Miten Luoda Itsestään Brändi?

Itsensä brändääminen herätti mukavasti keskustelua täällä Lilyssä tällä viikolla. Näkemyksiä oli puolesta ja vastaan ja erinomaisia pointteja siitä, että kaikille ammattikunnille itsensä brändäys ei välttämättä sovellu, kuten opettajille, jotka varmasti mieluummin pitävät vapaa-aikansa oppilailtaan piilossa. Mutta samalla tuli todistettua, miten vähän osaamme arvostaa henkilöbrändimme arvoa erityisesti työmarkkinoilla, mutta myös ihan arjessa.

Lisäksi tuli selväksi, että ihmiset näkevät itsensä brändäämisen vaivalloisena ja liikana ”työnä”. Ja tämä on juurikin se syy, miksi tästä aiheesta alunperin päätin kirjoittaa: ihmiset asettavat itselleen koko ajan vaikka mitä tavoitteita, oli se sitten dieetti, tavoitepainoon pääseminen tai kokkaamaan/neulomaan/tanssimaan oppiminen. Meillä on jokin tarve tavoitella koko ajan jotain. Ja minä näen itsensä brändäämisen täysin samanlaisena tavoittelemisen arvoisena asiana, josta on pitkäaikaista hyötyä, samalla tavalla kuin sen tavoitepainon saavuttaminen.  

Tosiasia on, että brändäämme itseämme koko ajan sosiaalisissa tilanteissa huomaamattamme. Ja juuri siitä henkilöbrändäyksessä on kyse: olla rohkeasti oma itsensä. Toisin kuin monet tuntuvat luulevan, kyse ei ole löyhkäävästä itsekehusta vaan yksinkertaisesti oman osaamisen ja persoonan esilletuomisesta.

Konkreettinen esimerkki: meillä monilla Instagram-tili on sekalainen kollaasi arjen hetkiä ilman sen yhtenäisempää ideaa. Ja se on täysin OK. Tilistäsi saa silti jonkinmoisen kuvan sinusta henkilönä. Henkilöbrändäyksen tarkoitus on kiinnittää huomiota juuri tähän. Saattaa kuulostaa edelleen hurjalta sellaisille, joita ahdistaa ajatus siitä, että pitäisi miettiä miltä näyttää muiden silmissä, mutta tarkoitus ei ole edelleenkään välittää muiden mielipiteestä itsestään, vaan yksinkertaisesti uteliaisuudesta: millaisena muut minut näkevät ja onko se realistinen kuva minusta.

eng3_0.jpeg

Suosittelen itsensä brändäämisen harkitsemista erityisesti työnhaussa oleville, sillä siitä on jo tullut tärkeä osa työmarkkinoita. Erityisesti siksi, että hakijoita on paljon enemmän kuin työpaikkoja; massasta on erotuttava. Lisäksi työnantajat googlettavat ja etsivät työnhakijoita sosiaalisen median kanavista ahkerasti saadakseen heistä kuvan henkilönä. Mitä kaikkea sinut googlettamalla mahtaakaan löytyä?

Tässä muutama vinkki, joita kannattaa miettiä muutenkin, kuin vain henkilöbrändäys mielessä, vaikka sen pitkäaikaisen unelman saavuttamiseksi:

1. Kartoita omat pyrkimyksesi / toiveesi

Mieti mitkä ovat henkilökohtaiset pyrkimyksesi ja toiveesi elämässä, mitä haluat tulevaisuudelta? Olisiko aika tavoitella sitä unelmaduunia tai päästää irti kaikesta ja muuttaa Espanjan aurinkorannikolle. 

2. Tee tutkimustyötä

Kun tavoitteesi ovat kristallinkirkkaita mieti miten pääset niiden luokse. Pohdinnan voi aloittaa googlettamalla ja etsimällä tietoa ihmisistä, jotka ovat jo päässeet tavoitteeseen, johon sinäkin pyrit. Etsi heidän tarinoistaan vinkkejä, joita voit itsekin käyttää hyödyksi oman tavoitteesi saavuttamisessa / brändisi rakentamisessa. 

3. Tunne ”markkinasi” ja mieti brändisi tuntomerkit sen mukaisesti

Jos tavoitteenasi on huippusuosittu lifestyle-blogi, brändisi (eli sinun) pitää kuvastaa sitä. Mieti mitä lifestyle-blogien lukijat blogeista hakevat. Jos taas haluat projektipäälliköksi kansainväliseen suuryritykseen, sinun on esiinnyttävä sosiaalisen median kanavillasi asiallisesti ja pyrittävä tuomaan ammattiosaamisesi esille esimerkiksi oman nettisivun tai LinkedInin kautta.

4. Mieti miten muut ihmiset näkevät sinut

Tämä on tärkeä kohta, sillä kun ymmärrät millaisena ympärilläsi olevat ihmiset näkevät sinut, sinun on helpompi rakentaa brändi niiden ominaisuuksien ympärille. Käytät siis hyväksesi vahvuuksiasi. Voit esimerkiksi kysellä ystäviltäsi ja työkavereiltasi mitkä kolme adjektiivia heille tulee ensimmäisenä mieleen sinusta. Sitten mieti kuinka iso ero on sillä, miten ihmiset sinut näkevät ja millaisena haluaisit heidän näkevän sinut. Jos eroa ilmenee, mistä se johtuu?

5. Ole esillä ja saatavilla

Tämä tarkoittaa paljon muutakin kuin vain sosiaalisessa mediassa brändisi/itsesi esille tuomista. Kyse on koko paketista, pelkkä kiillotettu Instagram-tili ei riitä. Sosiaalisissa tilanteissa itsensä brändääminen on ehkä kaikkein tärkeäntä ja teemme sitä huomaamattamme koko ajan tavatessamme ihmisiä. Se sisältää kaiken hiustyylistä käytöstapojen kautta sekä sanalliseen- että sanattomaan kommunikaatioon.

Esillä oleminen voi olla monelle se, jota pidetään kompastuskivenä: ”en halua olla huomion keskipisteenä” tai ”en osaa aloittaa keskustelua tuntemattomien kanssa” ja sitä rataa, mutta esillä olemisella ei välttämättä tarkoiteta keskipisteenä olemista. Olethan ihmisten silmien alla koko ajan, päivittäin vaikka töissä, kaupassa ja illanvietoissa ystäviesi kanssa.

Voit buustata brändiäsi etsimällä lähialueelta tapahtumia, jotka sopivat henkilöbrändiisi, eli kiinnostuksenkohteisiisi, ja lähteä niihin mukaan: ne voivat olla seminaareja, jonkin kiinnostavan tuotteen lanseeraustapahtumia tai vaateliikkeen avajaiset, messuja, you name it. Kun tapaat uusia ihmisiä on tärkeää, että otat heihin myös jälkeenpäin yhteyttä, vaikka kiittämällä hyvästä keskustelusta. Tällöin jäät mieleen ja sehän on se ultimaattinen tavoite: näkymätön jää tässä maailmanajassa valitettavan helposti jalkoihin… Jopa Suomessa.  

6. Hallitse brändiäsi

Kun on kyse itsensä brändäämisestä, brändi kulkee mukanasi kaikkialle koko ajan. Se on tarra, jota et saa irti, se olet sinä. Käytännössä sen hallinta tarkoittaa esimerkiksi sitä, että LinkedIn-kuvasi vastaa persoonaasi. Suoraan edestä otetut toimistokuvat ovat niin last season. Lisäksi Twitter- ja Instagram-tilisi olisi hyvä kuvastaa sinun ”markkinaasi”. Jos olet brändännyt itsesi muotitietoiseksi, sinun tulisi myös näyttää siltä sekä sosiaalisessa mediassa, että ihmisten ilmoilla.

Pidä myös huolta, ettet levitä brändiisi sopimatonta sisältöä tai kilpailevia mielipiteitä. Esimerkiksi jos haluat antaa itsestäsi ammattimaisen kuvan älä arvostele muita ihmisiä netin keskustelupalstoilla (itse asiassa, älä hyvä ihminen tee sitä muutenkaan), äläkä julkisilla paikoilla tai listaa LinkedIniin lomakuviasi. Tällainen aiheuttaa seuraajissasi sekaannusta ja voi haitata brändiäsi yllättävänkin paljon.  

***

Internet mullisti maailman ja meidän tulisi ehdottomasti miettiä hetki, millaisen jäljen olemme tähän mennessä jättäneet itsestämme netin syövereihin ja millaisen jäljen haluamme itsestämme jäävän. Kaikki mitä nettiin suollat jää sinne. Se on aina löydettävissä. Joten nyt jos koskaan kannattaa ihan muutenkin, kuin vain brändäämisen nimissä miettiä kuka minä olen ja viestinkö itsestäni realistisesti ympärilläni oleville ihmisille.

Paras ja helpoin tapa varmistaa, ettet vahingoita itseäsi ja mahdollisuuksiasi nyt tai tulevaisuudessa, on miettiä ”missä minä olen erityisen hyvä?” ja keskittyä sen esille tuomiseen: oli se sitten valokuvaus, kokkaaminen, työsi tai sosiaalisuus. Omien vahvuuksien ymmärtäminen ja korostaminen voi ainoastaan vaikuttaa elämääsi positiivisesti.

  

suhteet oma-elama tyo
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.