Swazimaassa, mutta omassa paratiisissa

IMG_20180424_111648.jpg

Viime viikolla juhlittiin kuninkaan viiskymppisiä ja Swazimaan 50-vuotista itsenäisyyttä. Me emme näihin osallistuneet mitenkään. Juhlapuheissa kuningas oli ilmoittanut muuttavansa Swazimaan nimen Kingdom of eSwatiniksi, mikä tarkoittaa siSwatin kielellä ”swazien maata” ja mikä on swazien puhekielessä ollut aina käytössä. Siksi nimen virallinen muutos kummastuttaa. Kuningas ilmeisesti halusi vaihtaa nimen, jotta maa irtautuisi lopullisesti Brittien siirtomaavallan ajasta. Syyksi hän on myös sanonut, että Swaziland sekoitetaan maailmalla Switzerlandiin. Mutta ihan ongelmatonta valtion nimen vaihtaminen 50 itsenäisen vuoden jälkeen ei ole. Asia on aiheuttanut paljon hämmennystä ja ahdistusta ihmisten keskuudessa. Yritysten nimen muutokset, nettisivut, perustuslaki, setelit, pankit, järjestöt, virastot, yliopistot, passit, ajokortit, autojen kilvet, lehdet, kyltit… kaikki tulevat maksamaan ihan hirveästi paitsi valtiolle, myös köyhien ihmisten rahapussissa. 

Kaikki tämä tuntuu hyvin kaukaiselta täällä meillä kulttuurien kohtauspisteessä, jossa kaikki saavat olla mitä ovat. Ja siksi rakastan tätä meidän omaa maailmaamme. Kun kuningasta juhlittiin, meillä pidettiin rastojen kokoontuminen. Alunperin se piti pitää läheisillä vuorilla, mutta monesta syystä se päädyttiin pitämään meillä, sillä rastat ovat meidän tuttuja. Kunniavieraiksi saapui jamaikalainen vanhempi rastakirkon pappi ja puheenjohtaja ja tämän vaimo, jotka ovat olleet nyt muutaman kuukauden Afrikassa ja ovat ihastuneet Swazimaahan (ei ihme!) Ihana pari! Rasta elämäntyylinä on minulle melko tuttua (onhan puolisoni entinen rasta, tai vähän sitä vieläkin) mutta tämä hengellinen ja kirkollinen instituutio on vieraampi. On ollut mielenkiintoista seurata rastojen kokoontumista. Koko yön kestävää rummutusta, lauluja, nuotio ja siinä valmistettu sokeriton, suolaton, lihaton ruoka. Tervehdykset, puhetyyli, rituaalit, Haile Selassie I:n ylistys. Osa rastoista, mukaanlukien tämä ihana pariskunta, on täällä vieläkin vaikka kokous loppui sunnuntaina. Lapsi laulaa Lion of Judahia. Aamutervehdyksenä on blessed love.

Tämä meidän paikka on vähän kuin olisi jossain spirituaalisilla festivaaleilla koko ajan. Viime viikolla meillä kävi vanhoja hare krishna -ystäviä ja päädyttiin laulamaan hare krishnaa ja soittamaan koko joukolla niin että naapurusto raikui. Eilen kuulin vieraiden suusta: ”This is a paradise!”

Nyt parhaillaan meillä kootaan soitinta nimeltä Smilerphone, joka on swazimaalaisen ystävämme Smilesin kehittämä soitin. Hän tekee uskomattoman, vangitsevan kaunista, spirituaalista etnomusiikkia ja on Swazimaan ja sen ulkopuolellakin musiikkipiireissä legenda. Hän joutui lähtemään parikymmentä vuotta sitten maanpakoon musiikkinsa takia ja asui vuosia Euroopassa. Nyt hän on muuttanut takaisin ja on tehnyt pari keikkaakin täällä. Puolisoni ja ystävämme esiintyvät hänen kanssaan torstaina, ja tänään täällä alkaa parin päivät harjoitukset keikkaa varten. Olen niin fiiliksissä keikasta ja siitä että saan kuunnella harjoituksia pari päivää. Smilesin musiikki on jotain joka tulee sielusta, niin kuin hänen albuminsa on nimettykin ”The Source”

https://youtube.com/watch?v=2A1_RvvmmSc

Lauantaina meillä järjestetään drum night, joita puolisoni on järjestänyt vuosia, mutta itse olen päässyt mukaan vain yhteen vuonna 2015. Luvassa on koko yön akustista musiikkia, pääosassa noin 20 djembeä, nuotion ympärillä, täydenkuun aikaan, tähtien loistaessa taivaalla. Tässä paikassa on jotain maagista ja siksi ihmiset varmasti tänne saapuvat kerta toisensa jälkeen statukseen, uskontoon, elämäntapaan katsomatta. Koska olemme kaikki yhtä. Ubuntu – ”the belief in a universal bond of sharing that connets all humanity”  

Suhteet Ystävät ja perhe Mieli Suosittelen

Ruokaa vai puuvillaa? GMO:lle kyllä vai ei?

Täällä on ollut uutisissa paljon GMO:n eli geenimuunneltujen kasvien ja siementen tuonnista maahan. Ympäristövirasto on pyytänyt lehti-ilmoituksilla kommentteja GMO-maissin maahantuonnista. Myös GMO-puuvilla on ollut tapetilla. Tilanne on tällä hetkellä se, että ainakin GMO-maissia saa viljellä ja tuoda maahan, mutta GMO:n lupaprosessi on pitkä ja monimutkainen. Nyt sitä yritetään keventää ja sallia ilmeisesti laajemmin. On tiedossa, että viljelijät salakuljettavat siemeniä Etelä-Afrikasta, sillä viljelijöille on markkinoitu GMO-siementen olevan tehokkaampia. Nyt ollaan ajamassa laajamittaisempaa GMO-kasvien viljelyä sillä verukkeella, että se vähentää köyhyyttä ja tuo vaurautta köyhään maahan.

Asiahan ei ole näin yksinkertainen. Usein koko GMO-keskustelu on kuuma peruna ja siinä maalaillaan suuria uhkia/hyötyjä, kuten ”GMO aiheuttaa syöpää” tai ”GMO on vastaus nälänhätään”. Mielestäni GMO:n merkittävimpänä haittana on sen vaikutukset maaperään. Maapallolla elellään muutenkin äärirajoilla, ja perinteinen maanviljely – ja tässä tarkoitan vihreää vallankumousta: maanviljelyn nostamista teolliseen mittakaavaan kemiallisten lannoitteiden ja torjunta-aineiden, uusien lajikkeiden ja kastelu- ja viljelymenetelmien ansiosta – kuluttaa maata ja luonnonvaroja viimeisillään eikä se ole enää ruokaturvan tai ympäristön kannalta järkevää. Köyhä maaperä, köyhä ravinto. Kuolleessa maassa ei kasva mikään vaikka miten lisäisi kemikaaleja. Vihreä vallankumous ei myöskään koskaan onnistunut monissa Afrikan maissa, sillä täältä puuttui siihen kohdistettu raha, tekniikka ja kastelumahdollisuudet. YK:n muutama vuosi sitten julkaiseman raportin mukaan tulevaisuuden ruokaturva on pienviljelijöissä ja monimuotoisuudessa. 

IMG_20180223_134457.jpg

GMO:n haitta onkin monokulttuuri, sen keskittyminen yhden lajin viljelmiin, joita ei voi puolustaa puheilla köyhän väestön ruokkimisesta. Swazimaassa puuvillan ja maissinkin viljelyn lisääminen on ihan hullun homma, kun maa on pitkälti riippuvainen Etelä-Afrikasta ja muualta tuodusta ruoasta. Ruoka kallistuu jatkuvasti kaupoissa eikä se köyhyysrajan alapuolella elävä noin puolikas kansasta hyödy GMO-bisneksistä mitenkään. GMO:n myötä myös perinteisten siementen säilyminen ja ns. maatiaislajien arvostus vähenee, vaikka ne ovat usein niitä sukupolvelta toiselle siirtyneitä, hyväksi havaittuja ja kestäviä lajeja. GMO:n myötä lisääntyy torjunta-aineet ja kemialliset lannoitteet, jotka perustuvat öljyn kulutukseen. Kasveista kehitetään torjunta-aineelle resistenttejä, mikä johtaa vielä suurempiin peltoihin, jotka voidaan ruiskuttaa lentokoneella. Monimuotoisuuden häviäminen  vaikuttaa hyönteisiin ja meille kaikille elintärkeisiin pölyttäjiin. Yhden lajin viljelykset ovat myös alttiimpia uusille tuholaisille. Esimerkiksi Afrikan maissa maissiviljelyksillä tuhoa aiheuttanut ”armyworm” on iskenyt juuri yhden lajin pelloille, kun taas monimuotoiset luomuviljelmät ovat selvinneet vähemmillä tuhoilla. Ja onhan se ihan loogistakin.  

Me olemme varmoja siitä, että tämä pieni n. 1,3 miljoonan asukkaan maa voisi olla lähes omavarainen ravinnon suhteen, jos maata parantaviin viljelymenetelmiin ja sopiviin lajeihin panostettaisiin maissin, puuvillan, sokerin (joka menee Coca-Colalle) ja GMO:hon uskomisen sijaan. Täällä on osassa maata tosi hyvää ja rikasta viljelymaata, mutta ne on kaikki maissia täynnä. Infotaulujen mukaan vieläpä kuninkaan viljelmiä. Myös pienviljelijät kasvattavat usein maissia, mutta tämä peruselintarvike on tosi halpaa kaupassakin. Siten voisi lisätä bataatin, jamssin, perunan, cassavan ja amarantin kaltaisia lajeja ja saada ravintoa rikkaammaksi. Kyllä viherlannoitteille, kumppanuuskasveille, permakulttuurille, siementen säilömiselle! Ei GMO:lle. 

Tähän loppuun sopii motto, joka on meidänkin tekemisen perusajatus. Permaculture is revolution disguised as gardening.      

Kulttuuri Suosittelen Uutiset ja yhteiskunta