Kun kroppa ja mieli ei enää pysy muutosten tahdissa

Pari päivää synnytyksen jälkeen (28.9.) elämämme mullistui jälleen, kun minä lähdin kotiin ja pikkuinen siirtyi kätilöopistolle. Kävin sairaalasta kotiuduttuani kotona vaihtamassa omat vaatteet päälle (kun ne omani olivat siellä naistenklinikalla kaapin panttivankina), poikkesimme nopeasti henkkamaukassa ostamassa edes yhdet imetysliivit (lisäksi minulla oli yhdet äitiysliivit ilman kaaritukia) ja kiiruhdimme Kätilöopistolle. Perillä meille esiteltiin osasto LV37 ja pääsimme pikkuisemme luo. Pikkuinen majaili kolmepaikkaisessa huoneessa, jossa sillä hetkellä oli yksi toinenkin keskonen. Tämä kämppis majaili vielä keskoskaapissa (oli syntynytkin hirmu paljon pienempänä kuin meidän pikkuinen) ja tutustuimme hieman hänen äitiinsä.

Tuona ensimmäisenä kätilöopiston iltana äitini ja pikkuveljeni kävivät nopeasti piipahtamassa osastolla ja kävimme yhdessä syömässä lähiravintolassa. En vain millään olisi malttanut olla paikoillani, ikävä pikkuisen luo oli kova. Äitini kävi samalla reissulla hakemassa kissamme muutamaksi kuukaudeksi hoitoon, mikä myöhemmin osoittautui nappiratkaisuksi, vaikka tuona iltana koinkin huonoäitifiiliksiä, kun passitin vanhemman ”vauvamme” tylysti hoitoon uuden ilmaannuttua kuvioihin (en edes juuri silitellyt häntä kun kävin kotona vaihtamassa vaatteet, oli muka niin kiire sairaalaan. Niisk).

Ruokailun jälkeen palasimme vielä pikkuisen luo ja minä menin tekemään tuttavuutta maitohuoneen lypsykoneen kanssa. Jotain kummaa tapahtui ja maitoa alkoi ihan tosissaan tulla, hyvin hitaasti mutta varmasti. Rinnatkin tuntuivat kovin täysiltä. Pumppasin ja pumppasin, keltaista maitoa tuli hitaasti. Lopulta luovutin ja lähdimme kotiin.

Kotona yritin mennä sutjakkaasti nukkumaan, mutta mikään asento ei tuntunut hyvältä, etuvarustukseen sattui. Lopulta nousin ja aloin opetella oman käsikäyttöisen Aventin pumpun desifiointia ja käyttöä. Ja taas pumppasin ja pumppasin. Ja pumppasin ja pumppasin. Menin välillä nukkumaan ja herätessä aloitin saman ruljanssin alusta. Välillä kävin lämpimässä suihkussa hieroskelemassa. Ja pumppasin ja pumppasin. Välillä alkoi jo itku ja epätoivo tulla: tätäkö tämä äitiys nyt on, minä täällä pimeässä pumppailen ja vauvaa ei näy missään. Aamun tullen pumppasin ja pumppasin. Eihän se saalis lopulta päätä huimannut (taidettiin se sentään deseissä oikein mitata) siihen pumppaukseen nähden, mutta kyllä siinä kohdin alkoi tuntua lähinnä koomiselta että olin kysellyt kotiin niitä lääkeruiskuja joihin olin aiemmat saaliit kerännyt. Onneksi olin illalla viimeisenä ottanut mukaan kunnon kokoisen maitopullon.

Maanantaina (29.9.) aamupäivällä kiiruhdimme pikkuisen luo kättärille. Perillä odotti yllätys: meille kerrottiin, että voisimme päästä ysikerrokseen sellaiseen perhehuonetyyppiseen juttuun, jossa saisin yöpyä pienen kanssa ja mieskin saisi nukkua lattialla patjalla. Samalla vastuu pienen hoidosta siirtyisi suurelta osin minulle. Vaikka tämä kaikki toki tuntui mahtavalta mahdollisuudelta (enhän tosiaankaan halunnut olla erossa pikkuisesta), hirvitti lisääntyvä vastuu ja taas uudelle osastolle muuttaminen. Olisi tehnyt mieli kieltäytyä, vaikka tajusinkin miten upeaa asiaa meille ehdotettiin. Muutoksia alkoi vain olla liikaa lyhyen ajan sisään. En pysynyt enää perässä. Tietenkään en kieltäytynyt ja muutto vahvistui päivän kuluessa.

Maanantai-iltapäivällä lähdimme hoitamaan asioita niin, että voisimme muuttaa kättärillä pienen luo. Haimme tavarani naistenklinikalta (jossa lukkoseppä oli murtautunut kaappiini), haimme tilaamamme vaunut ja turvakaukalon Lastentarvikkeesta, pakkasimme vaatteita sun muuta tavaraa kotoa ja ostimme kaupasta kasan eväitä. Matkalla takaisin kättärille meillä oli mieheni kanssa hieman erimielisyyttä reitistä ja kun ajoimme mielestäni muutaman kilsan poispäin vauvasta, aloin vollottaa. Ja vollotin koko matkan. Sitä, miten kaikki tapahtuu niin nopeaa ettei perässä pysy. Meidän pientä keskosta (joka siis on iso keskonen ja jolla koko ajan on ollut kaikki oikein hyvin), sitä miten kesken kaikki on ja miten en ollut vielä valmis. Ja ties mitä. Itkuisuutta jatkuikin itseasiassa sitten koko viikon. Kai se oli sitä baby bluesia. Ja olin (ja olen edelleen) ihan hukassa imetyshormonieni kanssa.

Ja niin me sitten muutimme perhehuoneeseen. Minä ihan raakileena äitinä.

Suhteet Oma elämä

Ensimmäiset päivät äitinä

Jatketaanpas vielä tutulla päiväkirjameiningillä äitiyden ensipäivistä.

26.9. klo 7.30: Leijonaemo herää

Heräsin Naistenklinikan osastolta 52 aamupala-aikaan. Muistin heti, että minulle oli luvattu aamulle käynti VVO:lla katsomassa pikkuista nyyttiäni. Totesinkin herätessäni, että nyt on käytävä ripakkaan vessassa ja aamupalalla että olisin valmiina kun jollain olisi aikaa viedä minut pienen luo. Noustessani huomasin vointini hyvin heikoksi, taisi vähän pyörryttääkin. Purin hammasta ja päätin, että nyt ei pyörrytä. Menin vessaan ja aamupalalle. Olo ei ollut mikään maailman vahvin, mutta tunsin oloni leijonaemoksi, jonka on tsempattava päästäkseen pienensä luo.

Käytävillä tuli vastaan äitejä vauvojensa kanssa. Taisin aamun aikana turauttaa useammatkin itkut, liki kaikilla muilla oli omat pienet lähellään ja minä en ollut nähnyt omaa nyyttiäni kuin pariin otteeseen hyvin lyhyesti. En tiennyt yhtään, mitä hänelle kuului, miten yö oli mennyt. Ikävä oli kova. Kun olin saanut aamutoimet tehtyä, menin sänkyyni makaamaan, nyyhkin ja tuijotin silmä kovana ovea – joko sieltä pian tulisi joku jolla olisi aikaa viedä minut pienen luo.

 

26.9. noin klo 9.30: Ja siinä hän on

En muista tuota kellonaikaa tarkalleen, tuntui että meni ikuisuus, mutta eipä siinä montaa tuntia tainnut mennä. Hoitaja tuli kyselemään, haluaisinko mennä katsomaan vauvaani. Ai haluaisinko? Kyseltiin selviänkö omin jaloin. Selviän selviän, mutta saattaja voisi silti olla paikallaan (kun en edes tiennyt minne mennä). Sitten mentiin.

En tiedä mitä olin odottanut, mutta vauvojen valvontaosasto tuntui silti jotenkin erilaiselta. Sänkyjä ja monitoreita. Useita hoitajia. Siistiä ja vilkasta. Pääsin oman vauvani luo. Hän  näytti tutulta (okei, tunnistin hänet lähinnä tuuheasta tummasta tukasta ja siitä, että hänellä on nenä hieman vinossa: reppanalla oli jo syntyessään nenä poskella), mutta ei ehkä vielä omalta. Makoili omassa sängyssään, lämpöpatjan päällä. Tippa kädessä ja nenämahaletku nenästä pilkistäen. Monitorointilaitteissa kiinni. Kaikkineen hän näytti hyvinvoivalta, eikä nenämahaletkua lukuunottamatta muita laitteita juuri edes huomannut. Kaikki oli maailmassa hyvin.

 

26.9. noin klo 14: Sitten lypsyhommiin

Olin jo aamusta lähtien ollut huolissani siitä, että maidon lypsäminen pitäisi ohjeiden mukaan aloittaa kuuden tunnin sisällä synnytyksestä ja en ollut saanut pientä ohjelehtistä lukuunottamatta mitään opastusta moiseen. Joo, sen ohjelehtisen avulla olisin voinut aloittaa kokeilut, mutta kun olin jostain kuullut, että ne ihan ensitipatkin ovat pienelle kovin tärkeitä niin minulla kun ei ollut mitään keräysvälineitä millä saisin ensimaidot talteen niin en sitten uskaltanut lähteä kokeilemaan (heh, empä silloin vielä tiennyt miten pienistä ensitipoista eka lypsykerroilla oikein onkaan kyse). Ensimmäiset vuorokaudet keräilin maistiaisia pienelle nyytilleni pikkuisiin lääkeruiskuihin ja kävin laittamassa ne hänen suuhunsa. Tiedä sitten oliko näillä suurempaa merkitystä nyytille (alussa saaliit olivat luokkaa 0,1ml, myöhemmin jopa pari milliä, jotka tunnollisesti keräsin talteen), mutta itseäni ne taisivat motivoida olemaan niin ahkera, että sain maidon nousemaan. Naistenklinikalla sain myös opastuksen sähkökäyttöisen medela-pumpun käyttöön, ja tunnollisesti noin kolmen tunnin välein pumppailin vaikka saaliit näinkin jäivät kovin vaatimattomiksi.

 

Vauvanhoidon ensihetkiä

VVO:lla pääsin opettelemaan oman vauvani hoitoa: aamuisia naamanpesuja ja vaipanvaihtoa. Nenämahaletkun käyttöä ja tuttipullosta syöttämistä. Ihanat hoitajat olivat apuna ja koko ajan läsnä, vaikka hoitivatkin siinä sivussa muiden vauvoja. Kävin pienokaiseni luona päiväsaikaan aina hoitojen aikana, VVO:lla rytminä oli että hoitoja suoritettiin klo 9, 12, 15, 18, 21… Ja vanhemmat saivat osallistua näille, ajan mittaan hoitajat odottivat yhä suurempaa itsenäisyyttä. Perushoitojen lisäksi rutiiniin kuului kannustus niin sanottuun kenguruhoitoon, jossa vauva tulee ihokontaktiin liki nakuna äidin tai isän paidan alle. Voi, tämä on parasta maailmassa. Äidiksi ja isäksi kasvaminen lähti siis liikkeelle valvontaolosuhteista huolimatta heti ensipäivinä. 

Oli ikävää olla erossa vauvastaan, mutta toisaalta valvontaosasto herätti turvallisuuden tunnetta: siellä vauvani on hyvässä hoidossa, osaava henkilökunta pitää häntä jatkuvasti silmällä. Muiden vauvojen näkeminen ei tuntunut enää niin hirveältä, tiesin, että pääsen oman pienokaiseni luo seuraavan hoitokerran saapuessa.

 

28.9. klo 14: Siirto kätilöopistolle ja kotiutus

Lauantaina meille alettiin puhua vauvan siirrosta Kätilöopistolle tai Jorviin ”kasvamaan”. Siirto voisi olla sunnuntaina jos minä olisin kotiutuskunnossa: vauvalla kun oli kaikki hyvin. Olinkin lauantaina hyvinvoiva ja olin reippaasti sitä mieltä, että sunnuntaina on siirto. La-su yönä heräsin kesken yön ja menin vessaan. Tuntui, että koko sairaala keinuu, oli heikko olo. Vessassa tulivat hirmuiset horkkaväristykset. Kävin pyytämässä kuumemittarin, mikä näytti lievää alilämpöä. Hoitaja epäili, että kyseessä olisivat ihan normaalit maidonnousuun liittyvät oireet. Hieman tämä kuitenkin säikäytti. Aamulla myös verenpaineeni oli kohollaan, alapaine yli satasessa. Vauvaa oltiin kuitenkin jokatapauksessa siirtämässä kätilöopistolle, joten minusta tuntui sietämättömältä, että olisin itse joutunut jäämään osastolle. Kun mielipidettäni kotiutuksen suhteen kysyttiin, vastasin olevani valmis kotiutukseen.

Pienokainen siirrettiin kätilöopistolle ambulanssilla ja meidän oli määrä mieheni kanssa tulla autolla perässä. Jostain syystä menin aikalailla suunniltaan vauvan siirron yhteydessä: vollotin oikein kunnolla kun hänet laitettiin ambulanssiin ja auto lähti liikkeelle.  Ambulanssin katoaminen näköpiiristä tuntui fyysisenä kipuna, ihan kuin napanuora olisi katkennut vasta nyt.

Kotiutumisestani sukeutui lopulta melkoinen farssi. Olin hukannut kaappini avaimen. Sen kaapin, missä olivat vaatteeni sekä muu omaisuuteni. Avainta etsittiin isolla joukolla, mutta sitä ei löytynyt mistään. Ei auttanut muu kuin lähteä kotiin sairaalatamineissa ja hakea kamat sitten seuraavana päivänä.

Suhteet Oma elämä