Miksi Itsensä Brändääminen Kannattaa?
Brändit ovat varmasti kaikille tuttu konsepti: kun joku mainitsee sanan ”Nokia” jokaiselle tulee mieleen joko Nokian skandinaavista yksinkertaisuutta viestivä logo tai kännykät. Kuinka monelle tuli mieleen 3310? Itselleni ainakin. Brändi on se, jolla yritykset ratsastavat ja tunkeutuvat arkeemme.
Työelämän murroksessa suurten, kansainvälisten yritysten rinnalle on tullut nyt myös henkilöbrändäys. Yritysten johtajien brändillä on uskomattomasti arvoa. Viimeisin mielenkiintoinen henkilöbrändäysesimerkki on Trivago-nainen, joka meidänkin telkkareissamme pyörii melkein joka mainostauolla. Britteinsaarilla nousi tänä kesänä kohu kun julisteet Trivago-naisesta täyttivät metroasemien seinät ja yhtäkkiä kaikki halusivat tietää kuka hän on. Nyt Australialaisen Gabrielle Millerin nimi tunnetaan ympäri maailmaa.
Mutta henkilöbrändäys ei koske pelkästään isoja yrityksiä, niiden johtajia ja mainostyttöjä, vaan itsensä brändäämisestä on tulossa todella tärkeä osa myös työelämää ja erityisesti työnhakua.
Suomalaiset eivät ole loistaneet markkinoinnin saralla, mutta nyt nuoremmat sukupolvemme ovat nousseet arvoon arvaamattomaan ja tienaavat suuria summia rahaa jo ennen teini-ikää Youtube-kanavillaan sekä Instatileillään. Siinä sitä brändäystä kerrakseen!
Mutta ehkä meille kypsempään ikään päässeille itsensä brändäämisen tulisi liittyä enemmän työelämään tai tavoitteisiimme elämässä. Erityisesti jos haluat jonkin tietyn työn tai unelmissasi olisi muuttaa kaukomaille tekemään hyväntekeväisyystyötä (tai mikset muuttaisi ihan muuten vain), itsensä brändäys on hyvä tapa luoda tavoitteen saavuttamiseen strategia ja julkinen profiili, jonka avulla pystyt kiinnittämään oikeiden/tarvitsemiesi henkilöiden huomion.
Verkostot ja suhteet ovat kaiken A ja O. Koko ajan enemmän ja enemmän kaikilla elämän osa-alueilla, ja jos sinulla on oma brändi, sinun on huomattavasti helpompi tuoda persoonasi ja osaamisesi esille uusille ihmisille.
Itse olen huomannut brändäyksen merkityksen nyt töitä hakiessa kun kaikki keinot täytyy käyttää hyväksi massasta erottuakseen. Brändin rakentaminen on myös erinomainen tekosyy sille, että voit hyvällä omallatunnolla kartoittaa ja oivaltaa omat vahvuutesi ja voit ottaa niistä kaiken hyödyn irti.
Loppujen lopuksi itsensä brändäys, olit sitten työelämässä tai työtön, on jopa tärkeämpää kuin yksikään yritysbrändi; olethan yksilö, toista samanlaista ei tältä planeetalta löydy! Ja kunnolla rakennettu ja johdettu henkilöbrändi avittaa myös yritysten mainetta, joten tällaiset henkilöbrändillään huomiota herättävät yksilöt kiinnostavat.
Seuraavassa postauksessa kerään yhteen muutaman vinkin, joiden avulla oman brändin luominen onnistuu helposti.
Onko jollain jo kokemusta oman henkilöbrändin rakentamisesta ja johtamisesta? Olisi kiva kuulla mielipiteitä asiasta, kokemuksia toimivista ideoista jne.