Koirakeitto ja muut hellepäivän helpotukset (kylmä munakoisokeitto Gajinaengguk)

Korealainen kesä on kuuma ja kostea. Etenkin elokuussa elohopea kiipeää lähelle neljääkymppiä samalla, kun lähes 85-prosenttinen kosteus tekee olon hikiseksi ja tukalaksi. Kesän kuuminta aikaa kutsutaan nimellä boknal, joka tarkoittaa suurin piirtein ”kesän koiranpäiviä”.  Hellepäiviä helpottamaan on ajan saatossa kehitelty useita eri ruokia, tässä niistä muutamia:

– Samgyetang 삼계탕 eli ginseng-kanakeitto. Samgyetangia syödään perinteisesti boknal:in ensimmäisenä päivänä chobok:ina, jota vietetään heinäkuun puolivälin paikkeilla. Samgyetang valmistetaan poistamalla kanalta sisäelimet ja täyttämällä kana valkosipulilla, riisillä, inkiväärillä sekä lukuisilla muilla yrteillä ja juurilla (mm. ginsengillä) . Sen jälkeen koko kana täytteineen keitetään kypsäksi. Korealaiset uskovat yrteillä täytetyn kanan olevan erittäin terveellistä, ravitsevaa ja virkistävää ja siten antavan energiaa kuumiin kesäpäiviin.

– Jimdak (찜닭) eli makea, tulinen kana. Jimdak valmistetaan kypsästä kanasta, johon lisätään chiliä, sieniä, porkkanaa sekä muita vihanneksia. Lopuksi joukkoon lisätään myös tärkkelyspitoisia nuudeleita ja koko setti kypsennetään uudelleen korkeassa lämpötilassa. Tulinen annos nautitaan usein vesikimchin kera, joka auttaa helpottamaan poltetta suussa.

– Jangeo-gui (장어구이) eli hiillostettu ankerias. Ankerias sisältää paljon A- ja E-vitamiineja ja sen uskotaan olevan hyväksi verenkiertoelimistölle. Jangeoguita voi valmistaa kahdella eri tavalla: ensimmäinen tapa on valmistaa annos maustamalla ankerias ennen hiillostusta mm. chilitahnalla, sokerilla, soijakastikkeella sekä valkosipulilla, inkiväärillä ja seesamiöljyllä ja sen jälkeen kypsentämällä sen hiilloksella. Toinen tapa on ainoastaan suolata ankerias ennen hiillostusta. Suosittu tapa nauttia jangeoguita on lisätä se keitetyn riisin päälle, jolloin annos on nimeltään jangeo-deopbab. 

– Naengmyeon (냉면) ja Kongguksu (콩국수) eli kylmät nuudelit sekä nuudelit soijamaidossa. Naengmyeonista löydät lisätietoa aiemmin julkaisemastani postauksesta täältä. Kongguksu valmistetaan soijapavuista tehtyyn vaaleaan liemeen, jonne sekoitetaan pähkinöitä, seesaminsiemeniä, ohuita nuudeleita sekä kurkkua tai muita vihanneksia. Mukaan saatetaan tarjoiluvaiheessa heittää muutama jääpala naengmyeonin tapaan. 

– Bingsu (빙수) eli jäätelön tapainen jälkiruoka. Bingsu valmistetaan jäälastuista, joihin sekoitetaan maitoa, hedelmiä, riisikakkua ja siirappia. Hyvin yleinen versio on punaisista pavuista valmistettu bingsu, mutta myös esimerkiksi teellä tai kahvilla maustettuja bingsuja on saatavilla. 

– Bosintang tai Gyetangguk (보신탕) eli koirakeitto. Koirakeittosesonki sijoittuu yleensä elokuun kuumimpaan aikaan ja sillä on Koreassa pitkä historia kesäruokana. Keitto valmistetaan keittämällä koiranlihaa soijapaputahnalla, valkosipulilla, inkiväärillä, sipulilla ja chilillä maustetussa liemessä. Nykypäivänä koirakeitto näkyy korealaisessa katukuvassa yhä harvemmin ja harvemmin. Teoriassa se on jopa jollain tasolla kiellettyä, mutta myös Gangneungissa sijaitsee muutamia koiraravintoloita. Koiransyöntiä kammoksuvan ei kannata kuitenkaan sen vuoksi jättää Korean reissua tekemättä, nimittäin on hyvin epätodennäköistä saada eteensä koirakeittoa vahingossa, tietämättä mitä on syömässä. Nuorempi polvi ei koiraa juurikaan syö eikä useinkaan hyväksy koko perinnettä, mutta vanhemmat korealaiset, etenkin miehet (johtuen koiranlihan maineesta mieskunnon kohottajana) nauttivat vielä koirakeittoa hyvällä ruokahalulla. Ja loppuun vielä kaikille kauhistuneille blogin lukijoille huomautus, että ei, en ole koskaan maistanut enkä aio maistaa tulevaisuudessakaan ja kyllä, olen tietoinen sen epäeettisyydestä. Mutta koska se kaikesta epämiellyttävyydestä huolimatta on osa korealaista kesäruokakulttuuria, en halunnut sitä jättää listauksesta poiskaan.

Ja sitten päivän reseptiin (joka ei siis ole koirakeitto, vaan…), kylmä munakoisokeitto Gajinaengguk (가지냉국)

IMG_3343.JPG

GAJINAENGGUK eli kylmä munakoisokeitto

1 annos

1 munakoiso

1 rkl silputtua sipulia

1 valkosipulinkynsi

1 vihreä chilipalko

1 punainen chilipalko

1-2 tl suolaa (maun mukaan)

1 tl sokeria

½ tl chilijauhetta

½ tl soijakastiketta

1 rkl omenaviinietikkaa

2,5 dl kylmää vettä

(6-7 jääpalaa sekä seesaminsiemeniä tarjoiluun)

Huuhtele munakoiso ja paloittele se muutamaksi ohueksi lohkoksi. Höyrytä koisolohkoja sen verran kypsäksi, että koison ”liha” on mahdollista repiä sormin ohuemmiksi suikaleiksi (omalla silikonihöyryttimellä tähän menee noin 4-5 minuuttia). Sekoita hienonnettu sipuli, hienonnetut chilit sekä valkosipuli ja mausteet sekä soijakastike ja etikka ja lisää höyrytetyt munakoisosuikaleet joukkoon. Lisää noin 2 desilitraa jääkylmää vettä ja sekoita huolellisesti lusikalla. Lisää vielä tarjoiluvaiheessa jääkuutiot, jotta keitto pysyy riittävän kylmänä. Ripottele päälle halutessasi seesaminsiemet ja tarjoile riisin kera.  

IMG_3341.JPG

Koti Ruoka ja juoma DIY Matkat

Ne toiset paistetut perunat

Aiemmassa perunapostauksessa väitin alunperin soijakastikkeessa pyöräytettyjen pottujen olevan gamja bokkeum, mutta huomasin myöhemmin perunoiden menneen sekaisin ja TÄMÄ resepti on siis gamja bokkeum 감자볶음, edellinen oli gamja jorim. Virhe on korjattu ja nimi muutettu, joten suurempaa hämmennystä ei toivottavasti syntynyt. 

 

img_3293.jpg

 

PAISTETUT SUIKALEPERUNAT ELI GAMJA BOKKEUM

(2-3 annosta)

2 suurehkoa perunaa

½ sipuli

2 kynttä valkosipulia

½-1 dl vettä

n. 100 g vaaleita sieniä (esim. herkkusieniä)

1 vihreä chili

½ tl suolaa

1 tl seesamiöljyä

seesaminsiemeniä

Kuori perunat ja suikaloi ne ohuiksi tikuiksi. Mikäli käytät hyvin tärkkelyspitoista perunaa, voit huuhdella suikaleet lävikössä juoksevan veden alla. Paista perunasuikaleita pari minuuttia hyvin öljytyllä pannulla. Kuori sillä välin sipuli ja valkosipuli, leikkaa ohuiksi suikaleiksi ja lisää perunoiden joukkoon pannulle. Lisää joukkoon noin puolikas desilitra vettä sekä suikaleiksi leikatut sienet. Kypsennä, kunnes vesi haihtuu pannulta. Mikäli perunat tuntuvat edelleen raaoilta, voit lisätä hieman vettä ja kypsentää seosta pidempään. 

img_3288.jpg

Mausta peruna-sipuli-sieniseos suolalla (ja halutessasi myös pippurilla). Lisää joukkoon teelusikallinen seesamiöljyä ja sekoita hyvin. Leikkaa vielä annoksen päälle vihreää chiliä sekä ripottele seesaminsiemeniä. Valmista! Ja maistuu sekä lämpimänä että kylmänä lisukkeena. 

Reseptiä on helppo muunnella oman maun mukaan, ja sienien lisäksi / tilalle voit heittää mukaan vaikkapa porkkanasuikaleita tai paprikaa. Itse pidin sienien, sipulin ja perunan yhdistelmästä suolalla ja pippurilla maustettuna. Vanhasta tottumuksesta maustan paistetut perunani yleensä myös ainakin paprikajauheella, mutta tällä kertaa jätin paprikan pois kuvioista; hyvin pärjättiin ilmankin. Seesamiöljy taitaa tässäkin olla se uuden säväyksen tuova juttu.

Koti Ruoka ja juoma DIY Matkat