Mitä on luksus?
Sain pari viikkoa sitten mielenkiintoisen viestin blogini sähköpostiin. Siinä minua pyydettiin kertomaan ajatuksiani luksuksesta ja brändeistä. Näitä ’älynväläyksiäni’ voi bongailla käsittääkseni huomisen Turun Sanomien Extra-liitteen jutun osana. Mahtavaa, että viikkolehdetkin ottavat ajoittain tällaisia lifestyle-juttuja sivuilleen!
Jos siis käsiisi sattuu eksymään kyseinen lehti, taitaa sieltä myös löytyä parempi kuva tästä naamasta. Luin tekstiluonnoksen, mutta en ole itsekään nähnyt vielä valmista juttua, joten en tiedä
lopputuloksesta ;)Se, samoin kuin tämä teksti keskittyy tarkastelemaan vain tätä yhtä luksuksen ilmentymää. Pitää muistaa, että elämässä on paljon muitakin luksus-asioita. Itse olen koonnut kirjoa aina leipomisesta ja kauniista kesäpäivistä laukkuihin ja muihin asusteisiin ihan oman Luksusta on -tunnisteen alle.
Jouduinkin ennen toimittajan tapaamista ottamaan etäisyyttä (tai ainakin yritin) aiheeseen ja miettimään vähän, mistä luksuksessa ja omassa merkkihulluudessani on kyse.
Tulin siihen tulokseen, että ensinnäkin luksus on melko henkilökohtainen asia. Mitä itse kokee mielekkääksi ja arvostaa – mille on valmis uhraamaan aikaa ja vaivaa. Toiselle se voi olla laukku, toiselle äänenvahvistin tai lähiruoka.
Mikä on luksuksen määritelmä ja mikä sinulle on luksusta? Mitä on tämä kummallinen ’seuraleikki’?
Minulle luksus kiteytyy voimakkaimmin – yllättäen – muodissa. Laukut, asusteet, muotikirjat, kosmetiikka ja muotitalojen luomukset.
Kuitenkin järkikin sanoo, että merkki ja kallis hinta eivät välttämättä aina ole takeita laadusta tai kestävyydestä ja vyö on vain vyö. Herää kysymys, mistä on kysymys? Olisiko mielikuvilla ja taitavalla brändäyksellä tekemistä tässä ja mikä tekee toisesta merkistä halutumman kuin toisesta? Ostanko tuotetta vai mielikuvaa? Miten paljon liikkeiden kaunis esillepano, erinomainen palvelu ja kauniisti pakatut ostokset vaikuttavat ostopäätökseen? Ja jos kokemus ei vastaa oletettua, aiheuttaa sekin tunteita.
Onko rajoitettu saatavuus se juttu? Suomeenkin on rantautunut jo paljon paremmin luksus-määritelmän täyttäviä tuotteita. Onko saatavuuden paraneminen ilo vai katoaako eksklusiivisuus?
Monilla esim. tietty laukku saa sydämen pamppailemaan ja adrenaliinin kuohumaan, mutta miksi laittaa isoja summia yhteen tavaraan? Onko se itsensä vai muiden miellyttämistä?
Itse koen sen hemmotteluksi ja palkitsemiseksi. Kunhan saan ensin laskut, asuntolainan ja elämisen maksettua sekä voisin lähteä reissuihinkin aina silloin tällöin. Toki elämäntilanteet vaihtelevat – minulla ei ole ensinnäkään lapsia, autoa, en käy päivittäin ulkona syömässä tai bailaa joka viikonloppu. Pitää myös muistaa, että pelkkä mahdollisuus tämän tason valintoihin on jo itsessään yleellisyyttä.
Minulle merkkituotteiden hankkiminen pohjautuu myös muodin ihailuun. On ilo kerätä tämän alan eri talojen tarinoita ja ikonisia juttuja. En pukeudu päästä varpaisiin merkkivaatteisiin, eikä se ole tarkoituskaan. Ostan paljon vaatteita Zarasta, Selectediltä, Uniqlolta ja H&M:ltä.
En osta kauluspaitaa vain sen takia, että se on jonkin merkin. Luksustuotteet/merkkituotteet ovat piste i:n päälle – vaatekaapin suola. Ja jos ostan kalliimpia vaatteita, pitää niissä olla se jokin juttu tai sen pitää olla klassisempi. Rakastan myös bongailla tällaisia löytöjä aleista.
Pidän varsinkin laukuista ja asusteista, koska niille on eniten käyttöä ja ne myös kestävät paremmin. Kuten aiemmin sanoin, se mikä on luksusta, on pitkälti henkilökohtainen käsite. Samoin se, paljonko siitä on valmis maksamaan. En maksaisi neuleesta tonnia, koska sillä saa hyvän laukun. En maksaisi Suomessa paidasta 150 euroa, koska sillä saa esim. alesta jo melkein Pradan vastaavan ja se merkitsee minulle enemmän.
Entäpä mikä on liikaa, kasvaako nälkä syödessä? Joskus tietyn summan maksanut laukku oli hampaiden kiristyksen takana ja nyt tupla siitäkin on ihan ok, koska sen se maksaa.Olemmeko mainonnan uhreja? Blogimaailman haavelistat ja ostosten esittelyt voivat ’aavistuksen’ hämärtää tätä näkemystä 🙂
No niin, tässä joitakin minun ajatuksiani – aika pyyhkiä pölyjä kristallivitriinistä. Olisi erittäin kiva kuulla myös teidän ajatuksianne, sillä niitä on varmasti monenlaisia 😉 Mikä merkki tai tuote edustaa sinulle luksusta vai tuleeko luksus jostain aivan muusta. Tai kenties molemmista?