Erlend Loen Supernaiivi Tiina Lymin ohjaamana näytelmänä

15271397569_58151473e2_k.jpg

Ylermi Rajamaa listaa asioita. Kuva: Janne Siltavuori

Supernaiivi on mainio kirja, mielestäni Erlend Loen paras. (Sitä ja L-romaania lukuunottamatta moni Loen teos on itse asiassa osoittautunut melko keskinkertaiseksi.) Tarinan perusideana on 25-vuotiaan miehen henkilökohtainen kriisi ja siitä alkunsa saava omatoiminen parannusprojekti. Päähenkilö päättää ryhdistäytyä ja pelastaa itse itsensä. 

Kun luin Supernaiivin ensimmäisen kerran, en voinut kuin hihittää. Sen päähenkilö on sympaattinen, teeskentelemätön ja lisäksi kovin samaistuttava jokaiselle, jota maailma ja siellä eläminen voivat joskus ahdistaa. Nautin myös kirjan supernaiiviudesta – siitä, kuinka yksinkertaisesti asioista voi puhua.

Ryhmäteatteri teki tästä tarinasta tälle syksylle onnistuneen näytelmäversion. Pieniä päivityksiä on tehty, jotta näytelmä osuu paremmin tähän aikaan ja Suomeen. Tiina Lymin ohjaaman tuotannon pääosaan valittiin Pussikaljaelokuvan Lihi, tarkoitan Ylermi Rajamaa, enkä usko, että kukaan muu suomalainen näyttelijä istuisi rooliin yhtä hyvin. Rajamaa on kuin luotu hiukan hukassa olevaksi perusjätkäksi, joka kyseenalaistaa yleiset konventiot ja arjen velvollisuudet.

Robin Svartström puolestaan tekee järjettömän hyvän suorituksen hyppien viiden erilaisen roolin välillä. Loistavin niistä on 6-vuotiaan naapurinpojan Börren tulkinta. Svartström menee täydestä esittäessään hassua, energistä ja fiksua pikkupoikaa, jollainen voisi asua kenen vain omassa naapurissa. Myös Minna Suuronen on sujuva ja ammattimainen lukemattomissa eri rooleissaan.

Supernaiivi pyörii Ryhmäteatterissa jouluun asti.

15271747678_396b170c2f_k.jpg

Minna Suuronen, Robin Svartström ja Ylermi Rajamaa. Kuva: Janne Siltavuori

Hyvinvointi Mieli Suosittelen Ajattelin tänään

Cunninghamin kaunis ja viileä Lumikuningatar

lumikuningatar.JPG

Edessä olevaan pitkään ja kylmään kauteen ei voisi kuvitella sopivampaa kirjaa kuin Michael Cunninghamin uusin romaani Lumikuningatar. Hans Christian Andersenin satuun viittaavan kirjan tunnelma on talvinen sekä konkreettisesti että symbolisesti. Neljän vuoden aikajänne keskittyy alkutalven hetkiin, joissa tarinan henkilöt elävät paikallaan, pysähdyksissä, kuin odottaen jotain tapahtuvaksi.

Ollaan lumisessa Brooklynissä marraskuussa 2004, josta hypätään uudenvuodenaattoon 2005, ja siitä marraskuuhun 2008. Päähenkilö Barrett suree mennyttä parisuhdettaan ja miettii elämänkulkuaan. Kävellessään yksin puistossa hän näkee oudon valoilmiön ja alkaa pohtia, mitä se merkitsee tai ennakoi. Barrettin veli Tyler hoitaa sairasta vaimoaan Bethiä, säveltää, kiroaa Amerikan ulkopolitiikkaa ja odottaa pahinta tulevista presidentinvaaleista. Veljesten ystävä Liz puolestaan on väliaikaisessa ihmissuhteessa, jolla ei ole tulevaisuutta.

Cunningham kirjoittaa aina yhtä kauniisti ohikiitävistä hetkistä ihmisen elämässä. Tätäkin teosta on nautinto lukea jo soljuvan kielensä vuoksi. Loppua kohden kunkin henkilön elämässä tuntuu koittavan kevät uusine alkuineen. Kirjan tapahtumapaikkana on suurimmaksi osaksi Bushwick, New Yorkin uusi trendialue Williamsburgin vieressä, ennen sen hipsteröitymistä.

Kulttuuri Kirjat Ajattelin tänään