Valinta

 

1 Simon, Pietari

2 Jaakob Sebedeuksen poika, Johanneksen veli:

3 Johannes, Boanerges(ukkosenjylinän pojat)

4 Andreas, Pietarin veli

5 Filippus

6 Bartolomeus

7 Matteus

8 Tuomas

9 Jaakob Alfeuksen poika

10 Taddeus (vai Juudas Jaakobin poika?)

11 Simon Kananeus, Kiivailija

12 Juudas Iskariot (se kavaltaja)

12 miestä niin kuin on Juudan sukukuntia. Joitakin feministiteologeja on pohdituttanut, miksi tässä listauksessa ei mainita yhtään naista, vaikka niitäkin kerrotaan olleen Jeesuksen seuraajissa. Eivätkä nämä naiset vastanneet yksin ruokahuollosta. Jeesus kutsui nämä 12 miestä olemaan kanssaan ja lähettääkseen heidät saarnaamaan ja valtuuttaakseen heidät karkottamaan saattaisia henkiä.

Pakanallinen Rooman valtakunta ei ollut erityisen naisystävällinen. Antiikin maailmassa naisen asema oli toisenlainen kuin nykyisin. Aristokraatin naiset elivät poikkeuksellisesti, sillä heitä oli vähän (alle 5 prosenttia). Tavallisen kansannainen eli patriarkaalisessa yhteiskunnassa. Naisella ei ollut poliittisia oikeuksia ja perheen ehdoton pää oli isä. Koska nainen oli miehen holhoukseen alainen, olisi hänen ollut hyvin vaikeaa noudattaa esimerkiksi Vapahtajan lähetyskäskyä tuona aikana. Yksinäinen nainen olisi ollut vaarassa merellä ja maalla. Hän olisi ollut alttiina rosvojoukoille, sairauksille, raiskauksille vain muutamia uhkia mainitakseni. Paavalin esimerkki osoittaa, ettei apostolin tehtävä ollut helppo. Hän tuli mm. ruoskituksi ja kivitetyksi matkojensa aikana. Osan kirjeistään hän kirjoitti vankeudessa. Naiset synnyttivät useammin ja kuolivat alkeellisissa olosuhteissa esim. lapsivuoteeseen helpommin. Naisorjilla ei ollut senkään vertaa oikeuksia Roomassa kuin aviovaimoilla. Naisten luontaiset ominaisuudet kuten miestä hentoisempi ruumiinrakenne ja ääni eivät myöskään erottuneet suurien väkijoukkojen edessä puhuttaessa niin kuin heitä pidempien miesten. 

Myöskään se, mitä kerrotaan Jeesuksen karkoitustoiminnasta ei kuulostaa kovin turvalliselta puuhalta. Erään kerran hän kohtasi haudoista asuvan miehen, jota rautakahleet eivät pidätelleet. Jeesus ajoi hänessä asuvat saastaiset henget sikoihin ja  n. 2000 sikaa hukkui järveen. Ei mitään tavallista ompeluseuratoimintaa siis.

Ajattelen sen vuoksi, ettei Jeesus valinnut sattumalta näitä miehiä seuraajikseen. Ei edes Juudas Iskariotia. Jeesus vietti vuorella rukoillen Jumalaa koko edellisen yön. Hänen toimintansa edusti harkintaa sekä kuuliaisuutta työnantajalleen. Myös hän antoi henkensä seurakunnan edestä, ja marttyyriksi päätyi moni hänen oppilaistaan.

33. 12 apostolin valinta

Mark.3:13-19 ja Luuk.6:12-16

Gradu UT:n ajan tyttöjen ja naisten elämästä:

http://www.teologia.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=369&Itemid=59

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *