Kevätloma Krakovassa: historiaa, katutaidetta ja pour over -kahvia

krakova-6.JPG

Vietin ystäväni kanssa pääsiäisen Puolassa. Kevät oli kuukausi sitten vasta alkutekijöissään sielläkin, mutta se ei estänyt nauttimasta Krakovan kauniista historiallisesta arkkitehtuurista, maukkaasta paikallisesta ruoasta ja hyvästä kahvista. Silti, jos suunnittelet matkaa tähän kohteeseen, suosittelen suuntaamaan sinne mieluummin kesällä. Useimmat Euroopan kaupungit kun nyt vaan ovat kesäkaupunkeja. (Paitsi Pariisi. Pariisi on aina yhtä ihana.)

Krakovan matkavinkit

krakova-2.JPG

krakova-1.JPG

krakova-5.JPG

krakova-4.JPG

1. Arkkitehtuuria ja historiaa

Krakovassa ei kannata missään nimessä jämähtää pelkästään turistien täyttämään vanhaankaupunkiin (Stare Miasto). Kaunista arkkitehtuuria löytyy ympäri kaupunkia, ja lyhyemmälläkin reissulla ehtii katsastaa ainakin Wawelin linnan ja vanhan juutalaiskaupunginosan (Kazimierz).

krakova-kahvilat-2.JPG

krakova-kahvilat-4.JPG

krakova-kahvilat-3.JPG

2. Hyvää kahvia

Uuden aallon suodatinkahvit ovat löytäneet tiensä Krakovaankin. Kaupungista löytyy useita kahviloita, joissa voi valita mieluisimmat papunsa pour over -annokseensa. Juutalaiskaupunginosan Java Coffee Companyssa (Joselewicza 12) voi jopa valita, millä kuudesta eri valmistusmetodista kahvinsa tahtoo suodatettavan. Erinomaista käsinsuodatettua kahvia saa myös Karma-kahvilasta (Krupnicza 12) vanhastakaupungista luoteeseen ja Wesola-kahvilasta (Rakowicka 17) vanhastakaupungista koilliseen.

krakova-7.JPG

krakova-3.JPG

3. Kävelyä joenrannassa

Veiksel-joen rantaa pitkin on mukava kulkea hyvällä säällä, ja kesällä joenranta on varmasti parhaimmillaan. Kylmemmälläkin kelillä kannattaa kuitenkin ylittää joki Kładka Ojca Bernatka -kävelysiltaa pitkin ja katsella sieltä käsin maisemia.

krakova-ruoka-3.JPG

krakova-ruoka-2.JPG

krakova-baarit.JPG

krakova-ruoka-1.JPG

4. Ravintoloita ja baareja

Upouusien trendiraflojen etsimisen sijaan Krakovassa kannattaa keskittyä paikalliseen ruokaan. Mahtavia makuelämyksiä omalla reissullani olivat mureaksi kypsytetty rapeanahkainen ankka Kogel Mogelissa (Sienna 12) vanhankaupungin laidalla, jokin kokonaisena tarjottu valkoinen kala pienessä paikallisessa bistrossa sekä puolalaiset ”dumplingsit” (pierogi), joita söin useampaankin otteeseen. Jos väliin kaipaa silti myös jotain modernimpaa, tarjoaa esim. Orzo People Music Nature (Lipowa 4A) nykytaiteenmuseon ja Schindlerin tehtaan vieressä nuorekasta fuusiokeittiötä. Katuruokaa puolestaan voi hakea juutalaiskaupunginosan ruokarekoista kahden kadun, Świętego Wawrzyńcan ja Wąskan, risteyksestä. Samoilta suunnilta löytyy myös street food -ravintoloita sekä kivoja baareja kuten viinibaari BARaWINO (Mostowa 1), fine dining -ravintola Studio Qulinarnen cocktailbaari (Gazowa 4) ja kyntteliköillä ja kuluneella jugendilla boheemisti kalustettu holvikellarimainen Eszeweria (Józefa 9).

krakova-taide-1.JPG

krakova-taide-5.JPG

krakova-taide-4.JPG

krakova-taide-6.JPG

krakova-taide-3.JPG

5. Taidetta

Kulttuurin ystävä suuntaa joen toiselle puolelle Krakovan nykytaiteen museolle (Museum of Contemporary Art in Krakow, MOCAK, Lipowa 4). Viereisessä funkistyylisessa rakennuksessa on museoksi muutettu Schindlerin entinen emalitehdas (Lipowa 4), joka tuli kuuluisaksi Steven Spielbergin Schindlerin listasta. Vanhan makasiinirakennuksen ylle rakennettu moderni Centre for Documentation of the Art of Tadeusz Kantor (CRICOTEKA, Nadwiślańska 2-4,) joen varrella tarjoaa vaihtuvia taidenäyttelyitä, ja sen ylimmän kerroksen kahvilasta avautuu näkymä yli joen. Katutaidetta puolestaan voi bongailla erityisesti vanhassa juutalaiskaupunginosassa, kun palaa takaisin keskustan puolelle jokea.

D0368D5D-36F2-4CD2-BFB0-EBBC937731B8.JPG

88CB0F92-3D46-4E77-A2D6-4C0B3E2B4125.JPG

D99D7342-7111-4B93-82C6-83CAF8001FA6.JPG

2AB8C57E-76D0-4E79-9998-5DB4DFC1D447.JPG

6. Auschwitz-Birkenau

Tärkein syy käydä Krakovassa löytyy kuitenkin kaupungin ulkopuolelta. Auschwitz-Birkenaun kaksi entistä keskitysleiriä sijaitsevat parin kilometrin päässä toisistaan ja ne ehtii nähdä samalla päiväretkellä. Auschwitzin kasarmialueesta on tehty keskitysleirimuseo. Laajemmalle alueelle levittäytyvän Birkenaun rakennuksista suurin osa on hävitetty, mutta jo junanraiteet ja Kuoleman portiksi kutsuttu sisäänkäynti tekevät kohteesta karmivan. Osallistuimme itse opastetulle kierrokselle, mutta suosittelisin menemään paikalle omatoimisesti, jolloin alueella voi vaeltaa rauhallisemmin ja hiljentyä kunnioittamaan uhrien muistoa.

Kulttuuri Matkat Suosittelen

Rakkaudenhirviö ja sen jälkitunnelmista syntynyt Sivuhenkilö

saara-turunen-rakkaudenhirvio-sivuhenkilo.JPG

Kun kriitikko tekee kirjailijan teoksesta kritiikin, joka osaltaan inspiroi kirjailijaa kirjoittamaan uuden kirjan, jolle puolestaan kriitikko kirjoittaa näpäytykseen päättyvän vastineen, alkaa mielenkiinto viimeistään nousta. Kirjailija on teatterintekijänä tunnettu Saara Turunen ja kriitikko Helsingin Sanomien kirjallisuustoimittaja Antti Majander.

Jotta Turusen uuden romaanin Sivuhenkilö (Tammi, 2018) taustat ymmärtäisi parhaiten, on paras lukea alle hänen esikoisromaaninsa Rakkaudenhirviö (Tammi, 2015). Tutustuin teoksiin kerralla perätysten, mikä korosti niiden yhtäläisyyksiä ja samalla myös niiden eroja.

Rakkaudenhirviö osoittautui synkäksi mutta pirullisen hauskaksi ja osuvaksi kuvaukseksi kasvamisesta, naisena olemisesta ja suomalaisuudesta. Sen päähenkilö on taiteilijaksi varttuva tyttö, jolla on tarmoa ja vilkas mielikuvitus. Lapsuuden kuvauksessa erityisen herkullisia ovat hetket, kun pikkutytön minäkerronnasta kuultavat nerokkaasti läpi aikuisten opettamat asiat. Ihmissuhteiden osalta päähenkilöä vainoaa eniten tämän kompleksinen suhde äitiinsä, joka on sekä uskonnollinen että ravitsemusterapeutti. Vanhoillinen kasvatus ja tiukka ruokavalio ohjaavat tyttöä huvittaviin ylilyönteihin vielä pitkään sen jälkeenkin, kun hän on lähtenyt kotikylästään.

Teos tiivistää maaseudulta lähtöisin olevaa suomalaisuutta sarkastisella huumorilla ja yhdistää siihen yleismaailmalliset aiheet: ajan kulumisen, varttumisen, itsensä ja inspiraation etsimisen. Alakuloinen päähenkilö haluaa aina muualle ja vaihtaa usein maisemaa, mutta löytää silti itsensä yhä uudelleen samasta symbolisesta kuopasta. Kirjan huumori on ilkeää, mutta päähenkilö on itselleen aivan yhtä armoton kuin muillekin.

Lukuun ottamatta kahden sivun johdantoa teoksen tarina etenee alusta loppuun lineaarisesti, saman minäkertojan äänellä. Yksinkertainen kerronta ei tuntunut köyhältä vaan mielenkiintoiselta ratkaisulta, koska nykylukijana olen ehdollistunut odottamaan, että millä vain hetkellä aikataso tai kertojan näkökulma voi vaihtua. En voi olla antamatta arvoa myös sille, että Rakkaudenhirviö on sekä oman sukupolveni että sukupuoleni kasvukertomus. Kulttuuria kuluttavana naisena olen kyllästetty nuorten miesten kasvutarinoilla. Maailma tarvitsee edelleenkin lisää tarinoita naisista. 

Kiinnostavana yksityiskohtana mainittakoon Teatterikorkeakoulua käyneen päähenkilön ystävät, Laura ja Antti, jotka viittaavat melko suoraan Laura Birniin ja Antti HolmaanEsikoisromaani ammentaa muutenkin ilmeisesti varsin paljon Turusen omasta elämästä. Kirjailijan tänä vuonna julkaistu kakkosromaani siirtyy kuitenkin jo aivan selkeästi autofiktion puolelle.

Sivuhenkilö kertoo yhdestä vuodesta Turusen elämässä. Sen aikana Turusen esikoisromaani julkaistaan, hän potee yksinäisyyttä, pohtii kirjan julkaisemisen jälkeisiä tuntojaan, ajelehtii sinne tänne kaupungissa, mietiskelee ja tekee muistiinpanoja. Monet elementit teoksessa ovat tuttuja jo edellisen romaanin pohjalta. Esikoisromaania pystyssä pitäneet pahanilkinen huumori ja ponnekkuus ovat kuitenkin karisseet pois, varmaan siksi, että uusi romaani on rehellisemmin omaelämäkerrallinen.

Teos vaikuttaa alussa käyvän tyhjäkäynnillä mutta saa virtaa sivulla 73, kun ”the” arvostelu ilmestyy. Sen jälkeen kertoja kohdistaa energiansa arvostelun puimiseen, ja lisää samantapaista mietiskelyä syntyy, kun kyseisen arvostelun julkaissut lehti luovuttaa myöhemmin kertojalle kirjallisuuspalkinnon. Jostain syystä kerronnan dramatisointi kuitenkin yleisesti puuttuu romaanista, kiinnostaviakaan aiheita ei analysoida paria kappaletta pidemmälle, ja rinnalle tiputellaan kohtalaisen tyhjänpäiväiseksi jääviä huomioita ja muistoja.

Sivuhenkilössä on kyllä mukana suurempiakin teemoja, erityisesti naisen edelleen osin epämukava rooli nyky-yhteiskunnassa – sekä ammatillisesti että yksityiselämässä, jossa yksin elävä kertoja seuraa perinteisen perhemallin toteutumista ystäväpiirissään. Koin käsittelyn kuitenkin jäävän pinnalliseksi. Toisaalta pohdin sitäkin, että olisiko kirja tuntunut mukaansatempaavammalta ja merkityksellisemmältä, jos en olisi lukenut alle esikoisromaania. Ehkä nopeampi ja nokkelampi Rakkaudenhirviö sai sen jatkoksi luetun Sivuhenkilön tuntumaan vaisulta toistolta ja näin kakkosromaani menetti mielessäni omat ansionsa itsenäisenä teoksena? Kuka tietää, ehkä jokaisen on paras lukea kirja itse ja muodostaa oma mielipiteensä?

 

Hyvinvointi Mieli Kirjat Uutiset ja yhteiskunta