Yläkoulun tuulet

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Tämä ei ole liikenneaiheinen päivitys. Teen harjoittelussa laaja-alaisen erityisopettajan työtä. Opetin ruotsin prepositioita pikkuauton ja laatikon avulla. Seiskaluokkalaiset tykkäsivät autoleikistä. Näin ensimmäisen hymynkin yhden melko vakavan oppilaan kasvoilla. Juhuu!
____

Nautin ajastani yläkoulussa. Ohjaajani on (tälläkin kertaa! mikä onni!) rautaa! Hän on kokenut, näkemyksellinen, joustava ja inhimillinen. Tämä näkyy käytännössä siten, että hän opettaa monta oppiainetta samalla tunnilla, keksii jatkuvasti uusia tapoja selventääkseen asioita teineille eikä hätkähdä muutoksia niin nuorten tilanteissa kuin aikatauluissakaan. Inhimillisyys tulee käyttöön joka päivä, teinien elämä ei ole aina helppoa.

Lukujärjestyksemme näyttää siltä kuin joku olisi arponut siihen numeroita, kirjaimia, ainelyhenteitä ja nuorten nimiä. Sillä lisäyksellä, että kun lottokone pysähtyisi, arvottaisiin vielä hiukan lisää joka tunnille. Aluksi haukoin henkeäni. Miten tästä voi muistaa mitään? Ihmeellisintä ei kuitenkaan ole se, että ohjaajani muistaa, ketkä kulloinkin ovat erityisopetukseen tulossa. Ihmeellisintä on, että homma runsaudessaan toimii.

Tällainen työtapa tuottaa opetusharjoittelijalle A-luokan harjoittelun! Ensi tunnista lähtien olen tehnyt erityisopettajan työtä. Minun ei tarvitse jäädä havainnoimaan, töitä riittää. Olen päässyt kokeilemaan monipuolisesti eri työtapoja. Tervetullut olo!

Oppilaat ovat ihania. He haluavat tukea oppimiseensa ja suhtautuvat harjoittelijaan aivan kuin ”virkaopettajaan”. Opettajista suurin osa on ottanut harjoittelijan lämpimästi vastaan ja halunnut kertoa omasta oppiaineestaan. Erityisopetuksesta ja ammattillisesta koulutuksesta on kysytty kiinnostuneesti. On hauskaa tavata ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita omasta oppiaineestaan ja saavat tuon innostuksensa välitettyä oppilaille. Paljon eroja opettajien välillä on siinä, miten tarpeellisena erityisopetus hyvätasoisessa yleisopetuksen koulussa nähdään. Mutta se onkin jo toinen tarina.

Vi hörs!

Piia

 

Suhteet Oma elämä Opiskelu

Mennään bussilla!

bussi.jpg

Kiitos kysymästä! Opetusharjoittelussa on ollut haastetta ja hauskaa. Jäsennän ajatuksiani siitä lähipäivinä, vielä en osaa. 

Nyt jatkan liikenneaiheista sarjaani bussipostauksella. Kuljen opetusharjoitteluun koko kuukauden bussilla. Ei ole turha Linja-autossa on tunnelmaa -rallatus! Eniten ajateltavaa ja toisaalta parasta viihdettä tarjoavat teinit.

Olin opetusharjoittelun myötä pohdiskellut nuorten tyttöjen suorituspaineita, kun osuin kuulemaan mielenkiintoisen keskustelun iltapäivän bussissa. Neljä noin 14-vuotiasta tyttöä osallistui seuraavaan sanailuun.

Tyttö 1: Sun ei tosiaankaan kannata alkaa liikkua meidän kanssa.

Tyttö 2: Niin, ei tosiaankaan. Sulle on viäl kaikki mahollista. Älä pilaa elämääs.

Tyttö 3: Älä tosiaankaan ala kulkea noiden kanssa.

Tyttö 4 (= tyttö, jonka ei kannattaisi): Mutta mulla menee ihan hyvin. Ni mä ajattelisin…

Tyttö 1 (keskeyttää): Niin niin, älä siis tosiaankaan liity meiän juttuihin.

Tyttö 2: Sun ei kannata ruveta juomaan! Mulle ja Jennalle* on ihan normaalia, et me juodaan ittemme känniin, mut sun ei tosiaankaan kannata.

Tyttö 3: Niin ja aattele sitäkin, että Jenna on ihan viittä vaille lentää lastenkotiin.

Tyttö 1: Mun koulukin on ihan pilalla. Mul tippu joku kaks numeroo keskiarvo.

(Poistuvat bussista jatkaen perusteluja siitä, miksi neljännen ei kannata tulla porukoihin. Unohtavat laukkunsa bussiin. Minä menen kertomaan kuskille.)

Kerrottuani kuskille unohtuneesta laukusta jään miettimään: oliko kaikki vain showta muille matkustajille? Eikö tyttöä numero 4 haluttu bileisiin? Oliko nelonen muita nuorempi? Olivatko ykkönen ja kakkonen oikeasti huolissaan omasta tilanteestaan? Löysivätkö tytöt laukkunsa?

Aamubussissa oli toisenlaista. 

Tyttö tapasi pojan. Keskustelun muusta sisällöstä päättelin, että nuoret ovat lukiolaisia. 

Tyttö: Me suunniteltiin Ninan* kaa viikonloppuu. 

Poika: Aaaaaaaaa. Just siistii, mitä te sit suunnittelitte?

Tyttö: No, me aateltiin et Nina tulee meille yöks ja sit Japi ja Henri* tulee teille yöksi.

Poika: Ai meille? Ai Henriki?

Tyttö: Joo, jos se on ok? Kato me ei olla nähty Henrii pitkään aikaan.

Poika: Joo. Siis on ok. Todel-LA-ki. 

Tyttö: Meil on treenit kuudesta yhdeksään, mut sen jälkeen käy. Ja sit ku te ootte tossa lähellä ni voitas sit kätevästi miittaa.

Poika: Siistii. Joo. Todellaki.

Aikuinen nainen minussa mietti, että varhain se alkaa. Järkyttävä säätäminen naisten taholta. Tuo touhu, jota mieheni kuvaa ilmaisulla ”tohon ei eläin pysty”.

Anteeksi, on pakko mennä ohjeistamaan miestäni. Palaan linjoille myöhemmin.

Piia

 

*nimet mielikuvituksen tuotetta

Kuva Flickr-palvelusta, cc-linsensoitu

 

Puheenaiheet Opiskelu Ajattelin tänään