Kuukauden ikäinen tirpunen

Pikkuisemme syntymästyä tuli sunnuntaina kuluneeksi kuukausi. En oikein osaa sanoa, että voisiko tätä kommentoida että ”nyt jo” vai ”nyt vasta”. Aika kuluu jotenkin ihan omalla tavallaan kun hoitaa pienen pientä nyyttiä päivästä ja yöstä toiseen. Sitä vain huomaa yhtäkkiä, että on taas ilta. Illalla ei enää oikein muista, mitä päivän aikana on tullut tehneeksi. Oikeastaan ei ole tehnyt oikein mitään. Paitsi vaihtanut vaippaa, pumpannut, syöttänyt, sylitellyt. Aika vain kuluu jonnekin. Vielä kun oppisi, että nyt ei yksinkertaisesti tarvitsekaan ehtiä tekemään mitään (muuta kuin vaihtaa vaippaa, pumpata, syöttää ja sylitellä).

Mutta siis takaisin siihen meidän pienen pieneen linnunpoikaseemme. Kävimme tänään neuvolassa niin nyt on tuoreita ja eksakteja lukujakin tarjolla. Kuukauden (ja kahden päivän) ikäinen tirpusemme

  • painaa 2565 g (syntyessä 2000 g)
  • on 47,1 cm pitkä (syntyessä 43 cm)
  • on myös kasvattanut kupolin kokoa, päänympärys on nyt 33,2 cm (syntyessä 30,4 cm)
  • on raskausviikkoina laskettuna 37+4 ikäinen (jotenkin niin hassua, että noita raskausviikkojakin on vielä käytetty tietyissä yhteyksissä), jos hän olisi syntynyt nyt, olisi hän hätinä täysiaikaninen
  • syö äidinmaitoa päivässä keskimäärin noin 400-450 ml
  • syö 2,5-4 tunnin välein
  • jaksaa olla koko ajan enemmän valveilla sekä ilmaista mielipiteitään itkemällä
  • viihtyy hereilläollessaankin kohtalaisen hyvin omissa oloissaan (vaikka äiti ei malttaisikaan pitää häntä hetkeäkään hereilläollessa esim. kehdossa)
  • kärsii aina välillä ikävistä masuvaivoista

Kaikkinensa siis nopeasti ja hyvin on pikkuinen kasvanut ja kehittynyt. Pian hän jo muuttaa pois kotoa (okei, ehkä siihen menee vielä tovi).

Suhteet Oma elämä Ystävät ja perhe

Se samperin gradu

Se, jonka kirjoittamista oli kaksi päivää jäljellä siinä vaiheessa, kun vedet menivät ja lähdin synnytysmatkalle. Niin, ajattelin tulla kertomaan, että se on nyt sitten valmis. Ja palautettu. Pienet, eiku isot, fanfaarit tähän kohtaan! Kyl mä periaatteessa tiesin, että joskus se tulee valmistumaan, oma luonto ei antaisi periksi jättää sitä kesken. Mutta tuntuu se silti pikkaisen yllättävältä, että se oikeasti valmistui. Ja oli pirun vaikea tehdä sitä lopullista päätöstä palauttamisesta, aikaa seuraavaan palautuspäivään olisi ollut vielä useampi päivä ja tekstistä taatusti olisi löytynyt vielä kaikenlaista pientä kivaa korjattavaksi. Tällä päällä nyt ei vain niin hirveitä korjailla, lauseen lopussa ei enää välttämättä muista mitä alussa on sanottu ja ajatus harhaa muutenkin aina kesken homman. Että sai olla siis valmis nyt.

Mutta mites tätä nyt sitten juhlistaisi? Aikanaan ajattelin, että leipoisin gradun valmistumisen kunniaksi suklaamuffineita, herkuttelisin taikinalla ja lopputuotteilla. Nyt kun raskausdiabetes on jo ohi, ollut jonkin aikaa ja on tullut herkuteltua vallan alvariinsa, ei tuossa suunnitelmassa enää ole samaa erityisyyttä. Puolen minuutin ajan mielessä kävi, että nythän voisi vaikka juoda ihan holipitoisia juomia. Hylkäsin tämän vähintäänkin kahdesta syystä: a) sitten pitäisi valutella kallisarvoista maitua hukkaan ettei pikkuinen saisi elämänsä ensimmäisiä pöllyjä ja b) huomasin, että en halua rikkoa alkoholitonta putkeani. Sitä, miksi tuo holiton kausi tuntuu yhtäkkiä niin kallisarvoiselta, en oikein osaa selittää. Kenelle oikein haluan kerskua juomattomuudella? Tiedä häntä, mutta jostain syystä gradun valmistuminen ei nyt tunnu riittävältä syyltä sihauttaa holijuoma auki (Mikä sitten olisi riittävä syy, kysyn vaan? Tällä mentaliteetillahan sitä taidetaan olla absolutisteja hamaan tappiin asti. Sellaista en sentään ollut suunnitellut).

Suhteet Oma elämä Opiskelu