Aikaa olennaiseen: Citymarketin ruoan verkkokauppa
Tuossa aiemmassa aikaa olennaiseen -postauksessani mainitsin jo, että käytämme aktiivisesti Citymarketin ruoan verkkokauppaa. Ajattelin vielä keräillä tähän liittyviä ajatuksia ihan omaksi postauksekseen, jos se vaikka jotakuta palveluun tutustumatonta kiinnostaisi.
Citymarketin ruoan verkkokaupasta saa ostettua kaikkia perustarvikkeita mitä muutenkin ruokakaupasta ostaisi: leipää, vihanneksia, karkkia, pakasteita, lihaa, maitoa, jauhoja, vessapaperia, shampoota, vaippoja, vauvanruokia ym. ym. Tuotteet lisätään ostoskoriin joko kappaleittain tai punnitustuotteissa aina puoli kiloa kerrallaan. Jos joku tuote on loppunut, se pyritään korvaamaan vastaavalla tuotteella (ellei tätä ole erikseen kieltänyt). Kun tuotteet toimitetaan, käydään läpi lista puuttuvista ja vaihdetuista tuotteista. Vaihdettujen osalta voi kaupat perua jos tuotteet eivät miellytä.
Tilatut tuotteet toimitetaan omalle kotiovelle ja toimitukseen saa valita itselle sopivimman kahden-kolmen tunnin aikavälin arkena 9-21 väliltä (sillä varauksella, että kyseinen aika on vielä vapaa), launtaina toimituksia on 9-15. Normaalisti toimitusmaksu on 9,90 € (ei olla maksettu tätä vielä kertaakaan). Toimitusalueena on pääkaupunkiseutu.
Tässä joitain plussia ja miinuksia palvelun käytössä, osa näistä on toki ihan yleisiä ruoan verkko-ostamiseen liittyviä seikkoja:
Plussia
+ Aikaa säästyy kun ei itse tarvitse mennä kauppaan eli normaalisti matkoihin, ruokien keräilyyn ja kassalla jonottamiseen kuluva aika säästyy.
+ Ei tarvitse itse roudata niitä kasseja kuin eteisestä keittiöön (tai kai ne kantais ne ihan jääkaapin viereenkin jos oikein kauniisti pyytäisi).
+ Ilmaisen toimituksen kampanjoja yli 130 € tilauksista on nyt meidän seurannan mukaan ollut pian puoli vuotta. Parhaillaan meneillään olevalla kampanjalla yli 130 €ostokset toimitetaan ilmaiseksi maaliskuun loppuun asti.
+ Palveluun voi tallentaa ostoskoreja. Samaan tilaukseen voi lisätä useamman tallennetun korin. Itse olen tehnyt tuonne valmiiksi yhden peruskorin, jossa on maidot, leivät, jogurtit, vaipat, vessapaperit ym. Ja sitten olen koonnut viikottaisia koreja valmiiden viikkoruokalistojen mukaan. Taas säästyy aikaa :).
Miinuksia
– Tuotteita ei saa lisättyä enää vahvistettuun tilaukseen, vaikka keräily alkaisi vaikka parin päivän päästä. Tähän on kai tulossa jossain kohdin muutos niin, että tuotelisäyksiä saa tehtyä ennen kuin keräily on alkanut. JEEEE! Ei tarvii sit enää olla niin paniikissa sen tilausvahvistuksen kanssa, nyt olen siinä kohdin aina ihan hermona: onko siellä nyt VARMASTI kaikki.
– Tuotteiden korvauksessa tehdään joskus pieniä kömmähdyksiä. Esim. Pirkan kevytmaito saatetaan korvata Pirkan rasvattomalla maidolla eikä esim valion kevytmaidolla. Pikkujuttuja.
– Tuotemuutoslista on joskus puutteellinen ja epäselvä. Tilauksesta puuttuu toisinaan tuotteita, joita ei mainita muutoslistalla. Tai vaihtoehtoisesti näissä tapauksissa tilaukset kerätään huolimattomasti.
– Ei kovin houkuttelevia tuotetarjouksia. Tarjoukset perustuvat yleensä siihen, että ostaa useamman tuotteen ja alennus voi silti olla tyyliin 8 %. Esim. lohta ei ole IKINÄ ollut alennuksessa (heh, lohialennukset on mulle aina ollut jotenkin se juttu :D ). Toisaalta se ilmainen toimitus on kyllä hyvin jees alennus ja riittää houkuttelemaan meitsin ostoksille (edellisvkloppuna mies kävi ihan kaupassa lohialennuksen perässä ja sitten se pirun fisu oli loppu. Okei, kävi kaupassa myös sen takia, että perjantaina ei saanut enää lauantaitoimitusta).
– Tallennettuja ostoskoreja ei saa muokattua mitenkään kätevästi. Tarvii aina tallentaa uudella nimellä ja poistaa vanha.
– Tuotteiden lisääminen takkuaa hieman tietyin osin: jos haluaa useamman kuin yhden samaa tuotetta, tarvitsee klikkailla tosi rauhallisesti. Vaikka sivu näyttäisi jo hetken, että on valinnut kaksi tuotetta, saattaa se lukumäärä pompata takaisin ykköseen.
– Punnitustuotteita ei saa pienempää määrää kuin puoli kiloa.
– Tuotteiden selaaminen on aika hidasta kun sivuilla ei ole samantyyppistä logiikkaa kuin kaupan hyllyllä. Esim kanatuotteita ei saa järjestettyä niin, että yhdessä kohdin olisi suikaleet, toisessa fileet ja kolmannessa koivet. Harmituksena on myös, että oletuksena lajittelu on suosituimmuuden mukaan, mikä tarkoittaa tietty sitä, että se järjestys vaihtelee koko ajan. Itse valitsen tuohon aina erikseen lajittelun nimen mukaan niin saa saman merkin tuotteet peräkanaa. Tässä kuitenkin haasteena on, että nimet on välillä kirjoitettu aika mielikuvituksekkaasti ja osassa se valmistajan nimi puuttuu.
– Tuotteita on joskus loppunut ja suunnitelmia ei pääse muuttamaan ostotilanteessa. Eli pitää olla joustava ja esim. lisätä jotain ekstratuotteita mukaan niin, että pärjää vaikka jotain jää pois. Esim. tällaisena suklaahirmuna pitää tilauksessa olla aina yksi ekstralevy, että pärjää vaikka se fazerin sininen ei tällä kertaa tulisikaan. Vaikka tuotteita korvataan, ei kerääjä tietenkään osaa korvata niitä siten kuin itse korvaisi, eli fazerin sinistä ei käsittääkseni korvata muilla suklailla, vaikka itse voisinkin olla ihan tyytyväinen fazerin punaiseen :D.
– Tavarat ovat ihan sekalaisesti kasseissa: samassa kassissa voi olla jauhoja, deodorantteja, lihatuotteita ja vihanneksia. Tämä hankaloittaa ja hidastaa kassien purkamista. Itselläni tapana on pakata kassit kaupassa niin, että pakasteet ja liha+maitotuotteet ovat yhdessä, vihannekset + virvoitusjuomat kimpassa ja kuivatarvikkeet ym mikä ei vaadi viilennystä kimpassa. Kassit pakkaan täyteen ja noita kolmeakin yhdistellään jos tuotteita on vähän. En sano, että asiat täytyisi pakata juuri minun tavallani, mutta joku logiikka sitä voisi kuitenkin olla. Tämä nykyinen tapa on jotenkin… niin… sotkuinen.
Sitten vielä yksi kehitysehdotus: Miksei palvelusta voisi samalla tilata myös käyttötavaraa. Kyse on kuitenkin supermarketista niin miksi mukana ei voisi olla joitain valikoituja käyttötavaratuotteita, kuten pieniä kodinkoneita (meitsi tarviis sauvasekoittimen), vauvan vaatteita (näihin sortuisin taatusti), sukkia ym sellaisia vaatteita, joita ei tarvii sovitella jne. Siis ymmärrän, että logistisesti esim. telkkareiden roudaus olisi hankalaa, mutta entä tuollaiset pienemmät tuotteet.
Vaikka miinuslista on paljon pidempi kuin plussalista, niin noi plussalistan jutut on sen verran isoja ja houkuttelevia, että kyllä meillä vaan käytetään tuota palvelua liki joka viikko. Jos ilmaisen toimituksen tarjoukset loppuisivat, alettaisiin meillä varmaan jonkin verran käymään myös ihan kaupassa. 9,90 € ei sinänsä ole mikään iso hinta siitä, että joku kerää ja kuskaa tuotteet, mutta onhan tuo silti isohko raha jos sitä ihan rahana miettii, eikä ala laskea omalle ajalle arvoa.
Ja niin, tämä ei ollut mikään yhteistyöpostaus. En harrasta sellaisia (tai siis mulle ei sellaisia tarjota, taitaa olla sen verran marginaaliblogi tää meitsin paikka :D).