#bloodnormal

Avasin aamulla läppärin ja selailin Facebookia samalla, kun kiskoin kiduksiini päivän kolmatta kahvikuppia.Yleensä feedin sisältö on aika ennalta-arvattavaa, pari poliitikon päivitystä, joissa käydään masentavaa keskustelua ja ehkä kaverin päivitys jostain palmun alta, jonne on lähdetty pakoon Suomen talvea. Tänä aamuna vastaan tuli kuitenkin jotain yllättävää, sellaista, mitä en ollut koskaan ennen nähnyt. Siis Libressen kuukautissidemainos, jossa näkyi VERTA!

https://youtube.com/watch?v=lm8vCCBaeQw

Mainos on kaunis video ja statement siitä, kuinka kuukautiset ovat normaali asia, joiden demonisoiminen pitää lopettaa. Miksi kuukautisverta ei saa näyttää televisiossa, mutta suurin piirtein jokaisesta muusta ihmisen osasta tulevaa verta saa näyttää? Miksi kuukautiset erityisesti populaarikulttuurissa, mutta myös oikeassa elämässä edelleen tekevät naisesta epäluotettavan, ailahtelevan, jopa likaisen? Miksi minäkin olen työpaikallani häpeillyt kuukautisiani ja kuljetellut kuukautissuojia hihan suojissa vessaan?

Tartuin tietysti heti mainoksen heittämään koukkuun ja menin tutkimaan Libressen nettisivua, joilla he julistavat, että naisista ei tosiaan kuukautisten aikana vuoda sinistä mysteerinestettä (Lasolia? Onko Lasol edes sinistä? Dieseliä?), vaan verta. Libressen sivuilla sanotaan, että heidän teettämänsä tutkimuksen mukaan 74 % vastaajista haluaa nähdä realistisemman kuvan kuukautisista mainoksissa. Olen superiloinen tästä kampanjasta ja Libressen halusta tehdä muutos, sillä Libressen kaltaisilla toimijoilla on todellista valtaa siihen, kuinka kuukautiset esitetään mainonnassa. Sillä on väliä, käyttävätkö he kuukautisvuotona sinistä mysteerinestettä vai punaista verenkaltaista nestettä. Se on askel eteenpäin, vaikka kuukautisvuoto ei todellakaan ole aina pelkkää kirkkaanpunaista elämännestettä.

Videosta ja nettisivujen julkistuksista huolimatta Libresse edelleen valmistaa esimerkiksi hajustettuja Duo Fresh -siteitä. Näin on, vaikka nettisivuilla on plakaati siitä, että Libresse-siteet ja -pikkuhousunsuojat eivät sisällä hajusteita (kannattaa lukea pieni präntti!). Tällaiset tuotteet viestivät, että kuukautisten aikana lettuhan vähän haiskahtaa ja kyllä sille jotain pitää tehdä.

Libresse, ihanaa, että olette mukana kuukautisten normalisoimisessa. Veren näyttäminen mainoksissa on ensimmäinen askel. Seuraava voisi olla esimerkiksi kaikkien hajustettujen tuotteiden poistaminen valikoimistanne. Mallia markkinointiinne ja yritysvastuuseen voitte ottaa esimerkiksi ihanasta kotimaisesta Lunetesta, jonka arvojen takana feministinä voin seisoa sataprosenttisesti.

<3: Laura

P.S. Oletteko muuten koskaan miettineet, miksi esim. Buffyssa tai Twilightissa vampyyrit eivät juo kuukautisverta? Sehän olisi vampyyreiden ekoteko. Ehkä seuraavaksi pitäisikin kirjoittaa ekovampyyreista nuortenkirjasarja. Eikö siinä olisi seuraavan kansainvälisen hitin ainekset?

Hyvinvointi Mieli Uutiset ja yhteiskunta
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.