Låt semestern börja!

Tervetuloa kesä-Suomi, mökkielämä ja hitaat aamut! Suurkaupungin tomut on nyt karistettu jaloista ja työsähköposteihin vastaa enää automaattinen lomaviesti. Tukholma jää taakse seuraavaksi kuukaudeksi. Hetkelliset hyvästit heitimme kuitenkin vähintäänkin tyylillä.

Viimeinen työpäiväni ennen lomaa alkoi Grand Hotellin Cadierbarenissa tarjoillulla aamupalalla ja päättyi ikimuistoisilla kesäjuhlilla Junibackenilla. Grandin aamupala on kyllä ehdoton tapa aloittaa päivä silloin, kun elämä vaatii luksusta ja parrasvaloja. Grand on Tukholmassa se the hotelli eli paikka, jonka kuntosalilla voi hyvällä tuurilla juosta Jon Bon Jovin vieressä tai joogata Katy Perryn seurassa (kuten työkaverilleni sattui kerran käymään). Kuninkaallisen aamunavauksen jälkeen tuntui sopivalta viettää iltaa hieman maanläheisemmissä tunnelmissa. Hippiteemaisissa kesäjuhlissa flower power virtasikin kuin 60-luvulla konsanaan, ja vanhakin jaksoi valvoa aamun sarastukseen asti.

lately13.png

lately11.png

lately24.png

lately12.png

lately22.png

lately23.png

lately25.png

Tukhoma

lately14.png

Ensimmäisenä virallisena lomapäivänä heräsinkin sitten kurkku kipeänä ja nenä tukossa. Tunnollisimmat työntekijät kun sairastavat aina lomalla. Tai sitten ne, jotka hyppäävät mereen uimaan aamuneljältä ja vilustuvat.

Olo on vielä tukkoinen, mutta mieli sitäkin seesteisempi. Minä olen nyt lomalla. Olen suunnitellutkin tämän kaiken aika hyvin. Nukun pitkään, en seuraa aikaa, syvennyn kirjoihin, haistelen kesätuulten ja kukkien tuoksuja, lähden lenkille ilman päämäärää ja keittelen kesäkeittoa, kun nälkä yllättää. Teen mitä mieleen juolahtaa ja nautin rakkaiden ihmisten seurasta. Pussailen poikaystävää aitan takana ja maistan kaikkia uusia jätskimakuja. Keskityn jokaiseen hetkeen, niin ettei kesä vahingossakaan pääse karkuun.

Jos sataa ja tilanne näyttää toivottomalta, kirjoitan gradua. Jos tulee takatalvi, karkaan Kreikkaan.
 

Ja jos ikävä Tukhomaan yllättää, palautan mieleeni kaupungin kauneimmat kohdat ja timanttisimmat tyypit ja mietin, että sinne minä palaan taas syksyllä. Tärkeän empiirisen tutkimuksen mukaan kesälomastakin nauttii parhaiten silloin, kun syksyäkin uskaltaa aina välillä salaa odottaa (Walldén 2013).

 

P.s. Minusta ja kukkamekosta napatun kesäjuhlakuvan lainasin ihanalta Heiniltä. Heinin blogista löytyy myös lisää juhlatunnelmia

Suhteet Oma elämä Työ

Tältä näyttää minun Tukholmani

Kun suljen silmäni ja ajattelen Pariisia, näen kymmenen vuotta sitten ostetun mustavalkoisen postikortin, jossa on Eiffel-torni. Kööpenhaminaa katselen mielessäni Kongens Nytorvilta Nyhavnin suuntaan ja Lontoosta muistan ensimmäisenä punaiset bussit Oxford Streetillä. Göteborgin kohdalla mietin Haga Nygatan ihmisvilinää ja Grönsakstorgetin raitiovaunupysäkin ja Magasinsgatanin välistä risteystä.

Tukholman kohdalla näen ensimmäisenä, miltä Skeppsbron ja vanha kaupunki näyttävät Södermalmin puolelta katsottuna.

Tukholma

Fotografiska Anna Clarén

Tukholma

Hermans Tukholma

Tukholma

Olen ottanut naurettavan monta samanlaista kuvaa tismalleen samasta maisemasta. Jokaisena vuoden- ja vuorokaudenaikana sekä eri kuvakulmista. Mutta yhteenkään en vielä ole onnistunut tallentamaan maisemaa siten kuin haluaisin sen näyttää. Jokaisesta kuvasta tuntuu puuttuvan se oleellisin.

Maisema tuskin on aivan kaupungin kaunein, mutta ainakin se on hemmetin häikäisevä. Olen ollut onnekas, että olen saanut katsella sitä ikkunastani viimeisen vuoden ajan. Se on upeimmillaan iltaisin auringonlaskun aikaan. Tai aikaisin aamulla, kun ilmassa leijuu vielä usvaa. Lämpiminä kesäiltoina kuvaan täytyy ehdottamasti lisätä vielä kuumailmapalloja, sillä juuri nyt niitä näkyy kaupungin yllä melkein joka ilta.

Kun bussi ajaa aamuisin Katarinavägeniä pitkin kohti Slussenia, sama maisema pysäyttää minut joka kerta. Se puoli minuuttia on yksi aamun suosikkihetkistäni. Kauniina aamuina pystyn onneksi venyttämään puoliminuuttistani pidemmälle, sillä silloin viiletän pinkeissä lenkkareissani rantaviivaa pitkin töihin kuin mikäkin storstadstjej. Slussenin kohdalla sama katusoittaja soittaa joka aamu harmonikkaa ja ilmassa tuoksuu meri. Turistit eivät vielä ole ehtineet täyttämään vanhan kaupungin kapeita katuja. Silloin ajattelen, että Tukholman täytyy olla maailman kaunein kaupunki.

Samoja maisemia voi muuten ihastella myös Tukholman kiinnostavimman valokuvamuseon kesäterassilta ja kahvilasta sekä kaupungin ihanimmasta kasvisravintolasta. Yksi syy lisää rakastaa Fotografiskaa ja Hermansia.

 

Enää viikko, niin on aika heittää hyvästit kämppiksille ja pienelle näköalahuoneelleni Tukholmassa. Käynnissä on parhaillaan kuumeinen asunnon metsästys ensi syksyä varten. Vaikka työmatka muuttuu ja ikkunasta näkyy parin kuukauden päästä todennäköisesti jotain ihan muuta, tämä maisema pysyy mielessäni kirkkaana.

Ei tarvitse kuin sulkea silmät ja ajatella Tukholmaa.

Suhteet Oma elämä Ajattelin tänään