Junalla Japanissa: rentoilua Hakonessa

hakone-collage.jpg

Yhdeksän tunnin lennon ja parin junanvaihdon jälkeen olo saattaa olla vähän naatti. Kunnianhimoiseen aikatauluun sidottua Japani-turneeta varten oli ensin parasta kerätä hieman voimia, rauhoittua, ja oikein pysähtyä hetkeksi, jotta todella tajuaa olevansa lomalla ja vieraassa maassa. Oikea paikka tälle aikalisälle oli Hakonen luonnonpuisto- ja vuoristoalue.

kuva.JPG

Hakone-Yumoto

Majoituimme hotellissa Hakone-Yumotossa, minuutin kävelymatkan päässä Hakone Tozan -junalinjan asemasta, josta on hyvät kulkuyhteydet alueen nähtävyyksiin. Jos on useampi päivä aikaa Hakonessa, kannattaa kuitenkin etsiä joku tyylikäs perinteinen ryokan-majatalo vuorenrinteiltä, jonne teimme erikseen päiväretken alhaalta käsin.

Päivä yksi: kulhollinen kuumaa soba-nuudelikeittoa, parin tunnin koisailut hotellilla ja visiitti onseniin, jossa vuokrasimme yksityisen kylpypaljun ja lilluimme ulkoilmassa, pimeässä, aivot totaalisen tyhjinä. Lopuksi edamameja, karaagea ja pari lasia umeshua jäähileillä. Lopputuloksena autuas olo. Taisin nukkua aika hyvin.

kuva 1 kopio 2.JPG

Gora Park

Hakonen parhaat palat:

  • Hakone Open-Air Museum: Vuorenrinteellä, käytännössä keskellä ei mitään, aukeaa valtava ulkoilmamuseo, josta löytyy lukemattomien patsaiden lisäksi kaksikerroksinen Picasso-museo ja pari muuta galleriaa. Tähän palaan vielä erikseen, kuvien kanssa!
  • Onsenit: Hakonessa(/Japanissa) on suorastaan pakollista kylpeä kuumista lähteistä tulevassa vedessä. Julkisten onseneiden lisäksi kylpyyn pääsee ryokaneissa, joko majatalon vieraana tai ulkopuolisena vieraana erillisellä maksulla. Yleisissä kylpylöissä on erikseen naisten ja miesten puoli, mutta ryokaneissa voi vuokrata myös privaattikylvyn kahdelle hengelle. 
  • Hakone Tozan -junalinja vuoristoon: Junamatka Goraan, vehreän kasvillisuuden keskellä, tarjoaa paikoitellen upeita näkymiä. Hupia tuo myös japanilaisen yksinkertainen ja älykäs tapa rakentaa junarata vuorelle: raiteet on asetettu siksak-kuviossa rinteeseen ja junat pysähtelevät ja vaihtavat vähän väliä ”suuntaa”, kun nokka muuttuu vuoroin peräksi ja taas takaisin nokaksi.
  • Hakone Gora Park: Suuri näyttävä puisto, jossa voi käyskennellä ja syödä eväitä.
  • Hakone Museum of Artin puutarha: Vanhaa keramiikka sisältävän museon sijaan innostuin enemmän museon puutarhoista, joista yksi nousee sammaleesta, toinen muistuttaa söpöä kumpuilevaa hobittimaata ja kolmannessa kasvaa palmuja.

kuva 2.JPG

Hakone Museum of Artin puutarha-aluetta

Muoti Mieli Matkat Trendit

Junalla Japanissa: junapassi

Mitä Japanissa ehtii tehdä kahdessa viikossa? Ainakin kylpeä, kiivetä Fujille, laulaa karaokea, käydä noin tusinassa taidemuseossa ja galleriassa, syöttää peuroja sekä syödä itsensä kylläiseksi lukemattomissa teppanyaki-ravintoloissa.

Japan Railwaysin (JR) myymä junapassi antaa loistavan mahdollisuuden kokea pienessä ajassa hämmästyttävän paljon. Passeja myydään yhdelle, kahdelle ja kolmelle viikolle. Kahden viikon passi maksaa reilut 300 euroa, ja sen voi tilata esimerkiksi täältä. FedEx tuo passin kotiin muutamassa päivässä. Kannattaa huomioida, että passi pitää hankkia jo ennen reissuun lähtöä, sitä ei voi ostaa enää Japanissa.

Vinkit junaan  top 3

  • Osta eväät asemalta: suurilla juna-asemilla on ihastuttavan laajat valikoimat bento-bokseja. Varo, ettet myöhästy junasta, kun pohdit, mitä otat.
  • Varaa hyvä kirja mukaan, mutta älä luule, että ehtisit lukea sitä, koska luotijunat ovat hetkessä perillä.
  • Tsekkaa, kuinka välipalakärryä työntävä junaemäntä käännähtää aina vaunusta poistuessaan takaisin päin ja kumartaa ennen kuin jatkaa matkaansa. Kummallisen tyydyttävää, kun se tapahtuu joka kerta.

junalla2.jpg

Junapassi aktivoidaan paikan päällä maassa, juna-asemilta löytyvissä JR:n toimipisteissä, jolloin saa käyttöönsä varsinaisen passin. JR:n pisteistä voi myös hankkia etukäteen paikkalipun aina seuraavaa matkaa varten, mutta juniin voi hyvin hypätä suoraankin, kun valitsee vaunun, joka on tarkoitettu paikkaliputtomille matkustajille. Kyseiset vaunut ilmoitetaan junan lähtötaulussa, ja vaunujen kohdat on merkitty laituriin. Laiturialueelle siirtyessä junapassi ei toimi automaattiporteissa vaan sitä pitää aina erikseen vilauttaa lipuntarkastajalle. 

JR-passin kanssa saa junaverkostoa esittelevän kartan, jossa on mukana valikoituja aikatauluja suosituimmilta reiteiltä. Laajemmat aikataulut löytää kuitenkin HyperDian kautta. Haussa pitää klikata auki ”More options” ja poistaa rastit kohdista, joihin JR:n passi ei käy: ”Airplane”, ”Nozomi/Mizuho/Hayabusa (Shinkansen)” ja ”Private Railway”. Kaikkiin muihin juniin, myös Shinkansen-luotijuniin, passilla pääsee. Junia kulkee usein, ja luotijunat ovat nimensä mukaan älyttömän nopeita. (Kuuluu vain humahdus, kun vastaantuleva juna ohittaa toisen ja on kadonnut jo näkyvistä.)

junalla1.jpg

JR-passilla on hyvät yhteydet kaikkiin isoihin kaupunkeihin. Pienimmille paikkakunnille täytyy yleensä ostaa erikseen vain loppumatkan paikallisjunayhteyttä varten parin euron arvoinen lippu. Niillä reiteillä, joilla luotijunat kulkevat, ei kannata valita paikallisjunaa vaikka se lähtisi aiemmin, sillä paikallisjunalla matkaan voi mennä reilusti yli kaksinkertainen aika.

Starttasimme oman junaretkemme Nagoyasta, jonne Finnairilla on kätevästi suorat lennot Tokion ja Osakan lisäksi. Liian moni oli haukkunut Nagoyan tylsäksi ja turhaksi kohteeksi, jonka vuoksi kaupunki jäi väliin varsinaiselta reitiltämme. Tämä harmitti jälkikäteen, koska viimeinen ilta Nagoyassa antoi viitteitä, että kaupungista löytyisi varsin viihtyisiä kortteleita sympaattisine pikku kahviloineen ja baareineen. Jotain jäi siis saman tien ensi kertaan.

junalla3.jpg

 

Muoti Mieli Matkat Trendit