Pienten jalkojen töminää

mp900422533.jpg

Johannes Kastajan syntymä ja varttuminen Luuk. 1:15-80

Johanneksen vanhemmat olivat jo iäkkäitä hänet saadessaan ja Elisabetin oli pidetty hedelmättömänä. Nykyisin moni perhe kärsii lapsettomuudesta ja on valmis käymään läpi kipeitäkin hedelmöityshoitoja haaveillessaan omasta lapsesta. Tämäkin lapsi oli vanhemmilleen toivottu rukousvastaus. Viisi kuukautta Elisabet piti raskautensa omana tietonaan ja vasta kun sen näkymistä ei voinut välttää, hän uskalsi tulla ihmisten ilmoille. Tiedättehän, että ne ensimmäiset raskausviikot ovat ne kriittisimmät – moni keskenmenon kokenut on varovainen, eikä kerro, ennenkuin on varma asiastaan.

Johannes Kastaja on jännä velikulta. Hän muistuttaa minua Jeesuksen juutalaisista juurista, sillä kahdeksan päivän ikäisenä pojat ympärileikattiin. Hän oli kutakuinkin puoli vuotta Jeesusta vanhempi. Hänen isänsä kuului pappissukuun ja oli Pyhällä Hengellä täyttynyt. Myös Aaronin sukuinen äiti Elisabet oli kokenut Pyhän Hengen kosketuksen kuudennella kuukaudella ollessaan  – samoin kuin kohdussa kasvava lapsi. Erikoinen perhe, joka tahtoi elää Jumalan tahdon mukaan!

Ensimmäinen haaste oli nimestä päättäminen, kuten niin monissa muissakin perheissä. Sukulaiset tahtoivat pitää kiinni perinteestä ja ehdottivat isän nimeä. Sakarias sai tilapäisesti epäuskonsa vuoksi menetetyn puhekykynsä takasin kun hän julkaisi lapsen nimen (Johannes= Jahve on armollinen). Tämä oli sen verran erikoista, että koko Juudean vuoriseudulla pohdittiin, mikä tästä lapsesta tulee.

Tutkijat ovat pohtineet Johanneksen mahdollista yhteyttä Qumranin-luostariyhteisöön. Kun sanotaan että lapsi kasvoi ja vahvistui Hengessä, ja että hän oli autiomaassa siihen päivään saakka, jolloin hänen oli määrä astua Israelin eteen se antaa tukea vaikutuspiiri väitteelle.  Johanneksen koti sijaitsi Juudean vuorimaassa, joka on lähellä Juudean autiomaata. Myös se, ettei hän ”viiniä ja väkijuomaa juo” muistuttaa Vanhan Testamentin nasiirilupauksia. Sellainen elämäntapa merkitsi joka tapauksessa erityistä asketismia ja antautumista. Tämä oli Johanneksen kohdalla tarpeen, sillä enkeli Gabriel (nimi merkitsee Jumalan sankaria) sanoi Johanneksen tehtävän olevan Israelin kansan valmistaminen Herran (VT:n Jahven) tuloa varten.

 

Ronen Shalom: Aronic blessing. Kuvat ovat siunausseremoniasta Länsimuurilta Jerusalemista Pääsiäisen aikaan 2012.

Lähde: Jukka Norvanto: Raamattu elämään -köyhien evankeliumi Luukas 1-12.

 

 

 

 

 

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *