyskouluttautumisen pohjoismaisten kielten osalta, jotta saavuttaisin pätevyyden myös ruotsinopettajana. Olen yhtäkkiä niin henkeen ja vereen opettaja, että ilman muuta olen valmis opiskelemaan yhden kolmasosan siitä muiden kadehtimasta kesälomastani – opettajille kun ei lukuvuoden aikana oikein kai voi mahdollistaa uusia latuja avaavia jettejä tai embiieitä, saati tiukasti omaan tehtävään liittyvää lisäpätevöitymiskoulutusta – mutta toisaalta teen tämän myös rahan takia. Normaalisti kielten opettajalla on kaksi opetettavaa kieltä, koska työtehtävät on usein paketoitu niin.

Joka tapauksessa teen tämän nimenomaan siksi, että kielten opiskelu on järkevää ja minä olen siinä hyvä. Mikään ulkopuolinen taho ei vaikuta siihen, miten opinnoissani suoriudun, vaan vastuu tuloksesta on yksinomaan minulla. Töissä näin ei ole. Tiedän tulevani kokemaan jatkuvia onnistumisen tunteita ja olemaan innoissani! Sen täytyy olla hyvä asia, lyhyellä ja pitkällä tähtäimellä.

Sitä paitsi pääsen olemaan olematta äiti. Onneksi vain vajaan kolme viikkoa. Revitellä voi niin monella tavalla. Språkkunskap, här kommer jag!

Suhteet Oma elämä Opiskelu Raha

Kotitalo suosittelee: Tuulen viemää

image_11.jpeg

Edelleen käyn läpi aikaisempien sukupolvien kotitaloomme keräämää kirjastoa. Viime aikoina olen hätkähtänyt muutamaan kertaan huomaamaan, että projektin alusta, eli muutosta, on jo kohta kaksi vuotta. Tällaista se on, aika kuluu sittenkin melkein huomaamatta, ja siksi onkin jotenkin vielä merkityksellisempää, että herrasväki R. on jättänyt jälkeensä sellaisia klassikoita, jotka koskettavat ajasta aikaan.

Olen joskus kolmattakymmenettä vuotta sitten lukenut Tuulen viemään, nähnyt elokuvankin. Muistikuvat itse teoksesta olivat tietenkin jääneet hatariksi, koska oma kokemuspohjani on tuolloin ollut hyvin ohut. Paremmin muistiin jäi elokuvaversion mahtipontisuus, joka valmistumisajankohdastaan irrotettuna vaikutti silloisen teini-ikäisen mielestä vähän oudolta. Näistä mielikuvista huolimatta halusin tarttua massiiviseen eepokseen (joku tuhat sivua), ja heti ensimmäisistä luvuista alkaen koin ahaa-elämyksen: kirja ei ole klassikko vain siksi, että se on paksu ja sen elokuvaversio oli näyttävä. Tämähän siis on historiallinen romaani, joka kuvaa tapahtumia, joista oli kirjan ilmestymisaikaan kulunut seitsemisenkymmentä vuotta – siis suunnilleen saman verran kuin toisesta maailmansodasta on nyt. Opin paljon lisää sellaisista asioista, jotka olin kuvitellut oppineeni jo silloin, kun pienenä tyttönä luin uudestaan ja uudestaan Tom Sawyerin seikkailuja, siis Yhdysvaltojen etelävaltioiden maailmanjärjestyksestä, ja niistä historiallisista käänteistä, joiden vuoksi sikäläistä sisällissotaa käytiin. Mikä taas auttaa ymmärtämään paremmin tämänkin päivän yhdysvaltalaista politiikkaa.

Tämän lisäksi Margaret Mitchell on kuvannut järjettömän hyvin ja ovelasti naisen ristiriitaista asemaa yhteiskunnassa aikana, jolloin suffragetit edelleen olivat hyvässä muistissa ja tuhahtelun kohteena, ennen feminismin toista aaltoa. Scarlett tekee uskomattomia tekoja, mutta epäonnistuu niiden odotusten suhteen, jotka hän itse ja muut hänelle naisena asettavat. Ja hyvänen aika sentään, kyllä on oman aikansa tuotteeksi kirjassa aika räävitöntä intohimoa. Huhhuh.

Suurimman vaikutuksen minuun teki kuitenkin se voima, millä kirja veti minut mukaansa jännittämään suuren rakkaustarinan loppua. Niin aidosti, etten voinut olla huokailematta ääneen. Suosittelen.

 

https://www.youtube.com/embed/0dTsfsr6-X8?ecver=2

Kulttuuri Kirjat Suosittelen