Vinkkiviitonen: viikon lomalle pelkillä käsimatkatavaroilla

p1050030-1-01.jpeg

Järjestyshullun taivas on koko elämän mahduttaminen pieneen matkalaukkuun! Useaan kertaan ulkomaille muuttaminen sekä pitemmiksi ajoiksi Suomen vaihteleviin keleihin palaaminen ovat opettaneet minut pakkaamisen ammattilaiseksi. Oli kyseessä sitten käsimatkatavarat tai iso matkalaukku, niiden pakkaamisesta on muodostunut minulle tarkka prosessi, joka muistuttaa vähän palapelin kokoamista. 

Jos olet lähdössä viikon lomalle, mutta et tiedä miten saisit kaiken haluamasi mahtumaan mukaan, tässä muutama perusvinkki, miten kannattaa toimia:

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty!
Mieti  koko lomaviikko läpi: onko edessä löhöloma vai kaupunkiloma, jossa ehkä tarkoituksena on myös lähteä radalle rilluttamaan. Suunnittele joka päivälle suurinpiirteinen asu etukäteen niin, että pakkaat mukaan vain sellaisia vaatekappaleita, joita voi ovelasti yhdistellä muiden mukaan lähtevien vaatteiden kanssa. Lopputulosta voi aina muokata asusteilla, erityisesti kengillä: esim sievät korot tuovat mihin tahansa asuun eleganssia. 

Kengillä saa koreilla.
Laukun pakkaaminen kannattaa aloittaa kengistä. Kaikissä pakkaamisvinkeissä, joihin olen aikoinaan netissä törmännyt kehotettiin karsimaan kengistä, mutta tällainen kenkäholisti ei kyseiseen temppuun kykene, varsinkaan kun kengät ovat se asuste, jotka saavat saman asun näyttämään aivan erilaiselta, joten keksin miten useamman kenkäparin saa mahtumaan messiin: käytä kaikki tila hyväksi, eli tunge kenkiin sekä kenkien ja korkojen väliin sukkia ja alushousuja. Asettele kengät laukun pohjalle vastakkain kuin palapeli.

Sopu tilaa tekee.
Kun kengät on aseteltu laukun pohjalle on aika siirtyä palapelin kokoamiseen, jota matkalaukuksikin kutsutaan. Ihan ensimmäiseksi rullaa kaikki vaatteet mahdollisimman pieniksi.Vaatteiden rullaaminen säästää oikeasti todella paljon tilaa! Sitten voit asetella rullia laukkuun vierekkäin, päällekkäin, limittäin, täytä kaikki kolot kenkien ja korkojen välissä.   

p1050036-01.jpeg

Nesteytyksestä huolen pitäminen ennen lentokenttäbaaria.
Nesteet pakataan tietysti suljettavaan pakastepussiin ja kannattaa ottaa sen verran kookas käsilaukku, että pussi mahtuu passien, kukkaron, kännykän ja avaimien sekaan, koska joudut turvatarkastuksessa kaivamaan pussin tiskille. Muistutuksena sanottakoon, että hiuslakkaa (edes pientä pulloa) ei saa viedä käsimatkatavaroissa lentokoneeseen, niinkuin ei myöskään sateenvarjoa, eli ne suosiolla joko ruumaan menevään laukkuun tai ostoslistalle kohteessa.

Naisten olennaiset, mutta ei korvaamattomat.
Toiletry-laukut vievät paljon tilaa matkalaukusta, joten hiusharja, hammasharja sun muut kannattaa tunkea vaatteiden väliin jääneisiin tyhjiin tiloihin. Pienemmät tuotteet, kuten mahdolliset lääkkeet, hiuspinnit ja sen sellaiset voi laittaa pieneen pussiin ja matkalaukun pikkutaskuun. Jos matkustat pelkästään käsimatkatavaroiden kanssa esim. deodoranttia ja hiuslakkaa ei välttämättä kannata raahata mukaan vaan ostaa kohteesta.

Bonusvinkki 
Siltä varalta, että matkalaukku kuitenkin päätyy ruumaan (jos kone on pieni tai täyteen buukattu) ja laukkusi on sellaista suosittua sorttia, että joka kolmannella kanssamatkustajalla tuppaa olemaan sama laukku samassa värissä, kannattaa kietoa laukun ympärille värikäs naru, joka myös pitää laukun koossa jos se sattuu hajoamaan matkan varrella. Toinen toimiva vaihtoehto on hankkia värikäs ja/tai kookas osoitekorttitasku, jonka saa laukun kahvaan roikkumaan. Itse ostin joskus parikymppisenä Accessoriesilta kaksi värikästä, sydämenmuotoista osoitekorttitaskua ja ne ovat tulleet tarpeeseen yrittäessäni tunnistaa laukkuani hihnalta, sillä punaiset ja mustat Samsoniten matkalaukut ovat erittäin suosittuja ympäri maailman.

Ja sitten vain pikainen tarkistus, että passi ja kukkaro ovat mukana, ovi perässä kiinni ja nokka kohti seikkailuja. Turvallista matkaa!

   

Kulttuuri Matkat

Totuus sattuu

Tänään, 10. lokakuuta vietetään Maailman Mielenterveyspäivää. Suomen Mielenterveysseura kuvailee päivää sivuillaa näin: ”Kansainvälisen mielenterveyspäivän avulla halutaan herättää keskustelua henkisen hyvinvoinnin edistämisestä, mielenterveyden ongelmien ehkäisemisestä ja hoidosta sekä mielenterveyspotilaiden ja omaisten asemasta maailmanlaajuisesti.” Tänä vuonna mielenterveyspäivän teemana on Toivoa kirjallisuudesta, joka korreloi mitä erinomaisimmin sen asian kanssa, että pieni pala klassikkokirjallisuutta sai minut kirjoittamaan seuraavan postauksen;

blog6.jpeg.jpg.jpeg

En ole motivaatiolauseiden ja sen sellaisten ystävä, mutta välillä vastaan tulee tekstejä, jotka osuvat jonkin naulan kantaan alitajunnassa. Näin kävi eräs sunnuntai-ilta selatessani Instagramia. 

Tuttavani oli kirjannut Instaan pätkän Sinuhe egyptiläinen-kirjasta, jonka tiedän pitävän 100% paikkansa, ja joka laittoi minut miettimään, että jos ihmiset vain tajuaisivat tämänkin faktan ja sitten vielä tekisivät asialle jotain ennenkuin on liian myöhäistä, kuinka paljon helpompaa meillä kaikilla olisi? 

Pätkä kirjasta kuuluu näin:

Totuus on viiltävä veitsi. Totuus on parantumaton haava ihmisessä. Totuus on lipeä, joka katkerana syö sydäntä. Siksi nuoruutensa ja voimiensa päivinä mies pakenee totuutta ilotaloihin ja sokaisee työllä ja kaikenlaisilla toimilla, matkoilla ja huvituksilla, vallalla ja rakennuksilla. Mutta tulee päivä, jolloin totuus lyö hänen lävitseen kuin keihäs eikä hänellä sen jälkeen ole enää iloa ajatuksistaan eikä kättensä töistä, vaan hän on yksin. Ihmisten keskellä hän on yksin eivätkä jumalat tuo apua hänen yksinäisyyteensä.

Teksti iski hermoon, koska olen itse todistanut useita kertoja erityisesti miespuolisten henkilöiden kertomuksia siitä, kuinka he tekevät kaikkensa piilottaakseen mielestään ne realiteetit, jotka aiheuttavat negatiivisia tunteita. Heillä ei ole minkäänlaista aavistusta, miten tällaisten negatiivisten tunteiden kanssa tulisi olla ja elää, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää sulkea ne pois. Kipua he eivät kestä, joten sitä ei silloin saa olla.

Tämä on Suomalaisessa kulttuurissamme sellainen stigma, joka aiheuttaa älyttömästi (pun intended) mielenterveysongelmia ja niiden seurauksena päihteiden väärinkäyttöä ja sen seurauksena mahdollisesti väkivaltaa ja suurta murhetta kaikille ympärillä oleville. Ongelma on pienen kansamme keskuudessa valtava, mutta siihenkin saattaisi löytyä osittainen ratkaisu siitä, että saisimme avattua näitä kulttuurimme lukkoja ja oppisimme käsittelemään tunteitamme sen sijaan, että lukitsemme ne jonnekin takaraivon peräkammariin kunnes tulee se päivä, jolloin kaikki purkautuu. Koska se päivä tulee! Ja siinä vaiheessa ollaan jo liian lähellä reunaa, jolloin on todennäköistä, että paluuta ei ole. 

Tunteet ovat pelottava juttu. Oikeasti! Se, että tunne, asia jota et oikeastaan pysty kontrolloimaan, voi saada sinut täysin toimintakyvyttömäksi ja hajottaa totaalisesti kuulostaa hurjalta. Ja onhan se hurjaa, mutta tunteet ovat väliaikaisia, ne menevät ohi. Minä tiedän tämän kokemuksesta, sillä tunnen itse erittäin vahvasti. Niinkin vahvasti, että esimerkiksi stressi tai pitkäaikainen huoli jostain saattaa aiheuttaa minulle ruumiillista kipua. Mutta jos tunteitaan ei suostu kokemaan ja käsittelemään, jos ne vain kieltää ja pullottaa pois mielestä, tulee vahingoittaneeksi itseään ja lähimmäisiään uskomattoman paljon. 

Huh, sainpas avauduttua. Kaiken tämän tuo lyhyt tekstinpätkä toi minulle mieleen ja samalla muistutti omassakin lähipiirissä olemassa olevasta ongelmasta, jolle en voi itse tehdä mitään. Se tuntuu turhauttavalta, ärsyttävältä ja epäreilulta. Mutta olen miettinyt asiaa ja tunteitani sen suhteen usein, miettinyt asioita eri näkökulmista, ja olen sen vuoksi sinut tämän kaiken kanssa. Olen sinut elämän mahdottomuuden kanssa ja sen kanssa, että monet asiat ovat oman kontrollini ulottumattomissa. 

Mutta meitä on Suomessa ihan liikaa, joille tämä kaikki ei ole selvää, ja se aiheuttaa kaikennäköisiä haittoja sosiaalisista ongelmista mielenterveysongelmiin. Minuakin on opetettu olemaan näyttämättä tunteitani tietyissä tilanteissa, mutta miksi? Miksi en saisi hautajaisissa surra kympillä, niinkuin ne Lähi-Idän naiset, joita näemme uutisissa makaamassa lähimmäistensä arkkujen päällä ulvomassa kuin viimeistä päivää (okei, ehkä vähän extreme esimerkki, mutta validi pointti!)?

Joten, koska en voi ottaa asiaan kantaa ehdottamatta edes jotain ratkaisua ongelmaan, ehdotuseni on: Tunneäly, sen ymmärtäminen ja käyttäminen, on sellainen asia, joka olisi ehdottomasti saatava isoksi osaksi suomalaista koulutusta ihan sieltä esikoulusta lähtien iiihan sinne yliopiston viimeisille kursseille ja professuureille asti, sillä se on taito, jota kaikki tulevat työelämässä ja arkielämässäänkin tarvitsemaan. Aina, ihan sinne viimeiseen päiväänsä asti! 

Hyvinvointi Mieli Syvällistä