Junalla Japanissa: junapassi

Mitä Japanissa ehtii tehdä kahdessa viikossa? Ainakin kylpeä, kiivetä Fujille, laulaa karaokea, käydä noin tusinassa taidemuseossa ja galleriassa, syöttää peuroja sekä syödä itsensä kylläiseksi lukemattomissa teppanyaki-ravintoloissa.

Japan Railwaysin (JR) myymä junapassi antaa loistavan mahdollisuuden kokea pienessä ajassa hämmästyttävän paljon. Passeja myydään yhdelle, kahdelle ja kolmelle viikolle. Kahden viikon passi maksaa reilut 300 euroa, ja sen voi tilata esimerkiksi täältä. FedEx tuo passin kotiin muutamassa päivässä. Kannattaa huomioida, että passi pitää hankkia jo ennen reissuun lähtöä, sitä ei voi ostaa enää Japanissa.

Vinkit junaan  top 3

  • Osta eväät asemalta: suurilla juna-asemilla on ihastuttavan laajat valikoimat bento-bokseja. Varo, ettet myöhästy junasta, kun pohdit, mitä otat.
  • Varaa hyvä kirja mukaan, mutta älä luule, että ehtisit lukea sitä, koska luotijunat ovat hetkessä perillä.
  • Tsekkaa, kuinka välipalakärryä työntävä junaemäntä käännähtää aina vaunusta poistuessaan takaisin päin ja kumartaa ennen kuin jatkaa matkaansa. Kummallisen tyydyttävää, kun se tapahtuu joka kerta.

junalla2.jpg

Junapassi aktivoidaan paikan päällä maassa, juna-asemilta löytyvissä JR:n toimipisteissä, jolloin saa käyttöönsä varsinaisen passin. JR:n pisteistä voi myös hankkia etukäteen paikkalipun aina seuraavaa matkaa varten, mutta juniin voi hyvin hypätä suoraankin, kun valitsee vaunun, joka on tarkoitettu paikkaliputtomille matkustajille. Kyseiset vaunut ilmoitetaan junan lähtötaulussa, ja vaunujen kohdat on merkitty laituriin. Laiturialueelle siirtyessä junapassi ei toimi automaattiporteissa vaan sitä pitää aina erikseen vilauttaa lipuntarkastajalle. 

JR-passin kanssa saa junaverkostoa esittelevän kartan, jossa on mukana valikoituja aikatauluja suosituimmilta reiteiltä. Laajemmat aikataulut löytää kuitenkin HyperDian kautta. Haussa pitää klikata auki ”More options” ja poistaa rastit kohdista, joihin JR:n passi ei käy: ”Airplane”, ”Nozomi/Mizuho/Hayabusa (Shinkansen)” ja ”Private Railway”. Kaikkiin muihin juniin, myös Shinkansen-luotijuniin, passilla pääsee. Junia kulkee usein, ja luotijunat ovat nimensä mukaan älyttömän nopeita. (Kuuluu vain humahdus, kun vastaantuleva juna ohittaa toisen ja on kadonnut jo näkyvistä.)

junalla1.jpg

JR-passilla on hyvät yhteydet kaikkiin isoihin kaupunkeihin. Pienimmille paikkakunnille täytyy yleensä ostaa erikseen vain loppumatkan paikallisjunayhteyttä varten parin euron arvoinen lippu. Niillä reiteillä, joilla luotijunat kulkevat, ei kannata valita paikallisjunaa vaikka se lähtisi aiemmin, sillä paikallisjunalla matkaan voi mennä reilusti yli kaksinkertainen aika.

Starttasimme oman junaretkemme Nagoyasta, jonne Finnairilla on kätevästi suorat lennot Tokion ja Osakan lisäksi. Liian moni oli haukkunut Nagoyan tylsäksi ja turhaksi kohteeksi, jonka vuoksi kaupunki jäi väliin varsinaiselta reitiltämme. Tämä harmitti jälkikäteen, koska viimeinen ilta Nagoyassa antoi viitteitä, että kaupungista löytyisi varsin viihtyisiä kortteleita sympaattisine pikku kahviloineen ja baareineen. Jotain jäi siis saman tien ensi kertaan.

junalla3.jpg

 

muoti trendit mieli matkat
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.