Lukuvinkki: Ammutaanhan hevosiakin

kuva.JPG

Ammutaanhan hevosiakin tunnetaan paremmin Sidney Pollackin 60-luvulla ohjaamana ja yhdeksän Oscaria voittaneena elokuvana kuin Horace McCoyn esikoisromaanina vuodelta 1935. Kirja kuitenkin ansaitsisi tulla huomioiduksi yksinäänkin. Kevyeen muotoon kirjoitettu yhteiskunnallinen tarina etenee vauhdilla kohti väistämätöntä loppuaan. Kirja on sekä koukuttava että ohut, joten sen lukaisee helposti vaikka yhdeltä istumalta.

Oikeussalista alkava tarina kerrotaan takaumin, joiden välissä tuomari lukee tuomiotaan syytettynä seisovalle päähenkilölle. Takaumat sijoittuvat maratontansseihin. Tanssikilpailuun osallistuvien henkilöiden kautta keskiöön nousee 30-luvun laman vauhdittama, moraalisesti kyseenalainen viihde, jossa toisen hupi on toiselle selviytymistaistelu. Paremmasta haaveilevat ihmiset sinnittelevät rahapalkinnon toivossa päivästä toiseen yleisön edessä, suorittamassa naurettavia tehtäviä ja haaveillen sponsorointituesta, jotta eivät tippuisi kisasta pois.

Vuonna 1978 tehdyn suomennoksen jälkisanoissa Peter von Bagh analysoi kiinnostavasti maratontanssien historiaa ja merkitystä ja toteaa, ettei niiden kaltainen gladiaattorielämä ole kadonnut mihinkään nykyisestä julkisuuspyörästä. Vertaus tuntuu sen jälkeen vain vahvistuneen entisestään yli 10 vuotta hengissä olleen Big Brother -ohjelmakonseptin ja muiden reality-sarjojen myötä.

McCoy avusti omana aikanaan monissa elokuvatuotannoissa, joihin ei saanut nimeään näkyviin. Ammutaanhan hevosiakin filmatisoitiin vasta kirjailijan kuoleman jälkeen.

Hyvinvointi Mieli Kirjat Uutiset ja yhteiskunta

Tracks: neljä kamelia, koira ja Mia Wasikowska

tracks.jpg

Perjantaina ensi-iltaan saapuu kaksi vastikään Rakkautta & Anarkiaa -festivaalilla näytettyä elokuvaa. Toinen on Richard Linklaterin harvinaisen pitkä ohjaustyö Boyhood, josta kirjoitin jo aiemmin. Toinen taas on tositarinaan perustuva draama naisesta, joka kulki jalkaisin Länsi-Australian erämaiden halki Intian valtameren rannalle.

Robyn Davidson kirjoitti yhdeksän kuukauden pituisesta vaelluksestaan aikoinaan kirjan nimeltä Tracks. John Curran on nyt ohjannut siitä samannimisen elokuvan. Valkokangassovitus lepää käytännössä pääosaa esittävän Mia Wasikowskan harteilla, sillä Davidsonilla oli matkaseuranaan vain koiransa ja neljä kamelia. Wasikowska näyttelee uskottavasti yhteiskunnasta väliaikaisesti eristäytyvää, rauhaa hakevaa naista. Kamelinaisen pitkää taivallusta kävi muutamaan otteeseen dokumentoimassa National Geographicin valokuvaaja, jota puolestaan esittää Girls-sarjan Adam Driver rennon sydämellisellä otteella. Elokuvan lopussa näkyvistä arkistokuvista käy ilmi, että molemmat näyttelijät on saatu muistuttamaan ulkonäöltään hätkähdyttävän paljon esikuviaan.

Rauhallinen kerronta sopii loistavasti aavikkokuvaelmaan, jossa perille pääsemistä tärkeämpää on olla yksin keskellä äärettömän tuntuista maisemaa. Loputtomalta vaikuttava vaellus auringon poltteessa hengästyttää katsojankin. Käytännönläheinen vinkki elokuviin: ota vesipullo mukaan.

tracks_mia.jpg

Kulttuuri Leffat ja sarjat Uutiset ja yhteiskunta