Ystävällisellä käytöksellä saat parempaa palvelua

 

Huomaatko miten oma käytöksesi vaikuttaa toiseen? Kaupassa, ravintolassa, virastossa, työpaikalla. Kun hymyilet ja olet ystävällinen, kysyt kohteliaasti, pyrit selvittämään ongelman ja lopulta kiität kauniisti saat vastapuolen toimimaan samoin.

Vanha sananlasku niin metsä vastaa kun sinne huudetaan toimii tänäkin päivänä. Miksi sitten osa ihmisistä katsoo oikeudekseen olla huonolla tuulella työpaikalla ja antaa työkavereiden kärsiä hänen huonosti nukkumastaan yöstä, aamun riitelystä puolison kanssa tai bussista myöhästymisestä. Ja miksi ihmiset purkavat huonoa tuultaan vaatekaupan sovitusjonossa lapun antavalle työntekijälle, eihän se hänen vikansa ole jos jonoa on. Viimeistään kassahenkilölle on kiukuteltava jos on unohtanyt punnita tomaatit.

Mietitäänpä kuinka usein se henkilö jolle kiukuttelet on oikeasti vastuussa tapahtuneesta. Tarjoilijan vika ei ole se, jos et pidä ruoasta, hän on vaan kantanut annoksen pöytään. Jos ostamastasi näppärästä tee-se-itse-paketista puuttuu ruuvi, se on tuskin myyjän vika, paketti on koottu jossain muualla. Kun autohuollossa ei kaikki mennytkään niin kuin piti, auton sinulle luovuttanut henkilö tuskin on syyllinen siihen.

Kokeillaanko olla ystävällisiä toisille jopa silloin kun vastapuolen edustama yritys on mokannut. Väitän että tämä on se helpompi tie ratkaisuun.

Raisa

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *