Eskarilainen ja sekaisin mennyttä teknologiaa
Lapsilla on uskomaton kyky innostua uusista asioista, ja joskus tämä innostus voi johtaa yllättäviin tilanteisiin. Tässä blogikirjoituksessa jaan tarinamme siitä, miten eskarilaisemme onnistui saamaan tietokoneen sekaisin ja miten päätimme ratkaista tilanteen ilman rangaistuksia. Samalla etsimme parasta tapaa selvittää koneen kohtalo – voimmeko korjata sen kotona, tarvitseeko se ammattilaisten apua vai onko aika hankkia uusi laite.Selvästä vahingosta meillä ei rangaista.
Tällä viikolla eskarilaisemme sai kokea jännittävän hetken, kun hän pääsi ensimmäistä kertaa pelaamaan tietokoneella uutta peliä. Hän oli innoissaan ja utelias uudesta pelistään. Valitettavasti tämä uteliaisuus johti siihen, että tietokoneen toiminta meni sekaisin. Aluksi tunsimme pientä huolta ja harmistusta, mutta päätimme ottaa tilanteen opetuksena ja ratkaista sen yhdessä lapsen kanssa.
Ensimmäinen askel oli kuunnella lapsen selostus tapahtuneesta. Kuuntelimme kärsivällisesti, mitä hän oli yrittänyt tehdä ja mitä oli tapahtunut. Eskarilaisemme kertoi vilpittömästi, että hän oli yrittänyt avata ohittaa päivitykset tietokoneella ja painanut muutamia nappeja, joiden tarkoitusta hän ei tiennyt. Kiitimme lasta hänen avoimuudestaan ja rohkaisimme häntä, että yhdessä löydämme ratkaisun tilanteeseen.
Seuraavaksi päätimme tutkia tietokonetta yhdessä. Selvitimme, oliko ongelma jotain, mitä voimme korjata kotona. Etsimme tietoa verkosta ja kysyimme neuvoa asiantuntijoilta. Valitettavasti emme löytäneet sopivaa ratkaisua itse. Edessä lienee laitteen vienti huoltoon.
Vaikka emme vielä tiedä, onko tietokone korjattavissa, olemme päättäneet tutkia muita mahdollisuuksia. Voimme harkita uuden laitteen hankkimista, mikäli korjaaminen osoittautuu vaikeaksi tai kalliiksi vaihtoehdoksi. Tärkeintä meille on lapsen oppiminen ja kokemuksen käsittely rakentavalla tavalla ilman perusteettomia rangaistuksia.