Editorial Photo Shoot for Profil Magazine

Client: www.profilmag.ch

Photographer and Hair: www.enzodicaprio.ch

Makeup: Michelle Fischer

Paikka: Theatre de Vidy Lausannessa

 

profil4.jpg

 

Tiedäthän sen kävän mutta samalla niin kivan tilanteen, kun yöllä ei melkein saa ollenkaan nukutuksi, koska seuraava päivä olisi niin kutkuttava! Olin aivan pähkinänä näistä kuvauksista. Hiuksenikin oltiin värjätty takaisin kuparisiksi. Viime kuvauksista jääneet dip and dye -hiukset eivat saaneet kasvojani samalla tavoin hehkumaan kuin kupariset sävyt tapaavat tehdä tällaisille kuolonkalpeille nassuille.

 

Ensimäinen pähkinä-syy: Kyseessä olisi kahdeksan sivun editorial -kuvaus mielestäni erittain lupaavalta vaikuttavalle lehdelle, sveitsilaiselle Profil Magazinelle. Minulla olisi option  kannesta, mikä olisi toinen lehti,  jossa nimen alla olisi minun naamani. (Jonain päivänä vielä totun ajatukseen.)

 

profil1.jpg

Ja voilà, Emma-kansihan siitä tuli! Koska haluan tässä blogissani kertoa mallin työstäni mahdollisimman rehellisesti, niin arvaapa ajatukseni tämän kannen nähtyani. He päätyivat tähän?! Okeiokei, yritän ymmärtää ja puolustaa itseäni: asiakas oli minuun enemman kuin tyytyväinen. Mode Gourmande tarkoittaa leikkisää, keimalevaa muotia. Ehkä tämä kuva sopii otsikkoon kuin sherry mummolle iltaisin. Sanoisin, etta katseeni pysähtyisi lehtikioskissa tähän kanteen, täysin erilainen kuin kaikki muut. Mutta putain, duckafacehan se on, ei siitä pääse yli tai ympäri!

 

profiil2.jpg

”Voitko istua korissa, mutta älä oikeasti istu, se ei pidä painoa ollenkaan.” Päivän lihastreeni, check.

 

profil3.jpg

 

Toinen syy pähkinäfiiliksiin: Kuvaukset olisivat teatterissa ja poseeraisin suurten inspiroivien kukka-asetelmien keskellä.

Meikkaaja-Michelle Diorin tiimistä oli kiidätetty paikalle Zürichista. Itselleni Diorin tuotteet eivät kovin tuttuja ennestaan olleet. Kokemusta on vain Diorshow-ripsiväristä (ei tee minulle ihmeitä, hinta-laatusuhde ei kohdallaan), neljän värin luomiväripaletista (pidin paljon, mutta hukkui ennen aikojaan jonnekin) ja suihkutettavasta meikkivoiteesta (pakkohan sitä oli kokeilla! No ei toiminut. Paitsi jos haluaa peittävyyttä myös hiuksiin ja vaatteisiin.) Meikin Michelle aloitti yleellisiltä tuntuvilla ja tuoksuvilla kasvopuhdistuksella ja hieronnalla. Kuvauksissa minulle halutaan aina ”kevyt” pohja, jonka Michelle rakensi Diorin BB-creamilla. Tuoksu on herkullinen, mutta miinusta ainoastaan 10-15 suojakertoimesta. Tämä haamu tarttuu lähinna 25—> suojakertoimen sisältäviin tuotteisiin. Toinen vieläkin ajatuksia kutkuttava tuote oli Diorskin Rosy Glow -poskipuna. Tämä rasia sisältää nimeomaan hehkua. Siis mullahan ei tarpeeksi vaaleanpunaisia puuterisia poskipunia ole…

Meikistä ei kevyttä päivämeikkiä tullut, violetin sävyiset smoky-eyet sain kontrastina kupariseen tukkaani ja sointumaan kauniiden kukkien kanssa.

Italialainen kuvaajani Enzo on myös kampaaja ja hänella on oma salon Neuchâtelin kaupungissa. Yleensä hän kuvauksissaan tekee itse myös tukan, lopputulos on ainakin juur prikalleen mitä hän haluaakin. En näe siinä muuta kuin hyötypuolia, peilin kautta Enzo voi kuvaajana tutkiskella lisää mallin energiaa ja kasvoja hiuksia väkerrellessä. Ja nyt haluttiin isoa tukkaa! Enzo on kotoisin Napolista, missä mikään ei ole koskaan liikaa!

Asusteiden rivi oli vaikuttava. Koko teatterisali tuoksui (kukkien lisäksi) Melissa -kengiltä. Eniten rakastunut asustevalintoihin taisi olla itse stylisti Marie. Marie on brandipalvoja. Tunnistin jo kaukaa hänen himoitsevani pääkallosormuksen (Merci beaucoup! C’est Alexander McQueen!) Loppupäivästä hän kietoi palelevan minun ympärille huivinsa (Voila ma cherie. C’est Louis Vuitton!) Jos kerroin absolutement rakastavani päälleni neuloilla kiristettavaa mekkoa, sain vastaukseksi ällistyttavan silmissä asti hehkuvan hymyn ja selitykseksihän riitti: ”C’est Dior.”

Jos joku joskus vielä sanoo minulle mallin työn olevan lastenleikkiä, glamouria ja kevyttä puuhaa niin rutistan hänen sipsipussinsa atomin kokoiseksi palloksi ja annan luunapin. Kuvauspäivinä ei paljon muita suunnitelmia kalenteriin kannata tehdä, kuvaukset hoidetaan loppuun, vaikka alunperin luvattu kahdeksan tunnin työpäivä venyisi yli 12tuntiseksi.  Mallin täytyy pitää energiat ylhäällä, vaikka päivä alkaa sellaisella kahden tunnin istumisella meikki -ja hiusartistin työskennellessä. Hiuksia väkertäessa ei paljon mallin tulevasta hiustenkohtalosta välitetä, se on kuumia rautoja, lakkaa ja tupeerauskampoja. Sitten talvipäivänä malli puetaan pieniin mekkoihin, kesäisin talvivaatteisiin. Palelen läpi koko päivän.Vihdoinkin kuvaajan eteen päästyä on vielä tiedossa oikean valaisuksen löytäminen. Meikkaaja juoksee kameran eteen asettelemaan hiuksia ja hipaisemaan hieman kiiltoa huuliin. Näissä kuvauksissa oli viela lisäksi floristi, joka muutti asetelman täysin joka asunvaihdon välissä (koko spectacle hajosi sanonko minkä päreiksi muutaman kerran, mutta vain kerran sain mini-puun selkääni. Floristin työtä oli lumoavaa seurata. Hänen työkalunsa, kukat ja nurmikkopalat, täyttivat lavasta noin kolmasosan ja hän juoksi koko päivän luoden taakseni mahdollisimman harmoonista,  mutta mielenkiintoista asetelmaa. C’est vraiment jolie huokailin hänelle monesti hänen hiippailessa lisämään kukkia ympärilleni, vaikka kamera olikin jo täydessa vauhdissa.)

Mutta vihdoin malli saa luoda hieman magiaa filmirullalle tietokoneen näytölle. Ensimäisellä klikkauksella hän  alkaa inspiroimaan kuvaajaa ja tavoitteena on saada kuvaaja seuraamaan mallia, eikä toistepäin. Klikklikklik. Kuvissa en halua näyttaa peruskauniilta. Haluan näyttää kiinnostavalta, luoda uusia ajatuksia kauneudesta ja keskeyttää lukijan sivunselailut. Kuten jo aikaisemassa tekstissä kerroin, vanhana teatterilaisena kameran edessä ei ole Emma, vaan joku toinen nainen. Haluan kuvien kertovan sen katsojalle tarinan, joka käy ilmi vaikka ei sitä kahta sekuntia enempää katsoisi.

En todellakaan halua kuulostaa narisevalta mallin työstä kertoessani. Mutta haluan kertoa totuuden päivien kulusta ja silti todeta, kuinka jokaisen kuvausten jälkeen oloni on kuin teatterin lavalta poistuessani ja minulla on ollut uskomaton päivä, kuinka olen tavannut niin paljon uusia ja luovia ihmisiä. Jokainen kuvauspäivä on seikkailu.

 

profil.jpg

”Pidä mekosta kiinni niin etta se pysyy muodossaan. Heitä jättimäinen huivi ilmaan, ota poseeraus ja huuda profiilissa. Varovasti, älä kaadu!” (voisin kirjoittaa postauksen mun kömpelyydestä)

profil8.jpg

Tämä oli päivän viimeinen kuva. Kuvausjärjestäjällä ja stylistillä ei ollut ideaa kuvan energiasta ja moodista. Annoin siis kaikkea. Koska minä tiedän tämän olevan se viimeiseksi kuvattu asu, näen itseni kuvassa to-del-la väsyneen näköisenä, meikki moneen kertaan korjattuna, naama tuntui kuin siinä olisi 5 eri meikkiä päällekkain. Selkää pitkin valui kylmä vesi, joka piti hiukseni wetlookissa. Ei siis ihme, etta antamani mood lähti hieman synkemmälle linjalle

 

profil7.jpg

Tämän kirkkaanpunaisen Lanvinin päälle saatuani sisäinen trophy wife heräsi eloon. Askeleeni muuttui arvokkaammaksi ja sisäiset silikonitissini ja kasvojenkohotus poksahtivat esille. Päässäni kehittyi tarina miestennielijästä, jolla on jo hieman harmaahapistunut, mutta karismaattinen ja vaikutusvaltainen mies. Joka viikonloppuisissa puutarhajuhlissa vaimon mieleen ovat erityisesti (liian-monent-kuohuviinilasillisten lisäksi) kartanoiden puutarhurit..

Ja jos lehden kansi sai mieleni järkkymään, niin tämän nähtyäni poskiini nousi varmasti kuvan mekon väriset morkkispunapallot. Kuvaustilanteessa hulluttelin ja leikin Enzon kanssa, elin vamppi-naiseni kukka-asetelman kokoisessa  maailmassa. No tosiaan, tämä olkoon täydellinen potretti siitä naisesta!

 

profil6.jpg

Who wore it better? http://hollywoodlife.com/2013/03/28/zoe-saldana-kim-kardashian-same-dress-lanvin-pregnant/ Jos olisin saanut valita yhden mekon itselleni, olisi se ollut ehdottomasti tämä mekko.

 

profil5.jpg

Tai ehkä sittenkin tämä Versacen valkoinen-hippi-pitsi unelma. Otan molemmat!

 

Mitä mieltä olette kuvista? Huomaatko jonkinlaista eroa suomalaisten lehtien editorial kuviin verrattuna, osaisitko kuvitella tällaista kuvatarinaa jossain suomalaisessa muotilehdessä, vai miellyttääkö suomalaisia aina hieman minimalistisempi vaihtoehto? Ihastuttiko joku asu erityisesti? Onko lukijoiden joukossa floristeja, jolla myös kokemusta kuvauksissa työskentelystä?  

 

Bisous et soleil en Finlande!

xx

 

 

 

 

 

 

 

Muoti Hiukset Meikki Trendit

Editorial Photo Shoot with Rainer Suck

Kuvaaja:  www.rainersuck.com

Style: www.seamdesign.ch

Makeup: www.zalinawalchinmakeup.com

Paikka: Zürich

Päivä: 26. maaliskuuta 2013

 

rainer_suck.jpg

Preview from the shoot

 

 

Kello herätti valmistautumaan jännään päivään aamukuudelta. Pelastus näissä aikaisissa aamuissa on, etta aikaa ei tarvita meikin tekoon: kuvauksiin saavutaan aina suihkunraikkaana, kroppa ja kasvot hyvin kosteutettuina. Junamatka Genevestä Zürichiin kestää lähes kolme tuntia, mutta matkan aikana on ihana syödä kotona väsätty aamupala, nauttia vihreää teetä isosta termospullosta, lukea kirjaa, nauttia kauneusunet, jos uskomattomilta maisemilta malttaa silmänsa ummistaa. Naapurituolista loytyy helposti juttuseuraa, jos vähänkin rohkaisee hymyn tapaisella.

Zürichissa satoi lunta. Maaliskuun lopussa! Viime vuonna tähän aikaan tallustelin hameissa ja t-paidoissa. (Kuohuviinipicnikkien odotus on suunnaton..!) Kuvaaja haki minut asemalta, tällä kertaa ei tarvinnut yksin suunnistaa ja seikkailla kuvauspaikkoihin (joihin en koskaan löytäisi ilman iPhonen mapseja..) Kysyin häneltä varovasti, onkohan kyseessa studiokuvaukset, vai kuvataanko myos ulkona. Vastaukseksi sain kauhistuneen naurun ja lupauksen pysyä sisätiloissa. Huhhuh, vaikka ulkokuvauksissa mielestäni on aina jotain maagista studiokuvauksiin verrattuna. Autossa sain hieman tutustua Raineriin, saksansveitsilaiseen kuvaajaani. Kaikella rakkaudella, Rainer ajoi kuin pikkupoika, joka unelmoi rallikuskin ammatista. Hänen naurunsa on sellainen, jota haluaisi äänittää.

Paikalle kurvatessa studiossa oli jo valmiusasennoissa meikkaaja ja kampaaja Zalina Walchin sekä suunnittelija Sibyl Kuhn-Lahn. Ensin ihailin hetken Sibylin kanssa tulevia vaatteita, joista voisin valita jokaikisen vaattekaappiani täyttämään. Sibyl käsitteli jokaista vaatettaan kuin rakasta lastaan ja kertoi mallistostaan innokkaasti. Rekissä oli myös muutaman toisen sveitsisläisen suunnittelijan vaatteita, mutta Sibylin vaatteet tunnisti niiden joukosta helposti. Jos maailmassa olisi punk-keijuja (tai mistä sitä tietää) niin he pukeutuisivat Sibylin vaatteisiin, kevyet kankaat ja roikkuvat höyhen -ja huivipalat olisivat heidän mieleensä.

Meikkaaja-hiustaitelija Zalina halusi tehdä minulle afron. Hän ei ollut koskaan ennen tehnyt afrokampausta. Melkein meinasin heittää kommenttia afron tekemisen luonnollisuudesta suomalaiseen littanalättänä hiuksiin, mutta nielin mielipiteeni ja kerroin hymyillen viime afrokokemuksestani. Siinä tosiaan vierähtää hetki, jolla tarkoitan kahden ihmiseen väsäämänä reippaasti yli kahta tuntia. Sormeni hakeutuivat hiusteni latvoihin ja pään sisälläni pyysin hiuksiltani anteeksi: he tulisivat kärsimään. Mutta kuten isosiskoni tapasi sanoa nuorempana kulmakarvoja nyppiessään, kauneudesta täytyy kärsiä.

Siinä tosiaan istuin hetkisen. Rainer hyppi ympärillä adhdpupun tavoin napsien back stage kuvia, juoksi postaamaan Facebookiin ja välillä heitti kiljuen (kyllä) syliini pöydällä kauniisti asetetun turkisasusteen. Terveellisen lounaan jälkeen (sain salaatin ja voileipipä! ironista kyllä, malleille on kuvauksissa liian usein tarjolla sipsejä, pizzaa, cokista.. Tämähän on kivaa, jos kuvauksia on kerran viikossa, mutta kuvittele tällainen ruokatarjoilu jos työskentelee neljänä päivänä viikossa?) Sibyl asettui myös pääni ympärille afrokiharoita väsäämään.

KidutusAfrokampaus hiuksiini toteutettiin seuraavasti: Otetaan noin kymmenen hiuksen osio, joka kierretään suuren avonaisen pinnin ympärille kahdeksikon muotoisesti. Pinni suljetaan ja kuummennetaan suoristusraudalla. Joskus väliin voi heittää vielä vähän hiuslakkaa ennen suoristusraudan painamista. 

 

img_2028.jpg

Meikiksi Zalina teki kissamaiset smoky-eyet tuomaan asennetta kevyisiin ja romanttisiin vaatteisiin. Meikkipohja oli lähes olematon, että pisamani eivät peity pakkeliin. Huulet jätettiin alkukuvauksissa vaaleiksi, mutta viimeisissä kuvissa oltiin jo siirrytty tumman luumun sävyihin.

(Työskentelen myös Toni & Guy kampaamossa, jossa supertaitavat kolleegani hoitavat kuvauksista traumatisoidut hiukseni ihanilla naamioilla. Hiusten pelastaminen kesti seuraavana päivänä lähes yhtä kauan kuin itse hiustuhon tekeminen: kolleegani pesi hiukseni ja jätti hiusnaamion ensin puoleksi tunniksi päähän siksi aikaa kun työskentelin asiakkaiden kanssa. Sitten istuin toiset yli puolituntia lämpökoneen alla, maski päässä. Noin tunnin päästä tästä Elodie kolleegani oli vapaa asiakkaista ja ehti huuhtelemaan naamion pois, föönaamaan hiukseni SP:n Luxoilin avulla, jota hän taisi pumpata puolipitkiin hiuksiini lähes puoli pulloa (saatan joskus sortua liioitteluun.) Mutta tämän naamioupotuksen jälkeen hiukseni olivat taas niin pehmeät etten malttanut olla hipelöimättä niitä valehtelematta ihan koko ajan! Elodie todellakin ansaitsi cafe latten ja appelsiini-tummaa suklaata kiitokseksi.)

 

img_2044.jpg

Olin saapunut kuvauksiin ennen klo 11 ja itse kuvaamaan pääsimme puoli neljältä. Meillä olisi 2,5 tuntia aikaa kuvata kaikki Sibylin haluamat asut. No problem, tunsin oloni varmaksi ja uskoin Rainerin olevan itsevarma kuvaaja. Yhdessä teimme asun noin kahdessa minuutissa. Joidenkin kuvaajien kanssa, varsinkin jos lehden työntekijä on myös paikalla, kuvaukset saattaa tuntua synnytykseltä (tähän varmaan äiti-lukijoilla on heittää muutama kommentti) sillä ensin kuvaaja etsii valaistuksen, jota sitten lehden työntekijän kanssa mietitään ja kokeillaan uudestaan, sitten otetaan kuvia, joita vielä katsotaan ja mietitään yhdessä ja päätetään sillä hetkellä mitä kuvaa luultavasti lehdessä käytettäisiin. Yleensä kuvaajalla ja lehden työntekijällä saattaa olla hyvinkin eri käsitys mikä on kaunista ja mitä etsitään. Lehden työntekijän täytyy ajatella kaupallisuutta ja myymistä. Mutta sitä tämä on, mallin työ on paljon istumista, kärsivällisesti odottamista, kahden eri neuvojen kuuntelemista ja sitten annan ensiklikkauksella täydellisen otoksen. Oh la-là! 

Rainer Suckin kuvaukset olivat yhdet monista lempikuvauksistani. Suurin syy taisi olla minun ja Rainerin yhteys, taitava meikkaaja ja aivan ihana suunnitelija. Tiimin toimivuus on siis kaiken A ja O. On ilo ja helpompaa esitellä vaatteita, joihin itse ihastuu, sillä kuvaustilanteessa käteni hakeutuvat kankaisiin ihailevin ottein, leikin niillä ja todella pidän huolen, että näytän niiden parhaimmat puolet. Mallin työ on näyttelemistä ja heittäytymistä, mikä onkin siinä parasta. Jollei valmiiden kuvien näkemistä lasketa! Näistä kuvauksista en vielä ylläolevan preview -kuvan lisäksi ole todistusaineistoa nähnyt. Kuten jo sanoin, mallin työ on odottamista. 😉

 

Haluaisin kiittää seuraavia suuresta tuesta blogitekstin kirjoituksen aikana. Ilman teitä kirjoitus ei olisi tuntunut yhtään näin makealta:

img_2103.jpg

Boréo -kahvila ja sen riittävän suuret americanot sekä sticky dattel-ginger keksit. Uskallan mainostaa lempikekseikseni. Siis kaikista maailman kekseistä. Kaikista.

 

img_2115.jpg

Starbucks ja sen (riittävän suuret) non-fat cappuchinot

 

img_2105.jpg

Vääryyksiä ja kepposiakin tuli koettua. Niin keskittynyt olin näppäimistöni naputteluun, etten lähes huomannut kuvassa näkyvää keksinmuru-varasta. 

Tiukan harkinnan jälkeen annoin muurahaisen jatkaa matkaansa. Kera keksinmurun.

 

Bisous, 

Emma xx

 

 

 

 

 

 

 

Muoti Hiukset Meikki Trendit