Oletko ihan OK?
Matteuksen päätöstä seurata Jeesusta tulivat hänen työtoverinsa juhlimaan hänen kotiinsa. Fariseukset, jotka pitivät itseään kansan uskonnollisina johtajia, häiritsi Jeesuksen ystävyys tullimiesten ”ja muiden syntisten kanssa”. Koska publikaanit (tullimiehet) toimivat vieraan vallan hyväksi Rooman valtakunnassa ja keräsivät mm. veroja, heidän kanssaan ei pitänyt fariseusten mukaan veljeillä.
Kun fariseukset penäsivät Jeesuksen ystävyyden perusteita, Jeesus käytti profeetta Hoosean tekstiä vastauksessaan:
’Armahtavaisuutta minä tahdon, en uhrimenoja.’
Jeesukselle ei siis ole tärkeää näytämmekö ihmisten silmissä muodollisesti päteviltä ”hyviksiltä” – kuulummeko suosittuun ihmisryhmään tai olemmeko muuten omasta mielestämme kaikin puolin moitteettomia.
Hänelle uhrimenoja ja muita muotomenojen noudattamista tärkeämpää on armahtavaisuus. Ei hän ole tullut kutsumaan ja seurustelmaan niiden kanssa, jotka ovat omasta mielestään ihan OK eivätkä enää sen vuoksi tarvitse mitään. Hän on tullut niitä varten, jotka kokevat itsensä syntisiksi, epäonnistuneiksi, vaillinaisiksi, jollakin tapaa kelpaamattomiksi.
”Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat”.
Terveet ovat vielä omissa voimissaan. Omavoimaiset eivät tarvitse mielestään mitään. Eivät Jeesustakaan. He katsovat itsensä päteviksi arvottamaan muita. Lainoppineita Jeesus kehoittaa tutkimaan mitä se sana tarkoittaa että teurasuhrit eivät edusta luonnollista yhteyttä Jumalan kanssa. Kun Vanhan Testamentin aikaan lammas vietiin teuraaksi, siirrettiin jonkun synnit viattoman eläimen kannettavaksi. Mutta kun tuo ihminen oli näin vapautunut synneistään hän usein nopeasti unohti parannuksenteon ja oli taas pian valmis luopumaan hurskaudesta. Myös meidän on muitettava, että armo joka pelastaa meidät on kalliisti ostettu. Vapahtajan veri vuoti koska hän perustelee:
”En minä ole tullut kutsumaan hurskaita, vaan syntisiä”.
Todellinen armahtavaisuus syntyy siitä, että on saanut kokea paljot syntinsä anteeksi – ja muistaa itsensä kelpaamattomaksi. Sen vuoksi on myös valmis armahtamaan muita kaltaisiaan kurjia. Paradoksi on siinä, että ihminen joka kokee olevansa ihan OK ei ehkä enää kykenekään ajattelmaan niin muista. Silloin hänestä tulee kova tuomari toisille – ja myös itselleen.
Kuka tänään tarvitsee parantajaa?
Sen luokse Jeesus tulee ja aterioitsee hänen kanssaan. Jeesuksen seura on terapiaa tällaiselle ihmiselle. Näin syntisä ja kurjia kutsutaan Jumalan juhla-aterialle, mutta rikkaat ja omavoimaiset lähetetään tyhjinä pois.
Mutta ei heitäkään heitetä kokonaan pois vaan kehotetaan tutkimaan tilaansa. Kuka meistä ei olisi vajavainen?
Matt. 9:10-13, Mark. 2:15-17, Luuk. 5:29-32