Äiti&tytär: miten stressi laukeaa

kesaaktiviteetti1.jpg

Aina on yhtä typerryttävää huomata, miten tiukasti omat ajatukset seuraavat tiettyä – väärää! – latua, vain, koska olen muka niin aikuinen ja ymmärrän näistä asioista.

Perheenjäsenillä on ollut alkuvuodesta pohdittavaa: pienimmän rakkain päiväkotitäti on jäänyt perhevapaalle, kolmanneksi pienimmällä on edessä nuoren elämänsä suurimman päätöksen tekeminen, hänestä seuraavalla on ollut urheilullinen näytön paikka ja muutenkin jatkuvaa panostusta monella saralla, ja minulla ja Miehellä on molemmilla samaan aikaan vähän erityyppinen työn ja harrastusten yhteensovittamisen tarve.

Ainoa meistä, jonka elämä näyttäisi kulkevan tasaista rataa, on tokaluokkalainen, joka käyttäytyi muutaman viikon kuin yläkoululainen hormonimyrskyssä.

Jaa-a, pohtii kasvatusalalla työskentelevä äiti, ja menee sanomaan lapselle ääneen, että ihan hävettää, kun oma lapsi tiuskii noin ja osoittaa mieltään, ei mikään kelpaa ja pieninkin vastoinkäyminen saa aikaan yllättävän aikuismaisesti naamioidun itkupotkuraivarin.

Moderni nainen lähestyy tietysti tilannetta psykologiselta kannalta, temperamentin ja sosiaalistumisen analysoinnilla. Haastattelee jälkikasvua: ”Onko jotain tapahtunut? Onko kavereiden kanssa riitaa?” ja saa vastaukseksi: ”EI! Kyllä sullakin on joskus vaan huono päivä!” Seuraa kasvatuksellista aivopesua teemoista ”huonolle käytökselle ei ole hyvää perustetta” ja ”puhuminen helpottaa”. Kohde on teflonia. Moderni nainen tuskastuu, venyttää hermoaan, mutta ei kestä sitä, ettei osaa eikä pysty ratkaisemaan tilannetta. Kaikkea dramaattista on mahdollista epäillä. Kyllä täytyisi äidin saada lapsi ruotuun. Ja sen lähiympäristö. Apua. Olen huono ihminen. Kelvoton kasvattaja. Pahaäiti on kykenemätön manipuloimaan lastaan!

Sitten yhtenä päivänä lapsi kertoo innoissaan, että istumajärjestystä on vaihdettu! Keskustelua jatketaan myöhemmin paremmassa rauhassa, ja selviää, että koulupäivät ovat olleet tosi rankkoja, koska kemiat vieruskaverin kanssa eivät ole kohdanneet, mutta nyt on eri paikka ja eri meininki. Kiittelin, kun sain tämän kuulla, on helpompi ymmärtää.

Pikku hiljaa iloinen lapsi palasi, ensin hetkiksi kerrallaan, ja nyt ollaan jo siinä pisteessä, että se velmuilee sydämellisesti suurimman osan ajasta. Ihanaa! Sitä saa taas halata ja se saattaa kaivautua kainaloon ihan itse. Se on kovin tyytyväisen oloinen. Minä tulen onnelliseksi kun vain katson sitä.

Ja tiedättekö mitä. Mikään tästä kaikesta ei oikeasti liittynyt minuun mitenkään. Olisin tietysti voinut alkaa säätää opettajan varpaille hyppien, samalla vähän lisää stressiä kaikille aiheuttaen. Onneksi luotettava ammattilainen hoiti oman tonttinsa. Minun tarvitsi vain antaa lapselle tilaa ja luottaa siihen, että asiat järjestyvät.

Sitähän minäkin oikeastaan stressatessani toivon.

Hyvinvointi Mieli Vanhemmuus

Johtamisesta (perhana saakeli)

Ryhmäliikuntatuntien ohjaaminen on saman sortin johtamista kuin valmentaminen, opettaminen ja, kyllä, minkä tahansa organisaation johtaminen, oli se sitten maa, kunta, yritys tai yhteisö.

Johtamisen tarkoitus on saada ihmiset työskentelemään tiettyyn, toivottuun suuntaan. Hyvä johtajuus on sellaista, että jokainen johdettava saa aikaan itselleen parasta mahdollista tulosta. Huono johtajuus on sellaista, jossa ehkä näyttää siltä, että jokainen johdettava tekee jotain, mutta tulosta ei välttämättä synny, paitsi yksittäisen toimijan johtaessa hyvin itse itseään.

Niin itsensä kuin organisaation johtamisessa on tärkeää ei vain tietää, vaan ymmärtää 1) mitä tehdään 2) miten tehdään ja 3) miksi tehdään. Jos johtaja ei tajua, mitä haluaa tulokseksi, hän ei pysty välittämään tavoitetta johdettaville, vaikka kuinka asiantuntevan oloisesti yrittäisi heitä ohjeistaa. Alaisiakin on monenlaisia: jotkut tulevat johdettavaksi vain, koska on jostain syystä pakko; jotkut haluavat tehdä tulosta, koska saavat siitä tyydytystä; jotkut eivät sen kummemmin analysoi, vaan tekevät sen, mitä käsketään.

Kriittiset alaiset arvioivat johtajiaan, koska johtajan tapa toimia vaikuttaa suuresti alaisten toimintaan. Jos toimintaa johdetaan epämääräisesti eikä tavoite missään vaiheessa selviä kysymättä tai kysymälläkään, mukavuudenhaluiset käyttävät tilannetta hyväkseen ja lakkaavat paitsi toimimasta, myös esittämästä toimimista, ja tulosorientoituneet ärtyvät, koska toiminta ei johda mihinkään. Ne, jotka tekevät, mitä käsketään, tekevät kuitenkin kyselemättä mitä vaan juuri niin paljon päin honkia kuin heidän annetaan tehdä, ja saattavat samalla aiheuttaa vahinkoa itselleen ja muillekin. Epämääräisen johtajan alaiset tekevät johtajaakin ärsyttävän epämääräistä tulosta. Määrätietoisen johtajan alaiset ovat tyytyväisiä, koska tietävät, mitä heiltä odotetaan ja pystyvät toimimaan määräysten mukaan.

Kemiatkin vaikuttavat. Mutta vaikka johtaja olisi tyyliltään ja ulosanniltaan minkälainen, minunlainen tai toisenlainen, alaiset kestävät tyytyväisenä kaiken, jos vain tietävät, että johtaja toimii kuten toimii edistääkseen yhteistä päämäärää (lihaskunnon paraneminen), näkee alaiset yksilöinä (liikuntahistorian, elämäntilanteen ja mahdollisten sairauksien huomiointi), seuraa ja ohjaa heidän työskentelyään (vammojen ehkäisy, tavoitteen saavuttamisen edistäminen ja motivointi) ja luottaa itseensä johtajana ja arvokkaana ihmisenä. Peitelty epävarmuus tekee ihmisestä omissa ja muiden silmissä heikon, ehkä ensin pelottavan, mutta lopulta joka tapauksessa huonon johtajan. Jos kuitenkin johtajalla on selkeä ajatus siitä, mitä, miten ja miksi paikalla ollaan tekemässä sitä, mitä tehdään, jokainen on valmis seuraamaan häntä.

Koivikko

Minä olen sellainen tulosorientoitunut ihminen: en yhtään tykkää tehdä huonosti, jos vaan olisi mahdollisuus tehdä hyvin. Näennäinen johtaminen on ärsyttävää. Inhoan kaikenlaista tuhlaamista, ajan, rahan, minkä vaan, varsinkin, jos se ei ole omaa, ja jos huomaan, että ymmärrän asian paremmin, kuin se, joka minua johtaa, minun on hyvin vaikea esittää tyhmää. Sekin ärsyttää, jos joku kuvittelee pärstäkertoimen perusteella, että en muka tekisi parastani. Nimenomaan teen. Aina. Vaikka en vielä yltäisi huipputulokseen, minullakin on oikeus oppia omassa tahdissani.

No niin. Kun sitten lopulta saan lähdettyä ryhmäliikuntatunnille, josta yritän pitää viikottain kiinni, koska sen enempään en tällä hetkellä stressaamatta pysty, minusta on joka tapauksessa ihanaa, että ohjaaja vaikka käskyttää ja huutaa ja kiroilee – perhana saakeli – koska silloin tiedän, että työskentelemme samaan suuntaan. Hän huomauttaa virheistä, jotta voin korjata ne heti. Hän ei vaadi keneltäkään mitään ilkeyttään, vaan aivan oikein olettaa, etten maksanut kymppikortistani siksi, että saisin käydä vähän heiluttelemassa trikoot päällä peilin edessä, mutta huomaa, etten vielä ole supertikissä, ja antaa luvan tehdä kevyemmin kuin se, joka tarvitsee enemmän haastetta. Kun homma on siltä erää paketissa, huomaan toimineeni tehokkaasti ja olen tyytyväinen. Oli hyvä johtaja. On hyvä mieli.

Hyvinvointi Mieli Työ