raskausoireiden cocktail

Täällä on tämä viikko kärsitty erilaisista yhdistelmistä raskausoireita. On kirjoittaminenkin vähän jäänyt. Suurimpia oireita ovat olleet pahoinvointiällötys, närästys, röyhtäysten jumittuminen, ahkera vessassa ramppaaminen sekä väsymys. Raivostuttavimpia ovat näiden erilaiset yhdistelmät. Tai miltä kuulostaa tällainen: menet nukkumaan, mutta menee noin puoli tuntia että mahalaukun ilmat asettuvat niin että ei ole totaalisen tukala olo. Sitten tulee pissahätä ja pitää käydä vessassa. Nouseminen aiheuttaa sen, että ilmat menee taas mahalaukussa sekaisin ja niiden tasaantumiseen menee makuulla taas se puoli tuntia. Ja sitten tulee taas se vessahätä. Tätä sykliä kun jatkat jonkin aikaa ja useaan otteeseen päivästä niin avot. Jaa mikä gradu?

Ja tilanteet vaihtuu liki päivittäin. Niin että jos johonkin luulet keksineesi jonkun ratkaisun niin pianpa se tilanne on taas päälaellaan. Tämän viikon melko yhtenäinen teema on ollut väsymys. Sitä on ollut. Paljon. Toinen on ollut jatkuva ällö-öllötys jonka takia ei ole lainkaan ruokahaluja, mutta joka ei muuten ole mitään oksettaa-koko-ajan, vaan keskittyy lähinnä hetkiin kun on maha tyhjä tai sinne tunkee jotain. Muutamana päivänä mahalaukkuun on kerääntynyt tosi pahasti ilmaa, joka ei ole tullut oikein pois (pikkukuriositeetti: en osaa röyhtäistä tahdonalaisesti, mikä on tässä tilanteesa toii raivostuttavaa). Eilen (vai oliko edellispäivä) alkoi vaivata sellainen, että mikään normaalin kokoinen välipala ei vie nälkään liittyvää pahaaoloa, tai vie korkeintaan tunniksi. Ja kun ei mitään oikein tee mieli ja kaikkea joutuu syödä pakolla ja puoliksi yökkäillen niin jipii.

Tulipas tästä valivali, tsori. Fiksumpi jättäisi varmaan julkaisematta. Oikeasti tiedän, että varmasti löytyy sellaisia joilla on pahemmat oireet. Ja välillä mietinkin, että olenko jotenkin heikko kun nämä omat olot niin harmittaa. Että onko mulla edes oikeutta valittaa. Ja kun se ihana lopputulema odottaa siellä jossain. Ehkä. Tätä siunattua tilaa kun ei jokaiselle edes suoda niin mitä mä tässä valittamaan. Enkä mä ole edes oksentanu vielä kertaakaa (mikä on kyllä lähinnä todella korkean oksennuskynnyksen ”ansiota”). Ja saan nukkua milloin haluan (paitsi että en saa unta, ks. yllä).

Verinen vuoto jatkuu, on pysynyt aikas samana nyt yli viikon. Kipuja ei ole. Alavatsassa on kyllä paineentunnetta ja välillä vähän kummia tuntemuksia, mutta pistän ne kohdun kasvamisen ym normaalin piikkiin (eilen oli sellainen hetkellinen kreisi hetki kun ahdistuin siitä että alavatsassa tuntui painetta, kai liittyi jotenkin siihen paljonpuhuttuun kontrollin menettämiseen omasta kehosta). Nännikivut on tällä viikolla alkaneet lieventymään. Yks hassu huomio tuolla saralla: nänninympärykset on kasvaneet. Joku valveutunut minut hyvin tunteva voisi siis konkreettisesti nähdä raskauden niistä.

rv8+4

Suhteet Oma elämä Terveys

Ensimmäinen potretti

Saanko esitellä, meidän pieni kultsimussukka:

p4042786.jpgMeidän pikku ihme <3 (kyllä, pidän tätäkin pikkuista ihmeenä, vaikka hedelmöittyminen näyttäisi olevan meidän kohdallamme naurettavan helppoa: neljästä  yrityskerrasta kahdessa testiin plussa. Mutta kyllä tuo elämän syntyminen vaan on niin iso ihme, joka kerta kun se tapahtuu. Miten paljon pitää osua kohdalleen, että elämä alkaa kehittyä ja kasvaa). Okei, en osaa tulkita näitä kuvia oikein yhtään. Musta toi näyttää lähinnä sammakolta. Mutta eiköhän hän tuosta ihmismäisty tulevina viikkoina. Seuraavilla treffeillä hänen pitäisi jo näyttää ihan oikealta vauvalta. Ja silloinhan häntä kyllä kutsutaankin jo alkion sijasta sikiöksi.

Eilisessä varhaisultrassa siis kaikki oli kunnossa. Pikkuisen koko vastasi viikkoja 7+3. Ovisoireiden mukaan olisin voinut ajatella, että ikää olisi ollut pari-kolme päivää enemmänkin, mutta kun en ole edes ovista kertaakaan tikuttanut niin mistäs mä tiedän milloin tarkalleen mikäkin ovisoire tulee. Ja raskaustestejä ajatellen tämä 7+3 on itseasiassa loogisempi, silloin herkällä testillä sain hailakan plussaviivan näkyviin rv3+6. Laskettu aika olisi nyt 17.11.

Ultra oli kyllä jännittävä kokemus. Enkä reagoinut yhtään niinkuin olisin ajatellut. Kuvittelin tirauttavani kyyneleen jos toisenkin. Mutta tosipaikassa tunteet taisi olla niin voimakkaat, että melkeinpä jähmetyin. Ihan sama tapahtui omissa häissä: olin vuosia vollottanut nähdessäni häät (olin sitten itse paikalla tai katsoin jotain hömppää telkusta), mutta omissa häissä ei kyyneleet alanneetkaan virrata miestä kohdi astellessa. Kuvissa ilmeeni on vähintäänkin kummallinen. Ehkä tämä on sitten oma tapanu reagoida äärimmäisiin tunteisiin – tunteet myllää kyllä hulluna sisällä mutta eivät tule ulos. Miehen reaktiota ultraan en harmikseni nähnyt, hän jäi sen verran kauas selkäni taakse, että ei ollut näköyhteyttä. En jotenkin tajunnut/kehdannut pyytää häntä lähemmäksi ennen ultran alkua.

Konkreettisinta oli nähdä pienen sydämmen sykkivän. Ei kuulla vaan nähdä. Toki kuulimmekin sykkeen ja olihan sekin kerrassaan uskomatonta. Mutta että siinä ruudulla näkyi miten se pieni sydän sykki (sykkeenä 140), se oli mulle jotenkin konkreettisempaa. Äänihän nyt olisi voinut tulla omasta sydemmestäkin. Mutta se, että se näkyy siinä ruudulla, se oli riittävän konkreettista mullekin.

Suhteet Oma elämä