Robert Mapplethorpe valtasi Kiasman
Self-Portrait, 1975 © Robert Mapplethorpe Foundation
Ilmeisesti käyn matkoillani suhteellisen innokkaasti taidenäyttelyissä, sillä Kiasman Robert Mapplethorpe -näyttely on kolmas näkemäni Mapplethorpen (1946-1989) retrospektiivi. Ensimmäisen näin Tukholman Fotografiska-museossa syksyllä 2011, toisen Pariisin Grand Palaisissa vuosi sitten keväällä.
Tukholman jälkeen olin ehtinyt lukea Patti Smithin muistelmateoksen Ihan kakaroita, jonka avulla pääsin Pariisin näyttelyyn ihan uudella tavalla sisään. Kiasman kohdalla kokemukseni oli jo pelkkää kertausta, mutta yhtä lailla uppouduin tälläkin kertaa niin tiiviisti näyttelyn maailmaan, ettei energiaani riittänyt sen jälkeen enää muihin meneillään oleviin Kiasman näyttelyihin. Keskityn yleensäkin mieluiten vain yhteen suureen näyttelykokonaisuuteen kerrallaan.
Pariisin näyttelyssä pidin siitä, että eteneminen oli tehty suhteellisen selkeäksi. Nautin enemmän, kun tarina on valmiiksi koottu ja joku kertoo, missä järjestyksessä teokset voisi katsoa. Kiasman näyttelystä puuttuu tällainen kuri, ja kuvat on koottu huoneisiin eri teemojen ympärille. Kävijä voi siis poukkoilla huoneesta toiseen haluamassaan järjestyksessä, mikä tällaiselle järjestystä kaipaavalle luonteelle aiheuttaa aina pienen paniikin, että mistä aloittaisi ja mihin suuntaan etenisi.
Raisuimmat kuvat on nytkin koottu verhojen taa K18-huoneeseen. Hieman jäin ihmettelemään kauniita halauskuvia, jotka olisivat ansainneet päivänvalon samalla, kun muutama hyvinkin paljasteleva kuva taas oli jätetty K18-huoneen ulkopuolelle.
Jos aiemmilla kerroilla keskityin erityisesti Mapplethorpen elämäntarinaan ja tämän matkan varrella ikuistamiin julkkiksiin (Patti Smith, Debbie Harry, Truman Capote, Andy Warhol, Susan Sarandon jne.), niin tällä kertaa päällimmäisenä mieleeni jäivät muodot, muodot ja muodot. Mapplethorpe esittelee pikkutarkasti vartaloja, eikä mitä vain vartaloja vaan suoraan kreikkalaisiin jumalpatsaisiin verrattuja lihaksikkaita, treenattuja vartaloita. Aivan samalla tarkkuudella hän on ikuistanut myös muotokuvat, mitä mielikuvituksellisimman näköiset kukat sekä niihin rinnastetut yksittäiset ruumiinosat ja vartalon kohdat.
Ajitto, 1981 © Robert Mapplethorpe Foundation