Mainosten pauloissa: Olen aivan uutustuotteiden vietävissä

Oletko koskaan löytänyt itsesi kaupan hyllyjen välissä, tarttuen innokkaasti uutuustuotteisiin, jotka huutavat sinulle ”kokeile minua!”? Tunnustan, minä olen aivan uutustuotteiden vietävissä. Eilen tein jälleen yhden retken lähikauppaani, ja ennen kuin huomasinkaan, ostoskoriin oli kertynyt uusi ”tekoäly” kokis ja Fazerin uusi Remix-pussi, josta suunnittelin antavani osan muksuille.

Miksi näin? No, syy on yksinkertainen: mainonta. Näiden uutuustuotteiden houkuttelevat mainokset tempaavat minut mukaansa, vaikka en edes tarvitsisi kyseisiä tuotteita. Mainostajien temput ja markkinointikikat saavat minut tuntemaan olevani osa jotain suurta ja ainutlaatuista hetkeä. Kutsutaanko sitä FOMO:ksi (Fear of Missing Out) vai yksinkertaisesti uteliaisuudeksi – se on tunne, joka saa minut eksymään uusien tuotteiden lumoihin kerta toisensa jälkeen.

Olenko sitten mainosten uhri? Jossain määrin kyllä, mutta se ei välttämättä ole niin paha asia kuin voisi kuvitella. Mainonta ja markkinointi ovat osa jokapäiväistä elämäämme, ja ne voivat tarjota meille mahdollisuuden löytää mielenkiintoisia ja käytännöllisiä uutuustuotteita, joita emme muuten kenties huomaisi. Mainokset voivat myös tuoda uutta iloa ja vaihtelua arkeen.

Toisaalta on tärkeää pysyä valppaana ja muistaa, että mainostajat ovat mestareita luomaan tarpeita, joita emme välttämättä edes tienneet olevan olemassa. On hyvä harjoittaa itsehillintää ja muistaa, että emme tarvitse jokaista uutuutta, joka meille tarjotaan. Kannattaa myös tarkastella tuotteiden todellista laatua ja arvoa ennen kuin tekee ostopäätöksiä.

Toisaalta, aina silloin tällöin on hauskaa antaa periksi houkutukselle ja kokeilla uusia asioita. Ehkäpä juuri se uusi ”tekoäly” kokis tai Fazerin Remix-pussi osoittautuu mahtavaksi löydöksi, joka tuo iloa ja makuelämyksiä elämäämme. Tai sitten karvaan ketutuksen.

koti ostokset
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.