Elokuvaturistina Tallinnassa – Pimeiden öiden filmifestari PÖFF

cold_war_5_still.jpg

Kun meillä Suomessa kesäiset Sodankylän elokuvajuhlat on nimetty keskiyön auringon mukaan, ottaa Viro kaiken irti vuoden pimeimmästä ajasta. Tallinn Black Nights Film Festival eli pimeiden öiden elokuvafestivaali, tuttavallisesti PÖFF, kertoo olevansa yksi Pohjois-Euroopan suurimmista elokuvafestivaaleista. Se kestääkin jopa 17 päivää (16.11.–2.12.) ja ohjelmistoon kuuluu tänä vuonna yli 200 elokuvaa 80 eri maasta.

Helsingistä käsin PÖFFiin on tietenkin helppoa tehdä lautalla viikonloppureissu, ja samalla voi nauttia Tallinnan laajasta ravintolavalikoimasta. Yhtä aikaa PÖFFin kanssa aukesi viime perjantaina myös Tallinnan vanhankaupungin tunnelmallinen joulutori.

Vietin PÖFFissä reilut kaksi päivää, perjantai-illasta sunnuntai-iltaan ja ehdin nähdä kuusi elokuvaa. Helsingin Rakkautta & Anarkiaa -festivaaliin verrattuna PÖFFissä otetaan rennommin: viikonloppunakin ensimmäiset elokuvat (lastenleffoja lukuunottamatta) alkavat vasta kolmenneljän aikaan iltapäivällä. Leffoja näytetään useassa paikassa keskustassa, sekä vanhoissa ja tunnelmallisissa teattereissa että uusissa mukavissa auditoriomallisissa saleissa.

Ensimmäinen PÖFF-leffani oli tämän vuoden R&A-festivaalinkin ohjelmistoon kuulunut puolalaisen Pawel Pawlikowskin Cold War, joka on todellista klassikkoainesta. Upeassa mustavalkoisessa rakkauselokuvassa liikutaan kahden taiteilijan mukana kylmän sodan Euroopassa, aina Puolasta Saksaan, Pariisiin ja Jugoslaviaan. Mitä enemmän elokuvaa ajattelen, sitä täydellisemmäksi sen ymmärrän. Yksittäiset tapahtuvat muodostavat virran, jota ei voi pysäyttää ja joka määrää pariskunnan kohtalon.

Ísold Uggadóttirin laadukas draama And Breathe Normally kertoo kahdesta ongelmiensa kanssa kamppailevasta naisesta – köyhästä yksinhuoltajaäidistä ja Afrikasta tulleesta pakolaisesta – kylmässä ja kosteassa Islannissa. Paraguaylaisen Marcelo Martinessin The Heiresses puolestaan kuvaa kauniisti ja verkkaisesti pitkässä parisuhteessa naisen kanssa elänyttä, ikääntynyttä ladyä, joka joutuu luopumaan ylellisestä elämäntyylistään, saa ylimääräistä aikaa pohtia elämäänsä ja kokee tuulahduksen uutta ihastusta.

Onnistuneesti valittu leffaputki rikkoutui kolmen laadukkaan elokuvan jälkeen hetkeksi täysin turhalla David Robert Mitchellin Under The Siver Lakella. Omituinen Hollywood-parodiatrilleri osoittautui kuluneeksi ja sisällöttömäksi ja tuntui erityisen tunkkaiselta kaiken #metoo-liikehdinnän jälkeen.

Sunnuntaina vuorossa oli taas loistavia leffavalintoja. Nautin siitä, jos elokuvafestivaaleilla saa mahdollisuuden nähdä jonkin vanhan, vuosikymmenten takaisen klassikkoelokuvan suurelta kankaalta. Nyt sellainen oli Ingmar Bergmanin Syyssonaatti. Ingrid Bergmanin ja Liv Ullmannin tähdittämä, Norjaan sijoitettu draama luonnostelee armottoman kuvan pianistina menestyneen äidistä ja tämän tytärten suhteesta. Elokuvassa voi nähdä yhtymäkohtia Ingrid Bergmanin omaan elämään. 

Viikonlopun viimeisenä elokuvana katsoin vielä Matangi/Maya/M.I.A.-dokumentin, joka kertoo artistin uskomattoman tarinan srilankalaisesta pakolaisesta maailmankuuluksi muusikoksi ja tämän poliittisista viesteistä oman kansansa, tamilien, tueksi.

Tallinn Black Nights Film Festival PÖFF jatkuu 2.12.2018 asti. Kutsu elokuvafestivaalille saatu järjestäjältä.

Hyvinvointi Mieli Leffat ja sarjat

Hampurilaisateria ei välttämättä maistu KOM-teatterin Aterian jälkeen

kom-teatteri-ateria.jpg

Eat shit and die.” KOM-teatterin Ateria-näytelmä ja sen slogan tiivistävät elämänmenon sekä yksilö- että yhteiskunnallisella tasolla. Ihmiskunnan degeneroituminen on sijoitettu kätevästi yhteen hampurilaisravintolaan, jossa kaksi jätkää latoo täytteitä pullahöttösämpylöiden väliin pikaruokaketjun konseptin määräämällä tahdilla. Silti ateriaan kuuluvan limsan jäät sulavat yhtä nopeasti kuin napajäätiköt.

Mika Leskisen ohjaama ja Okko Leon käsikirjoittama satiiri käsittelee eriarvoisuutta höystettynä muilla yleismaailmallisilla ongelmilla kuten rakkaudenpuutteella, ilmastonmuutoksella ja häiriintyneellä suolen toiminnalla. Esityksen ainoista kahdesta roolista vastaavat loistavat Juho Milonoff ja Niko Saarela. Konkarit luovat lavalle oman työelämänsä kapinalliset, toivosta luopuneet miehet, jotka pistävät huomaamattomia keppejä systeemin rattaisiin huvin vuoksi, kun parempaa ei ole luvassa.

Näytelmän parasta antia ovat liioittelevat musiikkikohtaukset, hauskat näpäytykset dialogissa ja oma suosikkini – äärimmäisen yksinkertainen mutta tehokkaan vaikuttava loppukohtaus, jossa näyttelijät ovat jo poistuneet lavalta. Näin Aterian keskellä viikkoa, suoraan työstä tulleena. Ihmiseritteisiin liittyvät huumorikohtaukset tuntuivat ainakin silloin aivan liiallisilta. Parhaiten näytelmä toimii epäilemättä viikonloppuna, parin rentouttavan juoman jälkeen, aivot jo narikkaan siirtyneinä. Varaudu myös, ettei esityksen jälkeen tee ihan heti mieli burgeria.

Ateria KOM-teatterissa, katso näytösajat. Kutsu ensi-iltaan saatu teatterilta. Kuva: Patrik Pesonius / KOM-teatteri

Hyvinvointi Mieli Suosittelen